قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان به سود مردم خوزستان است / ایجاد بیش از 60 هزار فرصت شغلی جدید

به گزارش رکنا، جواد اوجی، وزیر نفت امروز یکشنبه، 27 اسفند ماه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص بحث مسئولیت اجتماعی این قراردادها و نفعی که مردم منطقه از این پروژه خواهند برد، گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم اتفاق خوبی در وزارت نفت رقم زده شد و تا امروز حدود 40 همت در بخش بالادست و پایین دست در سفرهای استانی به پروژه های عام المنفعه تعریف شد و در تمامی پروژه ها درصدی از هزینه های این پروژه ها به بحث مسئولیت های اجتماعی اختصاص یافته است.

وزیر نفت در ادامه پاسخ رکنا تاکید کرد: در پروژه امروز حدود 250 میلیون دلار از سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری قرادادها، سهم عایدات مردم مناطقه است.

همچنین محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به خبرنگار رکنا که آیا اولویت فرصت های شغلی این پروژه با مردم مناطق بومی است؟ گفت: به‌ طور کلی بومی‌ گزینی شرط اساسی امضای قراردادهای ما با پیمانکاران صنعت نفت است، مگر اینکه در آن مناطق پیرامونی، برای طرح‌ ها و پروژه‌ ها تخصص لازم وجود نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی حاوی مفاد متعدد قراردادی است و پیمانکار طبق قرارداد خود موظف و مکلف است به تعهدهای قراردادی خود عمل کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در این طرح‌ها هرچه دکل حفاری نیاز داشته باشیم از داخل تأمین می‌کنیم و مازاد بر آن، پیمانکاران این اختیار را دارند که از خارج از کشور نیز دکل وارد کنند، یا اینکه اگر این توانایی وجود داشته باشد این دکل در داخل کشور ساخته شود.

خجسته‌مهر درباره صادرات گاز ایران به عراق اظهار کرد: صادرات گاز به عراق توسط شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود که این متوقف نشده و ادامه دارد.

معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ نشدیم

اوجی

وزیر نفت در آیین امضای قراردادهای بالادستی توسعه 6 میدان نفتی گفت: در این دولت به‌ویژه شخص معاون اول رئیس‌جمهوری حمایت‌های بسیاری از صنعت نفت کشور داشته است.

وی افزود: گرچه ۱۴۰۲ سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود، اما به لطف الهی با پیدا کردن بازارهای جدید هیچ‌ وقفه‌ای در صادرات نفت ایجاد نشد.

وزیر نفت تصریح کرد: امسال رکوردهای مطلوبی در تولید و صادرات نفت داشتیم و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی هم در این صنعت انجام شد که یکی از بحث‌های کلیدی رشد اقتصادی همین سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام است.

تکمیل ۱۳۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار

اوجی با بیان اینکه نزدیک به ۱۳۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار را در صنعت نفت تکمیل کردیم، گفت: ۵۰ پروژه تازه نیز با اولویت تأثیرگذاری در رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده برای کشور در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت آغاز شده است.

۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

وی با اشاره به اتفاق‌های مطلوب صنعت نفت از جمله بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و افزایش ظرفیت فرآورش تولید بنزین از ۹۷ میلیون لیتر در آغاز دولت سیزدهم به ۱۱۵ میلیون لیتر، تصریح کرد: پنج طرح پتروشیمی نیز آماده بهره‌برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را ۸ میلیون تن اضافه می‌کند.

انقلابی در زمینه گازرسانی به سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است

وزیر نفت به اتصال حدود ۶۴۰۰ روستا، ۵۰ شهر و صنایع و نیروگاه‌ها به شبکه گازرسانی کشور و احداث بیش از هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: انقلابی در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده که در هیچ دوره‌ای انجام نشده است.

اوجی ادامه داد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در صنعت انجام شود.

افزایش  ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید با اجرای طرح‌های توسعه ۶ میدان نفتی

وی به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود و با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

وزیر نفت تأکید کرد: قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار کند.

واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع شد

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت از روز نخست آغاز به کار دولت سیزدهم معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ها نشد، تصریح کرد: صنعت نفت دستاوردهای مطلوبی در تأمین کالا و تجهیزات داشته است؛ در این مسیر واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع و توان سازندگان داخلی در این زمینه جایگزین شده است.

وی همچنین با بیان اینکه وزارت نفت دو سال پیاپی است که در کالاهای تولید بار اول رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: همچنین رتبه نخست در زمینه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز به این وزارتخانه اختصاص داده شده است.

بیش از ۶۶۰ دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند

وزیر نفت با تأکید بر اینکه امروز بیش از ۶۶۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به تعامل با داخل است، گفت: عملیات اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه

اوجی به عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در حوزه مسئولیت ‌اجتماعی اشاره کرد که در هیچ دوره‌ای به این اندازه نبوده است و ادامه داد: این وزارتخانه نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در بخش‌های مختلف را متقبل شده که نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان آن تا به امروز تخصیص داده شده است.

وی در پایان از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و کارکنان این شرکت، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های اکتشاف و تولید و بانک‌ها برای ورود به اجرای طرح‌های صنعت نفت قدردانی کرد و یادآور شد: طرح‌هایی نیز در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ در بخش بالادست و پایین‌دست رونمایی خواهند شد.

آزادگان؛ یکی از ۱۰ میدان نفتی فوق‌عظیم دنیا

محسن خجسته مهر

همچنین محسن‌خجسته‌ مهر با بیان اینکه امروز یکی از به یادماندنی‌ترین رویدادهای تاریخ صنعت نفت و جمهوری اسلامی ایران  رقم می‌خورد، اظهار کرد: هفته پیش یکی از مهم‌ترین رویدادها مربوط به قراردادهای فشارافزایی میدان‌های پارس جنوبی برگزار شد و این وعده وزارت نفت از آغاز دولت سیزدهم بود.

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها و تکالیف وزارت نفت در دولت سیزدهم و رئیس جمهوری به وقوع می‌پیوندد، افزود: این مأموریت حاصل عمیق‌ترین و فشرده‌ترین کاری بود که در شرکت ملی نفت ایران انجام شد و همه تلاش و کوشش این شرکت با آغاز کار دولت سیزدهم این بوده که سهم بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  افزایش تولید نفت و صادرات آن، جمع‌آوری گازهای مشعل و مقام نخست در تولید بار اول را از وعده‌های این شرکت برشمرد و گفت: امروز شاهد عملی شدن همه این وعده‌ها هستیم.

خجسته‌مهر گفت: دولت سیزدهم به کارهای بزرگ و زیربنایی مبادرت کرده و امروز توانسته‌ایم حاصل دستاوردهای محسوس را به‌ مردم ارائه کنیم و برای اجرای برنامه هفتم توسعه آماده شویم.

وی با بیان اینکه این قراردادهایی که امروز با شرکت‌های اکتشاف و تولید و بانک‌ها امضا می‌کنیم برای تحقق اهداف کمی برنامه هفتم توسعه است، اظهار کرد: کارهای زیربنایی را آغاز کرده‌ایم و به دنبال رشد ۸ درصدی اقتصادی که در برنامه هفتم توسعه به ما تکلیف شده، هستیم.

تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد با طرح‌های پیشران نفتی و گازی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با اجرای طرح‌های پیشران نفت و گاز مانند دو طرح پیشران اقتصاد کشور رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور محقق می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه هدف شرکت ملی نفت مردمی‌کردن اقتصاد کشور و هدایت نقدینگی کشور و سرمایه‌های مردم به سمت کارهای مولد و ارزش‌آفرین است، افزود: با ابتکاری که در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به کار گرفته شد، برای نخستین بار در کشور نقش بانک‌ها از تسهیلات‌دهنده به سرمایه‌گذار تبدیل شد و پتروشیمی‌ها را نیز برای تأمین خوراک موردنیاز خودشان وارد بحث‌های توسعه و تولید از میدان‌های نفتی و گازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز یکی از جلوه‌های واقعی ملی شدن صنعت نفت در حال رقم خوردن است، اظهار کرد: زمانی که فکر، مدیریت، ساخت و توان ایرانی به‌طور کامل محقق شود، می‌توانیم به‌طور واقعی ادعا کنیم که صنعت نفت کشور ملی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین قراردادها مربوط به  میدان نفتی آزادگان است، گفت: این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت درجا دارد و به‌عنوان یکی از ۱۰ میدان فوق عظیم دنیا معرفی می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه هدف‌گذاری ما روی مهم‌ترین و بزرگترین میدان‌های مشترک نفتی و گازی است، افزود: این هدف‌گذاری عمیق و دقیق است و برای افزایش تولید در آینده امروز گام‌های واقعی و قراردادی مهمی را برداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در گذشته قرارداد یک میدان مشترک نفتی و گازی یا فسخ می‌شد یا آن میدان را کان‌لم‌یکن می‌کردند، اما امروز شرکت ملی نفت ایران این کار بزرگ را با توانمندی بزرگ انجام داده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون ۸ شرکت بزرگ بین‌المللی از جمله شل و توتال برای توسعه این میدان ورود کرده‌ و اطلاعات میدان را دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها هیچگاه وارد بحث توسعه این ۶ میدان نشدند.

خجسته‌مهر افزود: با امضای این قراردادها تولید اضافه ۴۰۰ هزار بشکه در روز محقق می‌شود و با احتساب تولیدی کنونی این میدان‌ها، تولید آنها به ۶۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. درآمد تولید اضافه ۴۰۰ هزار بشکه در روز سالانه ۱۵ میلیارد دلار است و این به معنی ارزش‌آفرینی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

وی بیان کرد: همه این طرح‌ها توسط بانک‌های و سرمایه‌گذار و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی انجام می‌شود، حجم نفت درجای این ۶ میدان ۳۸ میلیارد بشکه و تولید اضافی ۴۰۰ هزار بشکه و تولید نهایی ۶۲۰ هزار بشکه در روز است؛ ۶۱۵ حلقه چاه جدید و تعمیری با استقرار ۵۰ دستگاه دکل در این مناطق حفاری می‌شود.

۲۵۰ میلیون دلار پروژه مسئولیت اجتماعی سهم مناطق پیرامون ۶ میدان

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: حدود ۶۶ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد و مناطق پیرامونی این میدان‌ها از رفاه نسبی برخوردارند و در حدود ۲۵۰ میلیون دلار مسئولیت اجتماعی از کنار این ۱۳ میلیارد دلار پروژه سهم مردم این مناطق می‌شوند.

خجسته‌مهر با بیان اینکه این کار محصول هدایتگری و حمایت‌های دولت سیزدهم به‌ویژه معاون اول و وزیر نفت است، گفت: طبق تأکید مقام معظم رهبری در سرعت بخشیدن انجام فرآیند قراردادها و تنفیذ آنها، موفق به سرعت‌بخشیدن اجرا و امضای این قراردادها شده‌ایم.

خودکفایی ایران در ساخت پالایشگاه‌های نفتی و گازی و پتروشیمی‌ها

جواد اوجی

جواد اوجی در حاشیه آیین امضای قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همزمان با ملی شدن صنعت نفت شاهد یکی دیگر از دستاوردها در حوزه نفت و گاز کشور هستیم، گفت: امروز قراردادهای توسعه این ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و با افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت امضا شد که برآورد مالی سالانه این قراردادها ۱۵ میلیارد دلار است که سبب اشتغال‌زایی بیش از ۶۰ هزار نفر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اسفندماه امسال به‌منظور استفاده از ظرفیت داخلی ۳۳ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های توانمند ایرانی و بخش بومی کشور امضا شد، افزود: افزون بر آن در آغاز سال ۱۴۰۳ شاهد گشایش پنج مجتمع پتروشیمی با افزایش ظرفیت سالانه ۸ میلیون تن در کشور خواهیم بود.

وزیر نفت ادامه داد: وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ توانست به رشد اقتصادی بیش از ۲۰ درصد در کشور دست‌ یابد که در رشد اقتصادی کل کشور بسیار مؤثر است.

اوجی با اشاره به قراردادهای مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ همت برای پروژه‌های پایین‌دستی و بالادستی، سفرهای استانی و پروژه‌های عام‌المنفعه تعریف کرده و در همه پروژه‌ها بخشی از هزینه‌های پروژه‌ها به بحث مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده شده است.

وی تأکید کرد: ۲۵۰ میلیون دلار از ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام‌شده سهم مناطقی است که در کنار این پروژه‌ها هستند.  

وزیر نفت همچنین اظهار کرد: بیش از ۷۵ درصد از نیازهای صنعت نفت در حوزه‌های گاز، پالایش و پتروشیمی در مجتمع‌های پالایشگاهی و توسعه میدان‌های بالادستی و پایین‌دستی با استفاده از توان سازندگان داخلی مرتفع می‌شود.

اوجی گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ قلم از کالاهای وارداتی بومی‌سازی شده است و وزارت نفت برای دومین سال پیاپی رتبه نخست در ساخت کالاهای بار اول را به‌دست آورد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به کشورهای آمریکای لاتین صادر شد، افزود: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار قلم کالا به پالایشگاه ال‌پالیتو ارسال شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در ساخت مجتمع‌های پتروشمی و پالایشگاه‌های نفتی و گازی توانستیم به خودکفایی کامل برسیم، تصریح کرد: در بحث حفاری چاه‌ها در دریا و خشکی و به‌صورت افقی، عمودی و انحرافی صاحب فناوری هستیم و تاکنون بیش از ۶ هزار چاه حفاری شده است.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در بحث بهینه‌سازی سوخت گاز و فرآورده‌های نفتی ۶ میلیارد دلار تعریف کرده است، افزود: در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار پروژه در شورای اقتصاد مصوب شده است و همه دستگاه‌ها در بخش گاز و فرآورده‌های نفتی باید همگام با افزایش تولید نفت در مصرف بهینه سوخت همکاری کنند.

وی ادامه داد: در نیروگاه‌ها با افزایش بازدهی و در مراکز صنایع عمده با اصلاح فرآورشی می‌توان مقدار انرژی مصرف شده را کنترل و مشکل ناترازی سوخت را برطرف کرد.

وزیر نفت یادآور شد: بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید برای نخستین بار در پروژه‌های توسعه میدان‌های نفتی مشارکت کردند.

کدخبر: 981284 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟