تصمیم بانک مرکزی بزرگترین خیانت در حق تولید و صادرات فرآورده های نفتی کشور است / مافیای خام فروشی با شرکت ملی نفت همکاری می کند

به گزارش رکنا، امروز یکشنبه 19 آذر ماه 1402 در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، اعضای این اتحادیه به بیان مشکلات این حوزه و پاسخ سوالات خبرنگاران پرداختند.

مرز افغانستان معیار تشخیص استانداردهای فرآورده های نفتی ایران نیست

ابتدای این نشست خبری، احمد معروف خانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران درخصوص خبر بازگشت محموله های بنزین ایران از افغانستان، گفت: هرچند وقت یکبار، اخباری از افغانستان پخش می‌ شود که تانکرهای حاوی بنزین صادراتی ایران بازگشت داده شده است که این اخبار، ناشی از شیطنت‌ ها و فضاسازی‌ های نادرست علیه ایران است.

وی در ادامه با بیان اینکه به‌ هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌ های نفتی نیست و هیچ مکانیزم استانداری در مرزهای افغانستان حاکم نیست، گفت: مکانیزم‌ هایی را در مرز افغانستان تعبیه کرده‌ اند که با هیچ معیار و استاندارد مشخصی، همخوانی ندارد و براساس تعابیر و تعاریف خودشان، برخی محموله‌ ها را برگشت می‌ زنند. این‌ درحالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه اضافه در مرز شود و با آنها تعامل کند، اجازه عبور داده خواهد شد.

معروف خانی گفت: یکی از شواهد بهانه‌ تراشی و بر اساس معیارهای استاندارد نبودن ادعاهای صورت گرفته برای بازگشت برخی محموله‌ ها، این است که بعضا شاهد این بوده‌ایم که مقادیر خیلی زیاد از فرآورده‌ های نفتی که در داخل کشور به عنوان ماده شیمیایی سمی در فرآیندهای پتروشیمی اصلاح می شود، همین ماده را به عنوان بنزین استاندارد می پذیرند و بدون هیچ مشکلی از مرز خود عبور می دهند.

تصمیم بانک مرکزی بزرگترین خیانت در حق تولید و صادرات کشور است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران درباره موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌ های نفتی با بیان اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی اتحادیه را مشمول تعهد ارزی و ارائه در سامانه نیما کرده است، اظهار داشت: این تصمیم به هیچ وجه با اقتضای گروه کالایی صادرکنندگان عضو اتحادیه همخوانی ندارد. این تصمیم به هیچ وجه کارشناسی و صحیح نیست و آسیب فراوانی را به بخش صنعت وارد می کند و موجب عدم انتفاع و تعطیلی واحدها می شود. وزارت نفت، وزارت صمت و تشکل های ذیربط و تخصصی نیز این نظر را تایید کرده اند اما بانک مرکزی با بی توجهی به نظر تخصصی این نهادها کار خود را می کند.

معروف خانی با بیان اینکه تصمیم بانک مرکزی موجب کاهش شدید آمار صادرات فرآورده های نفتی خواهد شد، گفت: سال گذشته 4.6 میلیارد دلار صادرات داشتیم که قطعا تا پایان امسال شاهد کاهش این آمار خواهیم بود و به طور مستمر به بخش های مختلف دولت، مجلس و قوه قضاییه این مساله را گفته ایم اما بانک مرکزی کار خود را می کند و این بزرگترین خیانت در حق تولید و صادرات کشور است و بخش صنعت را با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد کرد و منشا مقاومت این نهاد در مقابل تصمیم های کارشناسی یا جهل است و یا عمد است و شاید سال های آینده مشخص شود که این افراد تحت نفوذ و استخدام جاسوسان اطلاعاتی بوده اند. زیرا این تصمیم هیچ همخوانی با شرایط اقتصادی کشور ندارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کسری سامانه نیما از 6 میلیارد دلار در دو ماه گذشته به 10 میلیارد دلار رسیده است، گفت: این وضعیت سامانه نیما است که دلارها در آن جمع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که استدلال بانک مرکزی برای این تصمیم چیست؟ گفت: بانک مرکزی می گوید در سامانه نیما کسری دارم و باید مشمول سامانه نیما شوید تا این کسری برطرف شود اما براساس دلایل کارشناسی وزارت نفت و صمت، ما مشمول این تصمیم نمی شویم. ما کالای خود را از بورس کالا و بورس انرژی خریداری می کنیم و براساس عرضه و تقاضا و رقابت به دست ما می رسد. سپس به واحدهای کوچک توزیع می کنیم و هزینه حمل و فروش داریم.

مافیای خام فروشی با وزارت نفت همکاری می کند

معروف خانی در ادامه با اشاره به موضوع مافیای خام فروشی میعانات گازی، تصریح کرد: چند ماه گذشته مافیای خام فروشی میعانات گازی فضای متشنجی را علیه تولیدکنندگان کوچک مقیاس کشور با ابزارهای مختلف ایجاد کردند و تمام حرفشان این بود که تولیدکنندگان کوچک مقیاس رانت خواری و ویژه خواری می‌ کنند و این در حالی است که همان گروه ماهانه یک تا 2 میلیون بشکه میعانات گازی را به صورت خام از شرکت ملی نفت گرفته و صادر می‌ کنند و شرکت‌ های خصوصی و پتروشیمی ها را با مشکل تامین خوراک مواجه کرده و 70 درصد عرضه کمتر شده است و پتروشیمی هایی که خوراک میعانات گازی دارند با چالش و دغدغه تامین خوراک و میعانات روبه رو هستند.

معروف خانی با بیان اینکه در خام فروشی هیچ عاقبت به خیری وجود ندارد، گفت: صنعت داخل را به بهانه اینکه درآمد بیشتری بابت صادرات این کالا کسب می‌ کنند، با چالش مواجه می‌ کنند و نتیجه اینکه واحدها تولید را متوقف کرده و مجبور می‌ شویم فرآورده را با قیمت گزاف وارد کشور کنیم.  

معروف خانی در پاسخ به سوال رکنا که این گروهی که نام نمی برید، چگونه با بزرگترین وزارتخانه یک کشور در ارتباط است، گفت: اسامی این گروه از دیروز در برخی رسانه ها منتشر شده است و گزارشات مفصلی منتشر شده است که چگونه به وزارت نفت وصل هستند. مساله این است که وزارت نفت باید از واحدهای صنعتی داخلی حمایت کند و نباید فراموش کند در گذشته مدت ها کشتی های مملو از میعانات گازی بر روی آب های خلیج فارس می ماند و امروز اگر فضا به تصمیم آمریکا برای کنترل قیمت نفت باز شده است، فراموش نکنند که ممکن است دوباره به گذشته بازگردیم. وزارت نفت باید تکلیف خود را درخصوص خام فروشی که جنایت بزرگی در حق کشور است، مشخص کند.

تصمیم‌ گیری در اتاق تاریک بانک مرکزی

در ادامه این نشست سیدحمید حسینی، سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه دولت و کشورها باید به اصول حکمرانی، حاکمیت قانون، شفافیت در امور مالی و اقتصادی پایبند بوده و پاسخگو باشند، اظهار داشت: علاوه بر اینها جلب مشارکت و دیگری اثربخشی و کارایی است. ما خود را مکلف به پاسخگویی می دانیم و اگر همه ارکان جامعه پاسخگو باشند خیلی مسائل حل می شود.

وی با بیان اینکه اگر نقدی به عملکرد سازمان ها داریم به طور شفاف هشدار می دهیم، گفت: ما به سیاست های ارزی نقد داریم زیرا این سیاست علیه صادرات و تنها در راستای تامین منافع واردکننده بود و مردم در این بین ذینفع نخواهند بود، زیرا کالایی با دلار 40 هزار تومانی به دست مردم نمی رسد.

حسینی تاکید کرد: منطقی بود که دولت لیستی از اقلام ضروری را همانگونه که در تمامی دولت های گذشته روال بوده، اعلام می کرد و صادرکنندگان در مقابل ارز این کالاها را وارد می کردند اما هم اکنون بانک مرکزی در اتاق تاریک تصمیم گیری کرده و دیگر تصمیمات را وتو می کند، حتما کسانی در پشت پرده از این جابجایی ارزی منافع دارند.

آمار صادرات فرآورده های نفتی کشور در 7 ماهه نخست امسال

سخنگوی این اتحادیه در ادامه درخصوص کاهش آمار صادرات گفت: در 7 ماهه امسال 2 میلیون و 155 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 89 میلیون دلار صادرات روغن داشتیم و این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته این رقم 3 میلیون 530 هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 805 میلیون دلار بوده یعنی 39 درصد کاهش یافته است.

همچنین در این مدت، صادرات پارافین به‌ میزان 160 هزار تن و به‌ ارزش 122 میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات 141 هزار تنی به ارزش 145 میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، از نظر ارزش صادراتی با کاهش مواجه بوده است.

صادرات قیر امسال روند افزایشی داشته یعنی از 2 میلیون و 552 هزار تن به 3 میلیون و 339 هزار تن رسیده و به لحاظ ارزشی نیز از رقم یک میلیارد و 14 میلیون دلار به یک میلیارد و 284 میلیون دلار رسیده یعنی 36 درصد رشد داشته است.

در 7 ماهه نخست امسال، 6 میلیون و 757 هزار تن گاز مایع به ارزش یک میلیارد و 205 میلیون دلار صادر شده، در حالی که میزان صادرات گاز مایع کشور در زمان مشابه سال قبل، 5 میلیون و 175 هزار تن به ارزش 964 میلیون دلار بوده است.

چرا کشور با کمبود گاز مایع مواجه است؟

حسینی با بیان اینکه ما در حال حاضر ظرفیت تولید 12 میلیون تن گاز مایع در کشور داریم، گفت: همه پالایشگاه های نفتی و گازی و همچنین پتروشیمی های کشور گاز مایع تولید می کنند و بسیار غنی در این حوزه هستیم. میزان مصرف داخل این فرآورده 2 میلیون تن است، زیرا 97 درصد کشور به گاز شهری متصل است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه چرا در ماه های اخیر با کمبود گاز مایع (کپسول) در برخی از استان ها مواجه شدیم، گفت: کمبودها به دلیل توزیع و تغییر نرخ صورت گرفت و سیاست دولت این بود که یارانه گاز مایع را قطع کند. زیرا خیلی از خودروها را به صورت غیرقانونی به سمت استفاده از گاز مایع به جای بنزین و CNG سوق داده اند. بنابراین دولت به دنبال مدیریت مصرف گاز مایع برآمد.

ابراز نگرانی در تولید متانول در کشور

حسینی در ادامه با ابراز نگرانی از آینده تولید متانول در کشور گفت: ظرفیت فعلی تولید متانول 14 میلیون تن در سال است و این ظرفیت با بهره‌ برداری از طرح‌ های جدید به 24 میلیون تن در سال می‌ رسد. این درحالی است که کل بازار جهانی متانول 80 میلیون تن در سال است و به‌ شدت نگران آینده بازار متانول هستیم.

وی ادامه داد: در 7 ماهه ابتدایی سال جاری 5 میلیون و 642 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 248 میلیون دلار صادرات متانول داشتیم.

همچنین حسینی با بیان اینکه پلیمرها از کالاهای باارزش صادراتی پتروشیمی محسوب می شود، گفت: صادرات پلیمرها در 7 ماهه امسال یک میلیون و 770 هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 713 میلیون دلار بوده در حالی که در مدت مشابه پارسال این رقم 2 میلیون و 245 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 674 میلیون دلار بوده به این معنا که محدودیت های دولتی منجر به کاهش 35 درصدی ارزش صادرات شده است.

وی افزود: حذف معافیت‌ های مالیاتی و اخذ عوارض از صادرات، دلیل اصلی کاهش یک‌ میلیارد دلاری صادرات پلیمر کشور است.

حسینی ادامه داد: در مورد صادرات اوره در سال جاری در آمار 7 ماهه، 3 میلیون و 111 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 48 میلیون دلار صادرات داشته‌ ایم که این رقم برای مدت مشابه سال قبل، 3 میلیون و 351 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 855 میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه کل ارزش صادرات محصولات پتروشیمی امسال به 12 میلیارد دلار نمی رسد، تاکید کرد: پیمان ارزی، بازگشت ارز و عوارض، اثر منفی خود را در صادرات نشان می دهد که همه این مسائل اثر منفی بر تولید ناخالص داخلی کشور دارد و در مجموع متاسفانه تراز تجاری کشور منفی است و با این سیاست ها کشور دچار مشکل خواهد شد.

باید واحدهای تولیدی را تعطیل و به سمت سوداگری برویم

در ادامه این نشست فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به لایحه بودجه 1403 اظهار داشت: اعدادی که در لایحه بودجه تقدیم مجلس شده نگرانی جدی از حیث کسری و انتشار اوراق بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: دولت انتشار 42 هزار میلیارد تومان اوراق، 320 هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی و رشد 50 درصدی مالیات را در دستور کار قرار داده است که اتفاقات بدی را در فضای کسب و کار و حکمرانی در پی خواهد داشت.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه اوضاع کنونی نشانه های بدی دارد و ما باید واحدهای تولیدی را تعطیل و به سمت سوداگری برویم، خاطرنشان کرد: نرخ رشد 8 درصدی که در لایحه بودجه عنوان شده دست نیافتنی است.

وی بیان داشت: در دولت و برخی ارکان تصمیم گیری بخصوص بانک مرکزی گوش شنوا برای نظرات کارشناسی وجود ندارد و سوال ما از بانک مرکزی این است که با این سیاست ها آیا امکان رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی وجود دارد؟

کدخبر: 953796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟