توصیه نیوزویک به بایدن:‌ تحریم ایران و ونزوئلا را لغو کن تا 2.5 میلیون بشکه نفت روانه بازار شود

به گزارش رکنا، به نقل از نیوزویک، ایران و ونزوئلا با دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز می‌توانند در بحبوحه افزایش قیمت انرژی به آمریکا کمک کنند.

اما اگر قرار است این دو کشور نقشی مؤثر در رفع بحران جهانی انرژی داشته باشند، ابتدا جو بایدن باید تحریم‌هایی را که ترامپ علیه آنها وضع کرده بردارد تا بین 2 تا 2.5 میلیون بشکه در روز نفت وارد بازارهای جهان شود.

قیمت بنزین در آمریکا درحال‌حاضر به 5 دلار در هر گالن رسیده‌ و شرایط را برای حزب دموکرات بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای سخت کرده‌است. این شرایط همین حالا هم سیاست‌های خارجی آمریکا را تغییر داده‌است. به‌طوری‌که بایدن برای پر کردن جای خالی انرژی روسیه به عربستان سفر کرده تا در مورد عرضه بیشتر نفت مذاکره کند. آمریکا زمانی عربستان را کشوری مطرود می‌دانست.

عربستان هم اعلام کرده نمی‌تواند تولید نفت خود را بالاتر از سهمیه‌اش طبق قرارداد اوپک پلاس بالا ببرد. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس گروه 7 به بایدن گفت که عربستان تنها می‌تواند 150 هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشد.

اما اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود، این کشور می‌تواند بیش‌از 1 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی وارد بازار کند که به‌راحتی در دسترس پالایشگاه‌های اروپا مانند فرانسه، اسپانیا و ایتالیا قرار می‌گیرد. این کشورها در تلاش برای کاهش وابستگی خود به روسیه هستند.

ونزوئلا هم احتمالاً حدود 400 هزار بشکه نفت وارد بازار خواهد کرد.

البته نفت ایران و ونزوئلا نمی‌تواند 4.7 میلیون بشکه صادرات نفت خام روسیه را جبران کند. اما هرگونه افزایش تولید و عرضه نفت در بازار مانع بالا رفتن بیشتر قیمت آن در آستانه رکود اقتصاد و تاثیر آن بر تقاضای نفت می‌شود.

طبق گفته‌ تحلیلگران مؤسسه‌ تحقیقاتی کپلر، صادرات نفت ایران حدود 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، اما ونزوئلا به‌خاطر زیرساخت‌های نامناسب تولید که طی سال‌های گذشته بدتر هم شده‌اند، احتمالاً تنها 400 تا 500 هزار بشکه در روز نفت وارد بازار می‌کند.

شرایط در آمریکا پیچیده‌تر است. مشکلات صنعت نفت آمریکا را می‌توان به مسائل مربوط به انتقال و لجستیک به‌خاطر نابرابری ذخایر در مناطق مختلف این کشور و محدودیت‌های خط لوله و ملزومات انرژی پاک دانست که انتقال بنزین و دیزل را در کشور محدود می‌کند.

بااین‌وجود، آزاد شدن صادرات نفت ایران و ونزوئلا می‌تواند شرایط فعلی در آمریکا را بهبود بخشد. آن‌هم در شرایطی که اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس برای افزایش بیشتر تولید با مشکل مواجه هستند و نمی‌توانند به تعهدات ماهانه خود عمل کنند.

در شرایطی که عربستان، امارات و کویت به‌عنوان تولیدکنندگان بزرگ اوپک پلاس ذخایر مازاد چندانی ندارند و تمایلی هم برای آزادسازی این ذخایر نمی‌بینند، هرگونه عرضه اضافی نفت به بازار توسط ایران و ونزوئلا که از قرارداد اوپک پلاس معاف هستند، مورد استقبال قرار می‌گیرد. تقاضای نفت روبه‌افزایش است و با خروج کامل اقتصادهای پیشرفته دنیا از بحران کرونا در سال آینده بیشتر هم خواهد شد.

دولت بایدن اقداماتی دیپلماتیک در تهران و کاراکاس با درجات مختلف انجام داده‌است، اما هیچ استراتژی واضحی برای برداشتن تحریم‌هایی که دونالد ترامپ به‌عنوان سیاست فشار حداکثری بر این دو کشور اعمال کرده بود وجود ندارد.

آمریکا وارد مذاکرات مستقیمی با ایران در تلاش برای احیای قرارداد برجام شده که در 2015 در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما بسته شد و بعد دونالد ترامپ در 2018 آن را نقض کرد. آمریکا هم‌زمان با خروج از این قرارداد، تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع کرد.

مذاکرات بین ایران و آمریکا در روز سه‌شنبه در پایتخت قطر از سر گرفته شد‌.

بایدن همچنین تمایل خود را برای مذاکره با رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده‌است. آمریکا در 2019 در تلاش برای به قدرت رساندن خوان‌گوایدو در ونزوئلا روابط خود با این کشور را متوقف کرد‌.

باوجود این‌که هنوز هیچ موفقیتی در ایجاد روابط مجدد بین دولت بایدن با ایران و ونزوئلا صورت نگرفته، انتقادات شدیدی از سوی جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌ها آغاز شده‌است.

برخی عقیده دارند برداشتن تحریم‌ها علیه این دو کشور بدون رسیدن به هدف وضع آنها، شرایط را در سال‌های آینده پیچیده‌تر خواهد کرد. اما از طرف دیگر وارد شدن هر بشکه اضافی نفت به بازار تاثیر بسیاری بر قیمت‌ها خواهد گذاشت.

مؤثر بودن این تحریم‌ها هم طی سال‌های اخیر بسیار مورد بحث بوده‌است. درحالی‌که هدف این تحریم‌ها منزوی کردن ایران و ونزوئلا بوده، این دو کشور روابط استراتژیک نزدیکی برقرار کرده‌اند. به‌طوری‌که ایران مستقیماً از صنعت رو به نابودی نفت و گاز ونزوئلا حمایت می‌کند.

در شرایطی که جایگزین‌های کمی برای نفت روسیه وجود دارد و فشار بر کشورهای اروپایی به‌خاطر طولانی شدن جنگ اوکراین افزایش‌یافته، برخی ناظران بازار عقیده دارند تغییر سیاست نسبت‌به ایران و ونزوئلا می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد حمایت داخلی در این کشور برای حمایت از کمک به اوکراین به‌خاطر آسیب دیدن اقتصاد آمریکا کاهش‌یافته است.

تخمین زده می‌شود ایران و ونزوئلا طی 1 تا 2 سال آینده روی‌هم‌رفته 2.6 میلیون بشکه در روز بر ظرفیت صادرات خود بیفزایند. ایران در زمان برداشته شدن تحریم‌ها در 2016 نشان داد که می‌تواند به‌سرعت تولید خود را افزایش دهد. از طرف دیگر افزایش تولید ونزوئلا قیمت بنزین در آمریکا را سریع‌تر پایین می‌آورد چون پالایشگاه‌های این کشور برای پالایش نفت خام سنگین ونزوئلا آماده هستند.  

بنابراین طبق گفته‌ تحلیلگران، اگر هدف بایدن کاهش قیمت بنزین است برداشتن تحریم‌های ایران و ونزوئلا اقدامی عاقلانه از سوی دولت او خواهد بود.

 

کدخبر: 798671 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟