ابرموشک هایپرسونیک «فتاح » غرب را  به وحشت انداخت/ پایگاه‎های موشکی ایران به یکی از بزرگترین مراکز در خاورمیانه تبدیل شده است
حجم ویدیو: 36.78M | مدت زمان ویدیو: 00:01:27

موشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ستاد این نیرو رونمایی شد.

موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.

این اتفاق مهم بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف جهان داشت که در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

رویترز در گزارشی ضمن اشاره به مشخصات این موشک هایپرسونیک (مافوق صوت)، نوشت که ایران از اولین موشک بالستیک مافوق صوت ساخت داخل رونمایی کرد و برنامه موشکی دفاعی خود را بیشتر توسعه خواهد داد.

آسوشیتد پرس هم در گزارشی به تشریح جزییات این موشک هایپرسونیک پرداخت و نوشت: موشک مذکور می‌تواند از هر سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای عبور کند.

یاهونیوز نیز نوشت: ایران از موشکی مافوق صوت پرده برداری کرد که می تواند در میان تنش با آمریکا، پدافند هوایی را شکست دهد.

گاردین نیز نوشت: تسلیحات مافوق صوت که با سرعتی بیش از ۵ ماخ یا پنج برابر سرعت صوت پرواز می کنند، به دلیل سرعت و قدرت مانور خود می توانند چالش های مهمی برای سیستم های دفاع موشکی ایجاد کنند.

ای‌بی‌سی نیوز هم نوشت: موشک فتاح تا هزار و ۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) برد خواهد داشت.

 رسانه صهیونیستی جروزالم پست نیز نوشت: موشک مافوق صوت فتاح دارای برد هزار و ۴۰۰ کیلومتر و سرعت اصابت آن بین ۱۳ تا ۱۵ ماخ است؛ پیش از این، آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی موشک‌های مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده‌اند.

هاآرتص نیز نوشت:رونمایی از این موشک نگرانی‌های غرب را در مورد توانایی‌های موشکی تهران تشدید می‌کند. این موشک غرب را به وحشت انداخته است.

بیزینس ریکوردر نیز در گزارشی ضمن اشاره به رونمایی از موشک فتاح، نوشت: موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند حداقل ۵ برابر سریعتر از سرعت صوت و در یک مسیر پیچیده پرواز کنند که این موضوع رهگیری آن‌ها را دشوار می‌کند.

پایگاه کردل هم نوشت: بر اساس گزارش این رسانه، این موشک که فتاح نام دارد، بردی معادل هزار و ۴۰۰ کیلومتر داشته و می‌تواند با سرعت ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند؛ مقامات می‌گویند که این موشک می‌تواند سیستم‌های دفاعی آمریکا و اسرائیل از جمله گنبد آهنین را دور بزند.

میدل ایست آی هم با اشاره به رونمایی از این موشک گفت: در سال‌های اخیر، پایگاه‎های موشکی ایران به یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مراکز در خاورمیانه تبدیل شده است.

سان هم در گزارشی نوشت: رونمایی از این موشک با توجه به توانایی های آن، تهدیدی وحشتناک برای غرب است.

 در ادامه این گزارش آمده است: علیرغم تحریم‌های بین‌المللی، تهران توانسته است صنعت تسلیحاتی قابل توجهی را توسعه دهد که می‌تواند تجهیزات نظامی را به متحدانی مانند روسیه صادر کند که این کار را رد کرده است.

منبع : خبر انلاین

کدخبر: 898530 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟