شرایط خراسان رضوی ویژه است / پیش بینی وضعیت آب تهران در تابستان امسال

به گزارش رکنا، امروز دوشنبه 3 اردیبهشت 1403، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه گفت: در بهمن ماه سال گذشته با گذشت 4 ماه از سال آبی و با برنامه ریزی‌ های خوبی که از سوی مدیران و مسئولان انجام شد مدیریت بهینه منابع آبی صورت گرفت و با بارش هایی که در کشور رخ داد، کاهش بارش ها از 50 درصد در بهمن ماه به 9 درصد تا به امروز رسیده است.

شرایط خراسان رضوی ویژه است

قاسم زاده درخصوص آخرین آمار بارش ها در کشور گفت: نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش بارش در کشور داشتیم و با بارش های اخیر که در نیمه جنوبی کشور رخ داد، نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد بارش شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: 4 استان ما همچنان در وضعیت کاهش بارندگی جدی قرار دارند. استان های بوشهر، فارس، خراسان رضوی و سمنان بالای 30 درصد کاهش بارش دارند. به ویژه خراسان رضوی که در سال گذشته بارش مناسبی را تجربه نکرد و ورودی سد دوستی بسیار کاهش پیدا کرد و متاسفانه در سال گذشته آبی ورودی سد دوستی صفر بود و هیچ قطره آبی وارد مخزن نشد و برای امسال تا امروز ورودی این سد قابل توجه نبوده و لذا شرایط خراسان رضوی ویژه است و امیدوار هستیم هموطنان عزیزمان در این استان، بیش از استان های دیگر به مدیریت مصرف توجه کنند.

قاسم زاده افزود: چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، یزد و سیستان و بلوچستان در وضعیت بالای نرمال قرار دارند. در مجموع 17 استان در شرایط نرمال یا بالای نرمال قرار دارند و 14 استان در شرایط زیر نرمال قرار دارند.

وی تاکید کرد: استان تهران علیرغم بارش های مناسب اخیر همچنان 28 درصد کاهش بارش دارد و یکی از مناطقی است که باید تاکید مدیریت مصرف در آن اتفاق بیافتد.

وی درخصوص آمار سال آبی گذشته گفت: در مجموع در فصل پاییز 33 درصد کاهش بارش و در فصل زمستان که 45 درصد بارش کشور در این فصل رخ می دهد، 17 درصد کاهش بارش داشتیم و در فصل بهار تا امروز حدود 60 درصد افزایش بارش داشتیم.

حوضه آبریز زاینده رود بیشترین کاهش بارش را تجربه می کند / یک درصد کل کشور پوشیده از برف است

سخنگوی صنعت آب کشور درخصوص حوضه‌ های آبریز کشور گفت: حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز غرب کشور و شمال و شمال شرق کشور، نسبت به شرایط نرمال، در وضعیت مثبتی قرار دارند و حوضه های آبریز کارون، سفیدرود، فلات مرکزی، زهره و جراحی و زاینده رود منفی هستند و زاینده رود با 35 درصد کاهش، بیشترین کاهش بارش را بین حوضه های آبریز کشور تجربه می کند و امیدواریم با همراهی مردم و متولیان آب، عبور بدون تنشی را تجربه کنیم.

وی درباره وضعیت پوشش برفی کشور گفت: در فصل جاری پوشش برفی کاهش پیدا و به دلیل هوای گرم، ذوب برف ها افزایش پیدا کرده است و در کل یک درصد کشور پوشیده از برف است که عمدتا در ارتفاعات البزر و بخش هایی از شمال غرب کشور و بخش هایی از زاگرس است، که پیش‌ بینی می‌ شود که همچنان حدود 5 میلیارد متر مکعب ذخایر برفی همچنان در این مناطق وجود داشته باشد.

قاسم زاده در ادامه گفت: 700 میلیون متر مکعب ورودی سدهای سیستان و بلوچستان بود که عمدتا در بلوچستان جنوبی است و در هرمزگان 135 میلیون متر مکعب ورودی رخ داد.

در سیل سیستان و بلوچستان هیچ فردی کشته نشد

قاسم زاده درخصوص بارش های اخیر گفت: ایران نسبت به کشورهای اطراف، بیشترین شدت بارش را با کمترین خسارت تجربه کرد و در سیل سیستان و بلوچستان گزارشی از فوتی و کشته شدن هیچ فردی بر اثر سیل اعلام نشد.

وی درخصوص وضعیت سدهای کشور گفت: در سامانه های بارش های یک ماه اخیر حدود 12 میلیارد متر مکعب ورودی سدهای کشور است و با این حال نسبت به سال گذشته 9 درصد عقب هستیم و هنوز علیرغم 5 درصد مثبت نسبت به سال گذشته، ورودی های سدها با کاهش مواجه بوده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه ورودی سدها 24 درصد نسبت به 5 سال گذشته کاهش داشته، خاطرنشان کرد: عمده کاهش ها در حوضه آبریز کارون بزرگ زاینده رود، زهره و جراحی بوده است و حداکثر کاهش هم در زاینده رود با رقم 35 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: برنامه منابع و مصارف کشور ابتدای سال آبی تنظیم می‌شود. این مقوله در میانه سال بازنگری و هر هفته نیز کنترل می‌شود، تاکنون رقم خروجی مشابه سال گذشته بوده و نهایتا حجم مخازن 63 درصد پر است و تقریبا 3 تا 4 درصد با حداکثر متوسط 5 سال اخیر فاصله داریم که امیدوار هستیم با روانآب‌ها و بارش هایی که در رودخانه ها وجود دارد، بتوانیم به عدد مورد نظر برسیم.

تراز دریاچه ارومیه افزایش یافت

قاسم زاده با بیان اینکه حجم سدهای کشور 31 میلیارد متر مکعب است، گفت: مجموع 13 سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه 74 درصد پرشدگی دارند که نسبت به سال قبل یک درصد عقب هستند، سد زاینده رود 31 درصد پرشدگی دارد که 25 درصد نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه است، سدهای تهران در حال حاضر 21 درصد پرشدگی دارند، باوجودی که در بارندگی های اخیر ورودی خوبی دریافت کردند اما همچنان 11 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارند. سد دوستی 6 درصد پرشدگی دارد که 52 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، سد ارس در شرایط صد در صد پرشدگی و چاه نیمه های سیستان و بلوچستان 4 درصد پرشدگی دارند که نسبت به سال گذشته 43 درصد کاهش بارش را تجربه می‌کنند، زنجیره کارون با وردوی‌های اخیر 88 درصد پرشدگی و 6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، کرخه 42 درصد پرشدگی و 16 درصد افزایش ورودی دارد.

وی درخصوص دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل در زمان مشابه حدود 12 سانتیمتر و نسبت به ابتدای سال آبی بیش از 65 سانتیمتر افزایش یافته است.

پیش بینی وضعیت آبی تهران در تابستان 1403

سخنگوی صنعت آب کشور در پاسخ به خبرنگار رکنا که باتوجه به وضعیت سدهای تهران، وضعیت آبی این استان در تابستان 1403 چگونه پیش بینی می شود؟ گفت: همچنان برای تهران شرایط حداقلی پیش بینی شده برقرار است. لذا طرح های اضطراری که از سال گذشته در تهران دنبال می شود، بخش هایی محقق و بخش هایی در حال پیگیری است. امروز نسبت به پیش بینی های سال گذشته، در وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته قرار داریم، ولی امیدواریم با مدیریت مصرف مردم که هم اکنون مقوله بسیار مهمی در دنیا است، خصوصا در روزها و ساعات گرم و اوج مصرف، ناپایداری ها اتفاق نیافتد و عبور ایمنی را داشته باشیم.

آخرین وضعیت حقابه هیرمند از زیان سخنگوی صنعت آب کشور

سخنگوی صنعت آب کشور درخصوص حقابه هیرمند در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: برای امسال 40 میلیون متر مکعب ورودی اتفاق افتاده است و مواضع جمهوری اسلامی ایران تا امروز پایبندی به معاهده بین دو کشور است.

کدخبر: 990674 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟