دلالان آهن قراضه 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند!

به گزارش رکنا، محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و معاون وزیر اقتصاد درباره اختلافات مجلس و دولت درباره ارزش و منابع ایجاد شده از افزایش یک درصد ارزش افزوده از 9 به 10 درصد تاکید کرد: آنچه که به مجلس اعلام کردیم این بود که برآورد از افزایش یک واحد ارزش افزوده بین 65 تا 70 هزار میلیارد تومان است که البته 25 تا 30 هزار میلیارد تومان آن در فروردین ماه سال 1404 محقق می‌ شود. بنابراین منابع حاصل شده از یک واحد ارزش افزوده در سال 1403 حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود که آن را به مجلس اعلام کرده‌ایم.

محمدهادی سبحانیان

رئیس کل امور مالیاتی درباره میزان جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیات‌ هایی که امکان فرار آن وجود داشت، گفت: در طول یک سال گذشته، برخی از مصادیق شناسایی فراریان مالیاتی، حدود 600 میلیارد تومان از یک فعال حوزه طلا و یک شرکت با 150 میلیارد تومان در استان کردستان، بیش از 700 میلیارد تومان از 6 شرکت آذربایجان غربی در حوزه دلالی آهن قراضه، 400 میلیارد تومان از فعالی در حوزه رمز ارز، بیش از 750 میلیارد تومان در حوزه فولاد زنجان و آذربایجان شرقی، وصول 680 میلیارد تومان از یک دلال خودرو در استان قزوین، 240 میلیارد تومان فعال در صندوق قرض‌الحسنه در استان فارس، 260 میلیارد تومان در استان های البرز و مرکزی و همچنین دو پرونده فاکتور فروش 12 هزار میلیارد تومانی در استان همدان و یک پرونده 2800 میلیارد تومانی در استان یزد است.

وی تاکید کرد: همچنین با گزارش های مردمی به حدود 1/250 پزشک هشدار و تذکر داده‌ ایم و اسامی آنها را به نظام پزشکی اعلام کرده‌ ایم. البته برای اولین بار در موضوع سوت‌ زنی به یک شهروند جایزه 500 میلیون تومانی بابت گزارش یک فرار مالیاتی پرداخت شد.

هدف قانون مالیات از حساب های شخصی شناسایی دانه درشت ها است

سبحانیان در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درخصوص تفاوت تراکنش های افراد عادی با صاحبان مشاغل و فراریان مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور به حساب شخصی آحاد ملت نظارت ندارد، زیرا با حساب شخصی نباید فعالیت تجاری انجام شود اما برخی افراد محدود که کمتر از یک درصد هستند، برای فرار کردن از مالیات و دور زدن قوانین از حساب های غیرتجاری خود، بستگان و دوستان استفاده می کنند تا درآمدشان برای سازمان امور مالیاتی کشور شفاف نشود.

وی در ادامه گفت: بنابراین افرادی که با حساب های شخصی صدها میلیارد تومان فعالیت تجاری دارند، باید با ارائه اسناد و مدارک اثبات کنند که فعالیت تجاری ندارند و این مساله اثبات وظیفه سازمان امور مالیاتی نیست. بنابراین ما به دنبال ابرفراریان مالیاتی هستیم. حساب هایی بیش از 100 واریزی به حساب دارد با سقف مبلغ مشخص، قاعدتا از حساب شخصی استفاده تجاری می کنند. لذا ما به دنبال مالیات ستانی از خرده ها نیستیم.

سبحانیان در پاسخ به خبرنگار رکنا که سقف تراکنش های این حساب ها چقدر است، گفت: اکنون 150 هزار نفر شناسایی شده اند که گردش حساب آنها هزاران هزار میلیارد تومان است. قانونگذار در قانون بودجه تعیین کرده است که شورای پول و اعتبار باید سقف را مبتنی بر شواهد و واقعیت های موجود تعیین کند. زیرا شورای پول و اعتبار می داند که نرم و استاندارد واریز حساب به لحاظ تعداد و عدد چقدر است و لذا اعدادی تعیین خواهد شد و که سازمان بر فراریان مالیاتی تمرکز خواهد کرد.

* مشروح نشست خبری فوق را در اینجا بخوانید.

کدخبر: 970120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟