روسیه سابقه استفاده از زور علیه همسایگانش را دارد

به گزارش رکنا، به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی شامگاه جمعه گفت که آمریکا با همپیمانان اروپایی خود درباره مذاکرات با روسیه رایزنی خواهد کرد.

وی که در کنفرانس خبری پس از نشست وزرای امور خارجه ناتو صحبت می‌کرد، افزود: «ناتو آماده گوش دادن به نگرانی‌های روسیه و یافتن راهی به جلو است».

استولتنبرگ اضافه کرد: «روسیه همچنان به تجمع نیروهای نظامی خود در نزدیکی مرز با اوکراین ادامه می‌دهد».

وی ادامه داد: «ناتو بر سر اصل پذیرش هیچ کشوری در این ائتلاف، سازش نخواهد کرد و هیچ تصمیمی درباره امنیت اروپا بدون آن اتخاذ نخواهد شد».

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد: «به تقویت نیروهای نظامی اوکرایک در حمایت از آنها برای مقابله با روسیه ادامه می‌دهیم و اوکراین کشور مستقل با حق حاکمیت بوده و حق دفاع از خود را دارد».

استولتنبرگ افزود: «خطر جدی در خصوص درگیری در مرزهای اوکراین وجود دارد ».

وی تاکید کرد: «روسیه نمی‌تواند شروط خود را به صورت یکجانبه بر پیمان آتلانتیک شمالی تحمیل کند».

وزیر امور خارجه فرانسه امروز (جمعه) گفت که روسیه با انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا بر سر اوکراین در تلاش است تا اتحادیه اروپا را دور بزند.

پس از هفته‌ها جوسازی و اتهام‌زنی مقام‌های غربی به مسکو در خصوص تصمیم برای حمله به اوکراین، مذاکرات بین دیپلمات‌های آمریکایی و روسی قرار است روز دوشنبه در ژنو آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین خصوص ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با رسانه‌های فرانسوی مدعی شد: ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) می‌خواهد اتحادیه اروپا را دور بزند... او می‌خواهد انسجام اتحادیه اروپا که در حال استحکام است، تضعیف کند.

وی که کشورش به تازگی ریاست دوره‌ای شش ماهه اتحادیه اروپا را برعهده گرفته، افزود: شما نمی‌توانید امنیت اتحادیه اروپا را بدون اروپایی‌ها متصور شوید. 

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم بعد از او در یک کنفرانس خبری گفت که قصد دارد به زودی با پوتین در مورد موضوعاتی از جمله اوکراین گفت‌وگو کند، اما جزئیاتی ارائه نکرد و نگفت چه زمانی این گفت‌وگو می‌تواند انجام شود.

کدخبر: 759734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟