بهره برداری از بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی خاورمیانه در اهواز با حضور رییس جمهور

به گزارش رکنا از خوزستان؛ رییس جمهور در افتتاح کارخانه زمزم سه با بیان اینکه دانش مهندسان، کارشناسان با ایمان و باور مردم مایه پیروزی ایران اسلامی در جنگ اراده ها شد، گفت: عزم و اراده آهنین مردم در راستای اصل اقتصاد مقاومتی و تحقق رشد تولید و اشتغالزایی، شکست سنگینی را بر دشمنان این سرزمین تحمیل کرد.

آیت الله رییسی افزود: بهره برداری از طرح فولادی زمزم سه با ظرفیت تولید ۲ میلیون تُن در سال نشانه توان و ظرفیت داخلی کشور و جایگاه ویژه ایران در سطح منطقه و جهان است.

وی تصریح کرد: با فعالیت این کارخانه، ایران مقام اول در سطح منطقه و دوم در سطح جهان به لحاظ تولید این محصول مهم را در اختیار گرفته است.

زمزم1

رییس جمهور افزود: نکته مهم در بهره برداری از طرح فولادی زمزم ۳ عدم استفاده از مشاوران خارجی و تنها بهره گیری از دانش، توان و تعهد مهندسان بومی و جوانان خلاق ایرانی است.

وی ادامه داد: بکارگیری ۱۱۵ شرکت دانش بنیان و بیش از ۵۰ شرکت داخلی در روند احداث پروژه فولاد زمزم سه از جمله اقدامات مهم برای به ثمر نشستن این طرح است.

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت تولید فولاد در خوزستان، اظهار داشت: باید تولید را در شرکت فولاد خوزستان افزایش داد تا این صنعت در کاهش معضل بیکاری ایفای نقش کند.

رییس دولت سیزدهم همچنین با تاکید بر لزوم ارائه گزارش مستمر از فعالیت های انجام شده به مردم، گفت: کارهای زیادی در کشور از جمله استان خوزستان انجام شده که به طور کامل و جامع اطلاع رسانی نشده است.

آیت الله رییسی افزود: این کارها و موفقیت های بزرگ به دست مهندسان و کارگران داخلی شکل گرفته که باید برای مردم تبیین شوند.

رییس جمهور بیان کرد: فرمان رهبر معظم انقلاب به مجموعه دولت دستور داده که از دانایی و توانایی های کشور در جهت رشد اقتصادی، رونق تولید و مهار تورم استفاده شود که این مهم باید سرلوحه فعالیت تمامی دستگاه های اجرایی باشد.

زمزم7

آیت الله رئیسی تصریح کرد: «خودباوری و ما می توانیم» درس بزرگ شهدا در دوران دفاع مقدس و پس از آن به ملت ایران است و امروز در سایه همین تفکر، اراده مردم و جوانان ایران اسلامی، کشور به سمت پیشرفت، نوآوری در حرکت است.

رییس جمهور با حضور در بین کارگران شرکت فولاد خوزستان بر تامین مسکن کارگران تاکید و ابراز امیدواری کرد با همراهی مدیریت شرکت ، تعاونی مسکن کارگران و کمک استاندار خوزستان در سفر بعدی به اهواز ، مشکل تامین مسکن کارگران شرکت فولاد خوزستان وجود نداشته باشد.


زمزم سه برای کشور 90میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در آیین افتتاح کارخانه زمزم سه نیز گفت: بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی خاورمیانه به نام زمزم سه برای کشور ۹۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

زمزم4

امین ابراهیمی بیان کرد: همچنین این شرکت سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون شرکت فولاد خوزستان به عنوان قطب دوم فولاد کشور است اظهار کرد: صنعت فولاد کشور به رشد ۴۰ برابری رسیده است.

ابراهیمی گفت: تاسیس نیروگاه‌های تجدید پذیر در شرکت‌های فولادی می‌تواند در رفع موانع اثرگذار باشد.

مدیر عامل فولاد خوزستان ادامه داد: صنعت فولاد در تامین ارز برای کشور بسیار اثر گذر است اما این صنعت همواره با چالش‌هایی مثل محدودیت‌هایی در مصرف گاز و برق و یا تامین مواد اولیه روبرو است.

ابراهیمی با اشاره به این اینکه طرح مگا مدول آهن اسفنجی زمزم سه، طرح توسعه فولاد خوزستان است توضیح داد: این طرح با فناوری کاملا" ایرانی و بدون هیچ کارشناس خارجی تاسیس شده است.

وی گفت: این شرکت با همکاری ۱۱۵ شرکت دانش بنیان ۵۱ شرکت داخلی ساخته شده است و ۸۰۰ نفربه طور غیرمستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت ثابت مشغول به کار شدند. 


زمزم سه با دانش کاملا بومی اجرا شده که مایه افتخار است 

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری از کارخانه فولاد زمزم سه ، صنعت را مهمترین مسیر توسعه کشور دانست و ابراز امیدواری کرد کشور در تمام زمینه ها به پیشرفت و توسعه دست یابد.

زمزم8

عباس علی آبادی اظهارکرد: همانطور که کشاورزی باید به حداکثر بهره‌وری و کشاورزی راهبردی متمرکز شود توسعه صنعت دانش بنیان صادرمحور مدنظر است؛ امیدواریم بتوانیم کارخانه‌ها را به شرکتهای دانش بنیان متصل کنیم تا نیاز فناوری آنها را برآورده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این شرکت با دانش کاملا بومی و همکاری دولت اجرا شده که باعث افتخار است.
علی‌آبادی ادامه داد: مهندسی در صنعت قبل از اجرا و ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت توسعه این صنعت، شاهد پیشرفت خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی طرح های خدمت‌ساز و اشتغال‌آفرین را از اولویت‌های کاری وزارت صمت اعلام کرد و افزود: به تمام شرکت‌ها برای حرکت به سمت کاهش مصرف وشدت انرژی، کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری تاکید شده است و این طرح نیز این موارد را رعایت می‌کند.

وی با بیان اینکه به سمت تولید ورق‌هایی به ضخامت ۲۰ میلیمتر در حرکت هستیم گفت: کارخانه آهن اسفنجی از جمله گلوگاه‌های ما در صنعت فولاد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: خوزستان حدود ۱۷ درصد آهن اسفنجی کشور را تامین می‌کند که امید است اجرای این طرح در وضعیت اشتغال تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فولاد جزو ۱۰ کشورنخست هستیم اضافه کرد: به سمت فولاد سبز پیش می‌رویم که این طرح به عنوان مقدمه رسیدن به فولاد سبز مطرح است.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه برای تبدیل به فولاد سبز مسیر کوتاه‌تری داریم ابراز امیدواری کرد این مسیر نیز به خوبی سپری شود.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت همچنین در جمع خبرنگاران گفت: خوزستان یکی از مهم‌ترین ارکان فولادی کشور است و نزدیکی این استان به دریا و دسترسی به آب دریا امکان توسعه فولاد را برای ما تسهیل کرده است‌.

علی آبادی با اشاره به بهره‌برداری از کارخانه آهن اسفنجی در اهواز ابراز امیدواری کرد: توسعه در این بخش به ویژه در پایین دست ارزش آفرینی را به دنبال دارد.

زمزم2

قرارداد کارخانه آهن اسفنجی در مهرهرماه سال 1398 بین شرکت فولاد خوزستان به عنوان کارفرما و شرکت فناور معادن و فلزات، به ارزش 135میلیون یورو منعقد شد.

هدف از اجرای این طرح، تولید سالانه یک میلیون و 760 هزار تُن آهن اسفنجی است که با به ظرفیت رسیدن این کارخانه، شرکت فولاد خوزستان از خرید آهن اسفنجی به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تُن در سال بی نیاز می‌شود.

همچنین ظرفیت فروش و حتی صادرات آهن اسفنجی به میزان حداقل یک میلیون تن در سال ایجاد می‌شود.

با اجرای این پروژه ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند.

تفاوت نرخ خرید آهن اسفنجی و تولید آن در هر تُن ۶۰ میلیون ریال است و در زمان حاضر ظرفیت این کارخانه در هر ساعت ۲۲۰ تُن است که میزان زیادی سودآوری دارد.

این شرکت اولین تولیدکننده آهن اسفنجی در خاورمیانه و دومین پس از هند در جهان است.

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشور وارد زنجیره تولید شد.

کدخبر: 978743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟