نجار: تغییرات اقلیمی غافلگیر کننده است/ سیل تخریب زیادی نداشت/ عملیات اسکان سیل زدگان در حال انجام + فیلم
حجم ویدیو: 21.27M | مدت زمان ویدیو: 00:02:54

سیل در جنوب کشور / به گزارش رکنا ؛ بارش سیلابی  باران در استان‌های جنوبی کشور در چند روز اخیر خسارات فراوانی برجا گذاشته است. آبگرفتگی ۲۰۰۰ خانه و ۵ شهرستان درگیر سیلاب در سیستان‌وبلوچستان، آب‌گرفتگی ۵۰۰ منزل مسکونی استان فارس، خسارت به ۸۰۰ خانوار روستایی در جنوب کرمان، اسکان اضطراری بیش از ۲۰۰ خانوار و آبگرفتگی ۱۰۰۰ منزل مسکونی در میناب هرمزگان، بخشی از اخبار این چند روز اخیر بود.

سال 98 با بارندگی سیل در جنوب کشور جاری شد. خانه ها ویران و مردم آواره شدند. از آن سال تاکنون به نظر هیچ اقدام موثری برای پیشگیری از جاری شدن سیل در مناطق جنوبی کشور به طور موثر انجام نشده است زیرا دوباره با چند ساعت بارندگی سیل جاری و آبگرفتگی گسترده مناطق مختلف از جنوب ایران را فرا گرفته است.

این آبگرفتگی ها در حالی صورت گرفته که از دو هفت پیش هشدار سیل داده شده بود و از چند روز قبل از جاری شدن سیل، هواشناسی هشدار قرمز خود را اعلام کرده بود که به نظر این اعلام ها برای تدبیر کردن و چاره جویی برای مهار سیلاب و کاهش تخریب ها بوده است و شواهد نشانگر بی توجهی به هشدارها است و شهرها و روستاها گرفتار سیلاب و مردم آواره شده اند.

آزاده مختاری/ اسماعیل نجار

اسماعیل نجار- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی در خصوص اقداماتی در این چند سال به عنوان پیشگیری برای مواجه نشدن با شرایط فعلی انجام گرفته و در ادامه از اقدامات ستاد مدیریت بحران کشور برای  مناطق درگیر با سیلاب در جنوب کشور اینگونه گفت:  تغییرات اقلیمی به طور کل شرایط غافلگیری را ایجاد می کند .برنامه ریزی از قبل انجام شده است ولی بحث آبگرفتگی ها در پی بارندگی در کنارک و چابهار مربوط به مواجهه با تغییرات اقلیمی است.تغییرات اقلیمی مناسبات را بر هم می زند.

نجار با گفتن از اینکه من همین الان از کنارک با شما صحبت می کنم ادامه داد: چند سال قبل مسئولان استانی از ما بودجه برای ایجاد شرایط مناسب به قصد مواجه مناسب با تغییرات اقلیمی درخواست کردند و ما نیز اقدام کردیم اما متاسفانه حال که به این منطقه آمدم مشاهده می کنم که مشکلات بر جای خود باقی است و مشخص نیست بودجه صرف چه شده است.

نجار با گفتن اینکه نقاطی که در منطقه کنارک درگیر آبگرفتگی شده است نقاطی است که سطح دریا با خانه ها یکی است افزود: خانه هایی که کمی از سطح آب بالاتر هستند و مناسب سازی برای مواجهه با سیلاب و تغییرات اقلیمی برای آنها انجام گرفته است دچار آبگرفتگی نشده اند. برای درگیر نشدن منطقه با سیلاب هایی اینچنین پس از باران باید برنامه ریزی زمانبر با هزینه صورت بگیرد. امیدواریم با مسئولیت شهرداری ها و وزارت نیرو این مهم انجام گیرد.

رئیس ستاد بحران کشور با بیان اینکه تخریب منازل در پی این سیلاب گسترده نیست ادامه داد: تمام ساکنانی که به نوعی با آبگرفتگی درگیر شده اند به مناطق مناسب برای اسکان هدایت شده و اسکان داده شده اند.

نجار تاکیدداشت: منازلی که نیاز به بازسازی دارد بر اساس اعتبارات و کمک های بلاعوض ، کمک برای بازسازی به زودی انجام می گیرد. استانداران پنج استانی که  بیشترین درگیری با سیل را دارند در حال تلاش برای ساماندهی شرایط هستند.

 

 

 

کدخبر: 759206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟