بیوگرافی امیر دریادار حبیب‌الله سیاری

امیر دریادار « حبیب‌الله سیاری » در سال ۱۳۳۴ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان نوبندگان فسا استان فارس متولد شد. وی در سال ۱۳۵۳ پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی با ورود به دانشکده افسری نیروی زمینی به استخدام ارتش در آمد و پس از پایان تحصیلات و طی دوره مقدماتی در رسته تکاوری، در نیروی دریایی ارتش مشغول خدمت شد. امیر سیاری دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند.

وی در طول جنگ ایران و عراق از تکاوران نیروی دریایی ارتش بود و ۷۵ ماه حضور فعال در جنگ در سوابقش ثبت شده‌است، همچنین جانباز ۷۵٪ می‌باشد.

ازدواج در  بحبوحه جنگ

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش

سال ۱۳۵۹ در بحبوحه جنگ مدتی که به مرخصی آمد با دختر عموی ۱۶ ساله اش با مهریه پنج سکه بهار آزادی به نیت ۵ تن آل عبا نامزد کرد

چند هفته بعد از نامزدی در روزهای پایانی سال ۱۳۵۹ مورد اصابت ترکش توپخانه قرار گرفت و به شدت از ناحیه شکم (روده ، ریه، معده و …) مجروح شد

به همین دلیل چند ماهی را در بیمارستان شیراز بستری بود و چندین عمل جراحی برای کاهش آسیب دیدگی شدید روی ایشان انجام شد

تحصیلات امیر دریادار سیاری

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش

سیاری دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و دکتری علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند. او هم‌اکنون از اعضای هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی می‌باشد.

فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل، فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس، جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی، فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت و منطقه چهارم دریایی نداجا، از جمله مسئولیت‌های امیر سیاری تا امروز به شمار می‌رود.

امیر دریادار سیاری از مرداد ماه سال ۱۳۸۶ با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به سمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و به مدت ۱۰ سال این مسئولیت را بر عهده داشت.

ساخت اولین ناوشکن ایرانی با نام «جماران» در دوران فرماندهی امیر سیاری در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.

همچنین حضور گسترده ناو‌های ایرانی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ به منظور تامین امنیت کشتیرانی در این مناطق و جلوگیری از ضربه خوردن به اقتصاد منطقه، از جمله اقدامات نیروی دریایی ارتش در زمان فرماندهی امیر سیاری بود.

 امیر سیاری پس از ۱۰ سال فرماندهی نیروی دریایی ارتش، با حکم فرمانده معظم کل قوا در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۶ به سمت «معاون هماهنگ‌کننده ارتش» منصوب شد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر برگزار شد، به پاس خدمات شایسته و صیانت از مرز‌های آبی کشور در مدت تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، به دریافت نشان درجه یک فتح از دست فرمانده معظم کل قوا مفتخر شد.

علاوه بر نشان درجه یک فتح، نشان‌های «ایثار»، «جانباز»، «دافوس»، «علوم استراتژیک»، «ورزش»، «مقدماتی»، «عالی» و «دوره دوم دانشگاه افسری»، بر سینه امیر سیاری نقش بسته است. همچنین بر روی لباس این فرمانده نظامی آرم‌های ارتش، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) و دریانوردی نصب شده است.

مسئولیت‌های سیاری

فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل، فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس، جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی، فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت و منطقه چهارم دریایی نداجا اشاره کرد.

 سیاری پس از آن به ستاد مشترک ارتش منتقل شد و به‌عنوان جانشین معاون هماهنگ‌کننده و معاون امور اجرایی و پشتیبانی خدمات رزمی ستاد مشترک ارتش به ایفای نقش پرداخت. وی در سال ۱۳۸۴ به نداجا بازگشت و تا سال ۱۳۸۶ جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش بود، سپس برای مدت یک دهه در فاصله سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ فرماندهی نیروی دریایی ارتش را برعهده داشت. سیاری از آبان ۱۳۹۶ به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده فرمانده کل ارتش فعالیت می‌کند و ریاست ستاد مشترک ارتش را برعهده دارد. هم‌اکنون درجه نظامی وی دریادار (معادل سرتیپ) است.

 سوابق ومسئولیت های

•  فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل

•  فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس

•  جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی نداجا

•  فرمانده مرکز آموزش دریایی رشت

•  فرمانده منطقه چهارم دریایی نداجا

•  جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش

•  معاون امور اجرایی و پشتیبانی رزمی ستاد مشترک ارتش

•  جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش

•  فرماندهی نیروی دریایی ارتش

•  معاون هماهنگ‌کننده فرمانده کل ارتش (رئیس ستاد مشترک ارتش)

کدخبر: 783711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟