مجلس هیچ گاه بدون رییس نخواهد بود / چه کسی از جایگاه رییس مجلس عضو شورای ۳نفره ریاست جمهوری خواهد بود

بخشی از گفتگو خبر آنلاین با علی فتاحی ، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان را بخوانید :

علی فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان درادامه اظهار کرد : در اصل ۶۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی به این نکته اشاره شده که انتخابات هر دوره مجلس باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود، به نحوی که کشور هیچ زمان بدون مجلس نباشد، بنابراین هیچ وقت بدون مجلس نیستیم و هر وقت مجلس وجود داشته طبیعتاً جایگاهی به عنوان رئیس مجلس وجود دارد.

مدت ریاست هیئت رئیسه سنی مجلس نباید بیش از یک روز باشد

وی افزود: در نتیجه تا پایان مجلس فعلی که رئیس آن مشخص است و از نظر حقوقی در آن شورای ۳ نفره عضویت دارد. بعد از پایان مجلس فعلی و آغاز مجلس جدید ۲ مدل رئیس مجلس وجود دارد. به این ترتیب که یک رئیس مجلس سنی وجود دارد که براساس ماده ۱۰ آئین‌نامه داخلی مجلس تعیین می‌شود و طبق آن مسن‌ترین نماینده به عنوان رئیس سنی انتخاب می‌شود. این هیئت رئیسه سنی در بازه زمانی بسیار کوتاه ریاست مجلس را برعهده دارد و وظایف بسیار محدودی دارد، کما اینکه بحث اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین شعب تحقیقی که وظیفه تطبیق اعتبارنامه نمایندگان را برعهده دارند و پیگیری امور مجلس تا زمان انتخاب هیئت رئیسه دائم مجلس از جمله وظایف هیئت رئیسه سنی مجلس است که از نظر زمانی، مدت ریاست هیئت رئیسه سنی مجلس نباید بیش از یک روز باشد.

مجلس هیچ‌گاه بدون رئیس نخواهد بود

فتاحی در ادامه تصریح کرد: سپس در مجلس رأی‌گیری می‌شود و هیئت رئیسه اصلی مجلس انتخاب می‌شود که مسئولیت اداره مجلس را برعهده دارد، بنابراین مجلس هیچ‌گاه بدون رئیس نخواهد بود. بعد از اختتامیه مجلس فعلی رئیس مجلس فعلی عضو شورای ۳ نفره بعد از فوت رئیس جمهور خواهد بود، بعد از آن هم بازه زمانی یک روزه خواهیم داشت که هیئت رئیسه سنی مجلس را اداره خواهد کرد و بعد از آن هم هیئت رئیسه موقت و اصلی انتخاب خواهد شد که آن هم طبیعا حکم مذکور در اصل ۱۳۱ قانون اساسی رئیس مجلس عضو شورایی است که باید فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را طراحی کند.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در واکنش به اینکه بنابراین بعد از انتخاب رئیس جدید مجلس فردی که به جای قالیباف رئیس مجلس می‌شود وارد آن شورای ۳ نفره می‌شود و رئیس سنی در این شورا جایگاهی ندارد؟ خاطرنشان کرد: هر کسی که رئیس فعلی مجلس است، عضو شورای ۳ نفره بعد از فوت رئیس جمهور است چراکه شخصیت حقوقی ملاک است نه فرد حقیقی که در آن جایگاه قرار گرفته است. بنابراین هر فردی که رئیس مجلس انتخاب شد، او عضو شورای ۳ نفره اصل ۱۳۱ قانون اساسی خواهد شد.

فتاحی در پاسخ به اینکه رئیس مجلس سنی در شورای ۳ نفره اصل ۱۳۱ جایگاهی ندارد؟ یادآور شد: نکته این است که برای بازه زمانی یک روزه از نظر عملی اتفاق خاصی نمی‌افتد و از نظر حقوقی هم خلأ خاصی درباره جایگاه رئیس مجلس در شورای ۳ نفره اصل ۱۳۱ نداریم چراکه مجلس هیچ‌گاه بدون رئیس اداره نمی‌شود، گاهی رئیس سنی ریاست مجلس را برعهده دارد و بعد از رئیس منتخب مجلس را اداره می‌کند. طبیعتاً از نظر عملی اتفاق خاصی نمی‌افتد چراکه کل دوره ریاست رئیس سنی مجلس بیش از یک روز نبوده اما از نظر حقوقی مجلس همان یک روز هم مجلس رئیس دارد که آن رئیس به عنوان عضو شورای ۳ نفره خواهد بود.

کدخبر: 1000191 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟