اعضای دولت چه گفتند: از بازگشت عادل فردوسی پور تا ثبت نام جاماندگان یارانه و قیمت مرغ

پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نقش صدا و سیما در اجرای نظام پرداخت یارانه ها گفت: یک اقدام ضروری و لازم است که باید در اقتصاد کشور اتفاق بیفتد. صدا و سیما تریبون خود را برای تبیین این طرح و اطلاع رسانی در مورد آن و انتقال دیدگاه های مردم به مسولین و انتقال توضیحات و تبیین مسوولین به مردم در اختیار دولت قرار داده است. ما از همه ظرفیت ها  استفاده می کنیم که حداکثر استفاده رسانه ای ممکن برای برقراری ارتباط بین مردم و مسولین در اجرای این طرح فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای شما کمک معیشتی واریز شده است؟ گفت: خیر. ما باید  مراجعه کنیم بلکه اسم ما را هم به سیستم وارد کنند. باید بررسی کنیم ببینیم که چرا جزو ۱۰ درصد نیستیم.

جبلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صدا و سیما در خصوص مجری هایی که ممنوع التصویر هستند و یا با اتفاقاتی از صدا و سیما رفتند، چه تدبیری می اندیشد و در مورد بازگشت عادل فردوسی پور به صدا و سیما چه تصمیمی گرفته می شود؟ گفت: در دوره تحولی جدید در صدا و سیما، بارها گفتم و باز هم می گویم آنتن صدا و سیما برای نزدیک شدن بیشتر به  مردم و دادن عرصه به سرمایه های ارزشمند باز هست و این امکان وجود دارد. در این دوره ما تلاش خواهیم کرد که حداکثر امکان استفاده از تریبون رسانه ملی برای نزدیک تر شدن به مردم فراهم شود.

وزیر کشور: تاکنون مصوبه‌ای برای گرانی مرغ و تخم‌مرغ نداشته‌ایم

وزیر کشور با بیان اینکه تغییر قیمت گذاری‌های جدید پس از تصویب ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود، گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای گرانی اقلام از جمله مرغ و تخم‌مرغ نداشته‌ایم.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره تغییر قیمت برخی اقلام اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره قیمت اقلام به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تصویب ستاد تنظیم بازار برمی‌گردد که تا الان هم هیچ مصوبه‌ای درباره هیچ قلم جنسی صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: هیچ قلم جنسی نمی‌تواند بدون طی این مسیر تغییر قیمت داده شود و اگر این اتفاق بیافتد خلاف قانون است و سازمان تعزیرات با اختیارات جدیدی که دارد با آن برخورد می‌کند.

وحیدی همچنین درباره برخی اخبار پیرامون قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: همان طور گفتم برای گرانی اقلام ابتدا باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده نظر بدهد و سپس ستاد تنظیم بازار در این زمینه مصوبه داشته باشد که تاکنون چنین چیزی نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چه اختیارات جدیدی به سازمان تعزیرات برای کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌ها داده شده است،‌ تصریح کرد: میزان جریمه‌ها را می‌توانند افزایش دهند و اجازه بسته شدن واحدهایی که تخلف می‌کنند را دریافت کردند. همچنین تعزیرات می‌تواند پلاکارت‌هایی را برای واحدهایی که گران‌فروشی می‌کنند، نصب کنند. در واقع اختیاراتی داده شده است که برای متخلفان بازدارندگی داشته باشد.

وزیر کشور گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای گرانی اقلام از جمله مرغ و تخم مرغ وجود نداشته است.

سخنگوی دولت : ثبت نام جاماندگان یارانه

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره زمان برداشت یارانه واریزی گفت: در خصوص زمان برداشت مبالغ یارانه‌های واریزی مطابق اطلاعیه ستاد مربوطه، به تدریج میزان امکان برداشت و زمان آن اطلاع رسانی خواهد شد و بلند مدت نخواهد بود و با زمان اعلام قیمت‌ها این امکان فراهم خواهد شد.

وی همچنین گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها به زودی سایتی را معرفی خواهد کرد که امکان ثبت نام برای جاماندگان وجود خواهد داشت.

میر کاظمی : برداشت یارانه‌های واریز شده در همین ماه تعیین تکلیف می‌شود

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: از شهریور ۱۴۰۰ به این‌ طرف بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کالاها تغییر قیمت داشتند و مجبور شدیم که مبلغ یارانه‌ها را بیشتر کنیم که پوشش قانونی تا حدودی داده شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند میلیون خانوار یارانه دریافت کرده‌اند؟ گفت: با پرداختی که انجام می‌شود از لحاظ دهک درآمدی، ۹ دهک یارانه دریافت می‌کنند.

میرکاظمی در ارتباط با تدابیر اتخاذ شده در خصوص اتباع خارجی نیز تصریح کرد: در این مرحله که روی کالاهای اساسی، یارانه داده می‌شود تصمیمی درخصوص این اتباع گرفته نشده است و تصمیمات تنها مربوط به مردم خودمان است. در مورد نان و دارو احتمالا باید برنامه‌ای دیده شود که تا اطلاع ثانوی یارانه آن‌ها قطع نخواهد شد و همان روند سابق برای نان‌های خبازی و دارو ادامه دارد. اگر روش جایگزین بیاید برای آن‌ها یک فکری می‌شود، اما در این مرحله برای اتباع بیگانه چیزی در نظر گرفته نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی راجع به مسدود شدن حساب یارانه‌های واریزی و صحت این مسئله گفت: این حساب بانکی کسانی است که قبلا یارانه می‌گرفتند و این یارانه نیز در همان جا رفته است و این مبلغ نگاه داشته شده است و هروقت طرح اجرا شود ماه به ماه آزاد می‌شود.

وی درباره حذف یارانه معیشتی و یارانه ۴۵ هزار تومانی نیز یادآورشد: این یارانه‌ای که واریز شده است تجمیع یارانه معیشتی و ۴۵ هزار تومانی است که در یک حساب جمع شده است.

میرکاظمی درباره کسانی که یارانه تا به حال دریافت نمی‌کردند نیز بیان کرد: وزارت رفاه، طبق قانون بودجه سه ماه فرصت داشته تا دهک‌ها را پالایش کند و آن‌هایی که درآمد بالا داشتند را تعیین تکلیف کند و کمک کند افراد جدید از دهک‌های پایین را که جا مانده بودند به این طرح وارد کند و وزارت رفاه این کار را انجام می‌دهد و اگر از خودشان سوال کنید اطلاعات دقیق‌تری به شما می‌دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی راجع به این‌که ۶ ماه بررسی جامانده‌ها زمان می‌برد؟ گفت: من چنین چیزی را نشنیدم و قائدتا باید با وزارت رفاه صحبت شود که اگر چنین چیزی هست اصلاح شود و این روند تسریع شود و به سرعت بررسی کنند. هر زمانی هم که جواب دادند باید ما به تفاوت به آن‌ها پرداخت شود.

وی راجع به یارانه نان نیز اعلام کرد: تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم، هیچ اتفاقی برای مردم نمی‌افتد همین یارانه خبازی‌ها ادامه دارد و ممکن است تا پایان سال نیز این روند ادامه داشته باشد.

میرکاظمی درباره زمان احتمالی برداشت یارانه‌ها نیز گفت: این موضوع باید در همین ماه تعیین تکلیف شود.

 توضیح وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت برخی کالاها

احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه ها گفت: با توجه به اینکه این سیاست ابعاد مختلفی دارد، دولت اساسا قبل از اینکه وارد مسئله ارز ترجیحی و تغییر یارانه کالاهای اساسی شود، مصوبات مربوط به سایر بخش‌ها و اقلامی که می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند مثل بازار خودرو، مسکن، بهداشت و... پیش از این تصمیم‌گیری کرده است.

وی ادامه داد: اگر به مصوبات دولت در دو هفته گذشته نگاه کنید در مورد مسکن، بهداشت و درمان، خودرو و ... وزرا مصوباتی را آورده بودند تا مطمئن شویم ابعاد این افزایش قیمت‌ها بر روی سایر کالاها از طریق سیاست‌های خنثی‌کننده جبران خواهد شد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: اما در مورد افزایش قیمت سایر کالاها باید بگویم به هرحال این اقلام، کالاهایی هستند که اقلام مشتقه دارند و با افزایش قیمت آن‌ها، مشتقات آن‌ها نیز باید به لحاظ اقتصادی تغییر قیمت متناسب داشته باشد. برای این‌که این اتفاق کنترل و مهار شود و یک باره در فضای روانی جامعه اضطراب ایجاد نکند، از پیش وزارت صمت یعنی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مکلف شده است هم برای اقلام و هم برای مشتقاتشان قیمت‌گذاری اعلام کند و فکر کنم دستور جلسه امروز است که قیمت این اقلام نهایی شود و رسما به اتحادیه‌ها و اصناف اعلام شود و امروز ستاد تنظیم بازار آن‌ها را مصوب خواهد کرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با تلاش‌های وزرای بهداشت و راه و شهرسازی و غیره و سیاست‌هایی که در حوزه بهداشت، مسکن و... اتخاذ می‌شود خنثی‌کننده اثر قیمتی باشد.

وزیر نفت: در بحث صادرات نفت تحول خوبی  ایجاد خواهد شد

جواد اوجی وزیر نفت درباره برنامه ایران برای افزایش فروش نفت با توجه به «کاهش خرید نفت از ایران توسط چین و گرایش به سمت روسیه» گفت:ما خوشبختانه کاهشی در بحث خرید نفت نداشتیم و هر روز هم پیگیر هستیم و مشتریان، بازارها و ظرفیت‌های جدید را پیدا می‌کنیم و قطعا در بحث صادرات نفت نیز تحول خوبی ایجاد خواهد شد.

کدخبر: 779425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟