هدف قانون مالیات از حساب های شخصی شناسایی دانه درشت ها است  / جزئیات برخی فراریان مالیاتی در 10 استان کشور

به گزارش رکنا، امروز دوشنبه 16 بهمن ماه، محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام دهه فجر و ایام ماه رجب در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درخصوص تفاوت تراکنش های افراد عادی با صاحبان مشاغل و فراریان مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور به حساب شخصی آحاد ملت نظارت ندارد، زیرا با حساب شخصی نباید فعالیت تجاری انجام شود اما برخی افراد محدود که کمتر از یک درصد هستند، برای فرار کردن از مالیات و دور زدن قوانین از حساب های غیرتجاری خود، بستگان و دوستان استفاده می کنند تا درآمدشان برای سازمان امور مالیاتی کشور شفاف نشود.

وی در ادامه گفت: بنابراین افرادی که با حساب های شخصی صدها میلیارد تومان فعالیت تجاری دارند، باید با ارائه اسناد و مدارک اثبات کنند که فعالیت تجاری ندارند و این مساله اثبات وظیفه سازمان امور مالیاتی نیست. بنابراین ما به دنبال ابرفراریان مالیاتی هستیم. حساب هایی بیش از 100 واریزی به حساب دارد با سقف مبلغ مشخص، قاعدتا از حساب شخصی استفاده تجاری می کنند. لذا ما به دنبال مالیات ستانی از خرده ها نیستیم.

سبحانیان در پاسخ به خبرنگار رکنا که سقف تراکنش های این حساب ها چقدر است، گفت: اکنون 150 هزار نفر شناسایی شده اند که گردش حساب آنها هزاران هزار میلیارد تومان است. قانونگذار در قانون بودجه تعیین کرده است که شورای پول و اعتبار باید سقف را مبتنی بر شواهد و واقعیت های موجود تعیین کند. زیرا شورای پول و اعتبار می داند که نرم و استاندارد واریز حساب به لحاظ تعداد و عدد چقدر است و لذا اعدادی تعیین خواهد شد و که سازمان بر فراریان مالیاتی تمرکز خواهد کرد.

افزایش 3 برابری معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل 

سبحانیان در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در مدت زمان 9 ماهه که در سازمان امور مالیاتی هستم، تلاش همکاران ما استقرار یک نظام مالیاتی مبتنی برعدالت و فاصله گرفتن از یک نظام سنتی مالیات‌ ستانی و رفتن به سمت یک نظام مبتنی بر داده است، گفت: یکی از مصادیق بارز عدالت و راهبرد جدی سازمان امور مالیاتی تمرکز نظام مالیاتی بر دانه درشت‌ ها و شخصیت هایی است که از حجم بیشتری از فعالیت‌ های اقتصادی استفاده می‌ کنند و در عین حال کاهش بار مالیاتی از گرده مودیان کوچک است.

وی درخصوص لایحه بودجه 1403، گفت: با پیگیری های سازمان امور مالیاتی، سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل سال آینده با افزایش 3 برابری از  47 میلیون تومان به حدود 144 میلیون تومان در سال افزایش پیدا کرد.

حساب ابربدهکاران مالیاتی را بلوکه می کنیم

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امروز نورافکن های بزرگی در مسیرهای فرار مالیاتی افکنده شده است، گفت: احکامی را در قانون بودجه 1403 درج کردیم که فراریان مالیاتی و حساب های غیرتجاری را شناسایی کنیم.

وی افزود: برخی افراد، به ویژه دانه درشت های مالیاتی تلاش می کردند که از ارزش زمانی و طولانی کردن فرآیند پرداخت مالیات حداکثر استفاده کرده و پرداخت مالیات را به تعویق بیاندازند که این مساله به یک رویکرد تبدیل شده بود و متاسفانه در دستگاه های دولتی هم شاهد آن بودیم. بنابراین در مجلس در این زمینه تصویب شد که برای بدهی های قطعی شده مالیاتی که فرآیند دادرسی را طی کرده، به اندازه بدهی که طی شده از حساب ابربدهکاران بانکی را ابتدا بلوکه و مالیات را برداشت کنیم.

بخشودگی جرائم مالیاتی تا سقف 500 میلیون و 2 میلیارد تومان تا پایان بهمن 

سبحانیان درخصوص بخشودگی جرائم مالیاتی به مناسبت دهه فجر و در راستای مختومه شدن پرونده های مالیاتی، گفت: اگر مودیان مالیاتی بدهی های خود را تا انتهای بهمن ماه پرداخت کنند، جرائم آنها به صورت 100 درصد بخشوده می شود و میزان بخشودگی جرائم مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا سقف 500 میلیون تومان و اشخاص حقوقی 2 میلیارد تومان است. همچنین امکان بخشودگی 100 درصدی را برای کسانی که نسبت به مالیات اعتراض داشتند را ایجاد کردیم. اگر انصراف الکترونیکی را تایید کند ما بخشودگی 100 درصد را اعمال می کنیم. هدف این است که افراد با آسودگی خاطر به کسب و کار خود بپردازند.

سبحانیان با بیان اینکه ایجاد و افزایش میز خدمت شاه بیت اقدامات سازمان است، گفت: تعداد میز خدمت را از حدود 278 میز خدمت در سال گذشته به بیش از 1/800 میز خدمت در سراسر کشور افزایش دادیم و مرکز پاسخگویی را ایجاد کردیم که از عدد 163 هزار تماس در سال گذشته به 440 هزار تماس در سال 1402 رسیدیم.

وضعیت مالیات خانه های لوکس

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به مالیات خانه های لوکس و مالیات خودروهای لوکس گفت: آنچه در قانون تعیین شده اخذ مالیات از خانه ها یا خودروهای بالای یک رقم مشخص است. برای مثال سال 1400 خانه های بالای 10 میلیارد تومان مشمول مالیات می‌ شدند که با نرخ تورم افزایش یافت و در سال 1402 این عدد به 20 میلیارد تومان و در سال 1403 به 35 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: در سال 1400 تعداد 12/300 هزار واحد مسکونی لوکس بالای 10 میلیارد تومان شناسایی شد که حدود 400 میلیارد تومان مالیات تعیین شد. در سال 1401 تعداد 40/500 هزار واحد مسکونی لوکس بالای 15 میلیارد تومان شناسایی شد که حدود 1/200 میلیارد تومان بود. در سال 1402 تعداد 160 هزار واحد مسکونی لوکس بالای 20 میلیارد تومان شناسایی شد که مالیات تعیین شده آنها حدود 7 هزار میلیارد تومان است که در فرآیند وصول قرار دارد و تا بهمن ماه فرصت پرداخت این مالیات وجود دارد. اگر افرادی مالیات تعیین شده را پرداخت نکنند، عملیات اجرایی را آغاز می‌ کنیم و تا امروز حدود 150 میلیارد تومان مالیات خانه های لوکس وصول شده است.

وضعیت مالیات خودروهای لوکس

سبحانیان درباره مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال 1400 برای 177 هزار خودرو لوکس 2 هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شد. در سال 1401 برای حدود 252 هزار خودرو 2/300 میلیارد تومان مالیات تعیین شد و در سال 1402 برای حدود 162 هزار خودرو، حدود 2/800 میلیارد تومان مالیات تعیین شد که تا انتهای بهمن ماه مهلت پرداخت دارند و تاکنون 1/500 میلیارد تومان وصول شده است.

اراده سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات خانه های خالی جدی است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اراده سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات خانه های خالی جدی است، تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید خرداد ماه هر سال اطلاعات خانه های خالی سال قبل آن را به ما اعلام کند و اطلاعات خانه‌ های خالی 1401 که با تاخیر به دست ما رسید، ابتدا 19 هزار واحد مسکونی خالی در آذر ماه سال جاری ارائه کردند و 6 دی ماه نیز 40 هزار واحد خالی دیگر را معرفی کردند که در مجموع به 59 هزار واحد مسکونی خالی معرفی شد و مالیات تعیین شده حدود 4/800 میلیارد تومان است. بنابراین تعداد خانه های خالی از 66 هزار به 59 هزار واحد مسکونی کاهش یافت.

از پول اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم

رئیس کل سازمان امورمالیاتی درباره نگرانی‌ ها از مالیات اصناف در سال آینده گفت: ما اصناف را رتبه‌ بندی می‌ کنیم. قدم اول این است که تعامل مثبتی با مودیان از جمله اشخاص حقیقی داشته باشیم. هیچ موقع تا این حد سطح تعامل بین سازمان امور مالیاتی و اصناف گسترده نبوده است. قانون‌ گذار در پی آن است که دایره شمول افرادی که به سامانه مودیان متصل می‌ شوند، افزایش دهد اما قصد نداریم کسانی که علاقه مند به انجام تکالیف خود هستند را جریمه کنیم. اطلاع رسانی را هم در دستور کار داریم. البته برای برخی صنوف مثل پزشکان و طلافروشان استدعا کردیم که از این ابزارهای نوین مالیاتی استفاده کنید.

سبحایان یادآور شد: از اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم. ما فقط 35 تا 36 هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در نظر گرفتیم. حدود 90 درصد مالیات‌ ها زیر 20 میلیون تومان است. کسی که توانایی پرداخت مالیات بیشتری دارد، باید مالیات بیشتری بدهد تا بر مردم فشاری وارد نشود و این مسئله در راستای اجرای عدالت است.

اخذ مالیات 7/600 میلیارد تومانی از بلاگرها و انفلوئنسرها 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درخصوص مالیات سلبریتی ها گفت: طبق قانون، باید از هر فردی که درآمدی کسب می‌ کند که بیش از حد مجاز معافیت مالیاتی باشد، مالیات بگیریم. برای ما فرقی نمی کند که این فرد یک تاجر، پزشک یا هر شخص دیگر است یا از فضای مجازی درآمد کسب می‌کند. قانون گذار، سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده کسانی که از یک تعدادی بیشتر دنبال کننده دارند، مالیات بگیرد. این بدان معنا نیست که اگر از کسانی که تعداد کمتری دنبال کننده داشتند، مالیات نگیریم. بلکه باید از این افراد نیز اخذ شود.

وی در ادامه درخصوص آمار اخذ مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها گفت: در سال 1399 و 1400 از کسانی که بالاتر از 500 هزار دنبال کننده داشتند مورد بررسی مالیات بر درآمد قرار گرفتند که 551 کاربر شناسایی شدند. از این تعداد مجموع تراکنش مالی بیش از 123 اینفلوئنسر بیش از 2/300 میلیارد تومان بود که در سال 1400 نسبت به صدور 149 برگه تشخص مالیات با مجموع 119 میلیارد تومان اقدام شد. در سال 1399 تعداد 64 برگه مالیات با مجموع 2 میلیارد تومان صادر شد. همچنین در ده ماهه سال جاری حدود 7/600 میلیارد تومان مالیات از این محل وصول شده است.

پیشرفت سامانه مودیان در سازمان امور مالیاتی کشور

سبحانیان درباره پیشرفت سامانه مودیان بیان کرد: همانطور که رسانه‌ ها در تسهیل صدور مجوزها اقدام کردند امروز هم نیازمند این هستیم درخصوص تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی در جهت داده محور شدن مالیات همراهی رسانه‌ ها را داشته باشیم.

وی گفت: هم‌ اکنون در سامانه مودیان 9 میلیون و 500 هزار کارپوشه وجود دارد. تعداد صورت حساب الکترونیکی 979 میلیون و تعداد صورت حساب نوع یک حدود 238 میلیون بوده است. تعداد کل اتصال مودیان به سامانه نیز حدود 99 هزار مودی است که عدد قابل توجهی محسوب می‌ شود. امکان وصول مالیات بالغ بر 88 درصد مالیات مودیانی که متصل به سامانه مودیان هستند، وجود دارد و حدود 457 میلیون صورت حساب توسط خود مودیان، حدود 522 میلیون صورت حساب برای شرکت های مرتبط و حدود 3/500 برای شرکت های دولتی صورتحساب صادر شده است.

سبحانیان درخصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: این مالیات درخصوص سفره مردم نیست.  کلیه محصولات کشاورزی فرآوری شده مثل لبنیات، گوشت، روغن، سویا، برنج، شیرخشک و ...، کلیه خدمات درمانی و بخش قابل توجهی از سفره مردم و مایحتاج عموم مردم شامل مالیات بر ارزش افزوده نیست. زیرا افراد ضعیف از این محصولات بیشتر استفاده می کنند. بنابراین مالیات از ثروتمندان اخذ می شود و بار آن بر گرده فرودستان نخواهد بود و از آنها حمایت می شود.

جزئیات برخی فراریان مالیاتی در 10 استان کشور

معاون وزیر اقتصاد درباره اختلافات مجلس و دولت درباره ارزش و منابع ایجاد شده از افزایش یک درصد ارزش افزوده از 9 به 10 درصد تاکید کرد: آنچه که به مجلس اعلام کردیم این بود که برآورد از افزایش یک واحد ارزش افزوده بین 65 تا 70 هزار میلیارد تومان است که البته 25 تا 30 هزار میلیارد تومان آن در فروردین ماه سال 1404 محقق می‌ شود. بنابراین منابع حاصل شده از یک واحد ارزش افزوده در سال 1403 حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود که آن را به مجلس اعلام کرده‌ایم. 

رئیس کل امور مالیاتی درباره میزان جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیات‌ هایی که امکان فرار آن وجود داشت، گفت: در طول یک سال گذشته، برخی از مصادیق شناسایی فراریان مالیاتی، حدود 600 میلیارد تومان از یک فعال حوزه طلا و یک شرکت با 150 میلیارد تومان در استان کردستان، بیش از 700 میلیارد تومان از 6 شرکت آذربایجان غربی در حوزه دلالی آهن قراضه، 400 میلیارد تومان از فعالی در حوزه رمز ارز، بیش از 750 میلیارد تومان در حوزه فولاد زنجان و آذربایجان شرقی، وصول 680 میلیارد تومان از یک دلال خودرو در استان قزوین، 240 میلیارد تومان فعال در صندوق قرض‌الحسنه در استان فارس، 260 میلیارد تومان در استان های البرز و مرکزی و همچنین دو پرونده فاکتور فروش 12 هزار میلیارد تومانی در استان همدان و یک پرونده 2800 میلیارد تومانی در استان یزد است.

وی تاکید کرد: همچنین با گزارش های مردمی به حدود 1/250 پزشک هشدار و تذکر داده‌ ایم و اسامی آنها را به نظام پزشکی اعلام کرده‌ ایم. البته برای اولین بار در موضوع سوت‌ زنی به یک شهروند جایزه 500 میلیون تومانی بابت گزارش یک فرار مالیاتی پرداخت شد.

بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی یک هزار و 700 میلیارد تومان مالیات دادند

سبحانیان همچنین درباره میزان پرداخت مالیات از سوی نهادهای وابسته به حاکمیت اظهار داشت: هرآنکس که در نظام اقتصادی کشور درآمد داشته باشد، مکلف است مالیات پرداخت کند. البته قانونگذار برای برخی از نهادها و مراکزی که خدمات عمومی ارائه می دهند، مثل خیریه ها، مشوق هایی درنظر گرفته است. بنابراین اگر نهادی از پرداخت مالیات معاف است، به دلیل ارائه خدمات عمومی است و اگر فعالیت اقتصادی دارد، قطعا باید مالیات پرداخت کند. شرکت ها، نهادها و بنیادهای نهادهای انقلاب اسلامی همه مالیات می دهند و در ده ماهه ابتدای امسال بالغ بر 1/700 میلیارد تومان مالیات از نهادهای وابسته به بنیادهای انقلاب اسلامی اخذ کردیم. بنابراین در نظام مالیات ستانی هیچ تبعیضی وجود ندارد.

کدخبر: 970037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟