ایران خودرو و سایپا با جان و مال مردم بازی می کنند / تولید ملی یا توهین ملی!

به گزارش رکنا، همیشه مسئله مهمی که باعث رقابت و افزایش فروش محصولات خودروسازان جهان شده است، افزایش به روز کیفیت، بالا بردن امنیت محصول و ارتقای سطح خدمات فروش و پس از فروش است. مشخصات مهمی که در ایران بیشتر شبیه یک طنز تلخ و رویای دست نیافتنی است تا از بدیهیات یک فعالیت حرفه ای.

اغلب محصولات داخلی کشورمان نه تنها از سطح کیفی مناسبی، حتی در سطح خودروهای اقتصادی و رده پایین جهان، برخوردار نیستند بلکه قیمت مناسبی هم متناسب با همان کیفیت پایین خود ندارند.

برخی دلایل این وضعیت و عقب ماندگی صنعت خودرو در ایران حتی نسبت به شرکت های خودروساز خارجی و چینی ها به شرح زیر است:

*ضعف مدیریت در شرکت های خودروسازی که اغلب ملاک و معیار انتخاب آنها بر اساس تخصص و تجربه نبوده

*ممنوعیت واردات خودروهای نو و کارکرده

*دور زدن قوانین و استانداردهای سازمان ملی استاندارد و کم کاری بازرسان کنترل کیفیت در شرکت های خودروسازی

*انحصار در صنعت خودروسازی و قطعه سازی

*عدم توجه قطعه سازان به کیفیت و کم فروشی در اغلب موارد

*نبود سازمان متولی و ناظر مشخص و شفاف در صنعت خودرو ( زیرا سفره ای است که همه سر آن نشسته اند)

*دولتی و سیاسی بودن این صنعت از صدر تا ذیل

*عدم بهره کافی از دانش فنی متخصصان داخلی

*فرسودگی و قدیمی بودن خطوط تولید خودرو به شکلی که با یک پلتفرم دهها مدل خودرو با اسم ها و آپشن های بی کیفیت تولید شده است

* اصل کمیت است و نه کیفیت. در این شرایط به جای اینکه به ارتقای سطح کیفی محصولات شرکت های موجود اندیشیده شود، پای شرکت هایی مثل زرماکارون و شیرین عسل هم به میان آمده است. شرکت هایی که با وعده وعید ها و سروصدا به این بازار آمدند اما هیچ خبری از آنها نیست.

بررسی دلایلی از این دست نشان می دهد که وضعیت کنونی صنعت خودرو در ایران، نه تنها بحث امروز بلکه در دوران پیشاتحریم ها هم وجود داشته و بعد از دهه ها فعالیت دو شرکت بزرگ خودروساز، همچنان در بر یک پاشنه می چرخد و کیفیت محصولات نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است و مردم هم مانده اند بین انتخاب های بد و بدتر، زیرا اساسا اراده تغییر در این دو خودروساز وجود نداشته و از بازار انحصاری و شرایط تحریم ها نهایت استفاده را کردند و محصولات بی کیفیت خود را با رنگ و لعابی ظاهری به مردم فروختند.

این وضعیت نابسامان خودرو به جایی رسیده است که حتی انتقاد رهبر انقلاب در دیدار با صنعتگران (بهمن 1400) را هم به همراه داشته که ایشان بیان کردند: "ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌ شود، این خیلی بد است؛ این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده؛ خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و درست هم می‌گویند. حق با مردم است؛ اعتراض مردم به‌جا است و این صنعت نتوانسته است رضایت مشتری را جلب کند.”

چندی پیش نیز رییس پلیس راهور فراجا در مصاحبه ای گفت: در عراق هر فردی که رانندگی بلد باشد از خودرو استفاده می‌کند و به همین دلیل تصادفات در عراق سه‌ و نیم برابر ایران است اما کشته‌ های تصادفات در این کشور نصف ایران است چراکه خودروهایشان ایمن‌ تر است.

خودروسازان به توصیه ها و هشدارها اعتنایی نمی کنند و به اسم حمایت از تولید داخل بیشترین استفاده را از منابع مالی و طبیعی کشور که متعلق به مردم است می برند. اولویت این خودروسازان نه حفظ جان مردم و نه محیط زیست است که آمار روز افزون کشته های ناشی از آلودگی هوا در کلان شهرها و تصادفات برون شهری گویای این واقعیت است.

آمارهای پلیس نشان می دهد بیش از 17 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و خودروهای داخلی توانایی کسب استانداردهای هشتاد و پنج گانه داخلی را ندارند. خودروهایی که با اضافه کردن پلاس یا اس به نام آنها بدون هیچ تغییری و یا دو رنگ شدن خودروها تنها برای افزایش قیمت، تولید می شوند و فاقد کیفیت لازم هستند و جالب است که از روش های مختلف موفق به کسب استاندارد می شوند.

اگر بخواهیم با استناد به واقعیت های موجود به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل که همه روزه مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند اشاره کنیم بهتر است چند نمونه از نظرات کاربران در قالب ویدئو را ببینید:

کوییک آر سایپا در کل لق می زند!

1. در این فیلم که توسط یکی از مخاطبین رکنا ارسال شده است، صاحب خودروی کوییک آر صفر تولید 1402 از معایب آن می گوید.

این مخاطب می گوید: خودروی کوییک آر را خرداد امسال تحویل گرفتم. مشکلات این خودرو یکی پس از دیگری خود را نشان می دهد. اولین مشکل این است که صندوق خودرو را فقط پس از یک بار بازکردن دیگر نتوانستم برای بار دوم باز کنم و دیگر باز نشد و مجبور شدم آن را تعمیر کنم.

او در ادامه گفت: مشکل دیگر رله فن در دور تند بود که از کار افتاد و بعد امداد خودرو پس از چند ساعت تاخیر آمد و آن را درست کرد.

این مخاطب در ادامه گفت: درزگیرهای ماشین را ببینید. سریع باز می شود و دیگر جا نمی رود و باید با یک چسب آن را محکم نگه داشت یا به زور جا زد و اگر جلوی آفتاب باشد کل ماشین وا می رود.

او گفت: این محصول سایپا در کل لق می زند و استحکام لازم را ندارد. هرجای خودرو را نگاه کنید لق می زند. مثل اینکه می خواستند یه چیزی سرهم کنند و زودتر تحویل دهند.

این مخاطب در آخر گفت: مشکل دیگر صدای موتور است که در اتاق خودرو می پیچد و بسیار آزاردهنده است. هرچند این صدا در مدل های مختلف خودروهای سایپا شنیده می شود و امیدواریم روزی برطرف شود.

2. در این فیلم یک شهروند اصفهانی می گوید: شاهکار شرکت سایپا را ببینید.

خودروی تیبا مدل 1401 تصادف کرده است و ببینید به چه شکل درون خودرو به راحتی سوراخ می شود.

این مخاطب می گوید: تا ماشین را نخریده ایم نمی دانیم چه خریده ایم و وقتی می خریم می بینیم چه کرده اند! این خودروی مدل 1401 را ببینید که به جای ضربه گیرهای مرسوم از فوم استفاده کرده اند.

3. فیلمی که یکی از مخاطبین رکنا ارسال کرده است گویای این است که خودروی رانا صفر کیلومتر، محصول شرکت ایران خودرو با کیفیت پایین، بدنه بسیار ضعیف و نازک با درزهای باز، تولید شده است.

این مخاطب می گوید: ماشین صفر ایران خودرو را ببینید که وقتی درهای آن بسته است، همه درزهای آن باز است و مثل این است که درها باز مانده است.

این مخاطب می گوید: هیچ کجای این خودرو باهم فیکس نیست. بدنه و شاسی به راحتی با دست فرو می رود. قطعات این خودرو محکم نیست و آب و باران به راحتی در آن وارد می شود.

4. در این فیلم مخاطبی درخصوص کیفیت خودروهای سایپا می گوید:  تولید بسیار ضعیف و ناایمن شرکت سایپا را ببینید. انصافا آنچه انتظار می رود از یک خودروساز داخلی نباید این باشد. بسیار ضعیف است.

5. فیلم دیگری که مخاطب دیگر رکنا ارسال کرده است تولید جدید ایران خودرو، پژو پارس را نشان می دهد که بدنه این خودرو به اندازه ای ضعیف است که با دست فرو می رود.

این مخاطب می گوید: می ترسم بدنه این خودرو را فشار دهم.

6. در این فیلم یک مخاطب درباره کیفیت رنگ خودروهای سایپا می گوید: سینی جلوی این خودرو را ببینید که به هیچ روشی تمیز نمی شود. رنگ کل بدنه خودرو هم مثل پوست سیر است و کافی است به کوچکترین جایی برخورد کند و رنگ آن می ریزد.

 

با خودروهای داخلی دیگر نیازی به عزرائیل نداریم / محصولات ایران خودرو اسباب بازی است!

7. فیلم دیگر مربوط به صحبت های شهروندی است که می گوید: محصول صفر 1401 ایران خودرو را ببینید. سقف این خودرو به راحتی خم می شود. این خودرو اسباب بازی است.

او می گوید: قدرت ایمنی بسیار پایین است و با محصولات ایران خودرو دیگر نیازی به عزرائیل نداریم. زیرا تا زمان تحویل و رسیدن به خانه جان 10 انسان گرفته می شود.

8. در این فیلم مخاطبی ماشین ساینا صفر تولید سایپا را نشان می دهد و می گوید: این خودروی صفر را نیم ساعت جلوی آفتاب پارک کردم و وقتی برگشتم دیدم داشبورد آن باد کرده و چون شکل خود را از دست داده است، دیگر دریچه بخاری در جای خود قرار نمی گیرد. لطفا خودروهای خود را زیر آفتاب نگذارید!

9. فیلم دیگر حاکی از شاهکاری دیگر از تزئینات ایران خودرو است.

یک مخاطب در این فیلم می گوید: ببینید خودروی صفری که چرخ آن 4 پیچ دارد، اما قالپاق آن 5 پیچ نمایشی است.

10. در فیلم دیگر مخاطبی از کیفیت رنگ و بی کیفیتی بدنه تولیدات سایپا شکایت دارد و می گوید: این خودرو با این که در شرایط آب و هوایی خشک قرار دارد، از درون زنگ زده است.

11. فیلم دیگر مربوط به خودروی پژو پارس ایران خودرو با مونتاژی عجیب است.

یک مخاطب در این فیلم می گوید: خودروی صفری را ببینید که همه درزهای آن باز است.

12. فیلم دیگر درخصوص خودروی تارا است. به راحتی بدنه خودرو فرو می رود. آنقدر بدنه ضعیف و نازک است که با دست فرو می رود.

13. در این فیلم مخاطب از برف پاکن خودروی سایپا شکایت دارد و نام آن را حماسه ای از شرکت سایپا می گذارد.

14. فیلم دیگر درخصوص آپشن های انواع پژو است.

یک مخاطب در این فیلم انواع مدل های پژو را باهم مقایسه می کند و دست آخر یه این نتیجه می رسد که علیرغم جدید بودن همه این خودروها، اما با یک پلتفرم قدیمی تولید شده است و آپشن های مختلف فقط برای افزایش قیمت به خودرو افزوده شده است و تفاوت چندانی باهم ندارند.

15. فیلم دیگر درباره استحکام بسیار پایین خودروی تارا است.

مخاطبی در این فیلم نشان می دهد که بدنه این خودرو به قدری ضعیف است که با دست فرو می رود.

او با لحن طنزآمیز می گوید: شاید برخی خودروی نرم دوست دارند و خودروی محکم دوست ندارند. این خودرو بسیار نرم است، آنقدر که بدنه آن با دست فرو می رود و این نهایت نرمی این خودرو را نشان می دهد.

16. کوییک محصول جدید سایپا را ببینید، تعجب می کنید.

در این فیلم مخاطبی که صاحب یک کوییک است می گوید: خودروی صفر من با 3 هزار کیلومتر کارکرد، برای اولین بار که زیر باران ماند، رنگ سپر آن بلند شده است. قابل توجه مدیران سایپا که می گویند از تولید داخل حمایت کنید.

او در ادامه می گوید: بعد از تحویل خودرو بالابر شیشه راننده و شاگرد را سرویس کردم. مشکل دیگر این خودرو این است که موقع استارت، چراغ سبز نمی شود و باید چند دقیقه ریموت را نگه دارم.

17. معایب خودروی شاهین

در این فیلم معایب خودروی صفر شاهین برشمرده شده است: خودرویی با ضخامت رنگ بسیار ضعیف به طوری که مانند پوست پیاز کنده می شود و نه استحکام دارد و نه چسبندگی. مسئله دیگر تلرانس رنگ این خودرو است که بسیار زیاد است. به طور کلی این خودرو درخصوص کیفیت رنگ نیاز به محافظت دارد.

مورد دیگر مربوط به کیفیت پلاستیک به کار رفته در این خودرو است که بسیار پایین است. قاب روی موتور کیفیت مطلوبی ندارد و ماشین های بسیار قدیمی از وضعیت بهتری در این خصوص دارند. جنس داشبورد از پلاستیک خشک با عاج درشت تولید شده است که اغلب در خودروهای بسیار قدیمی دیده می شود نه خودروی جدید وصفر و به احتمال بسیار زیاد موجب ایجاد صدا در این خودرو خواهد شد.

18. مورد عجیب: خودروی اتوماتیکی که کلاچ دارد!

فیلم دیگر ماشین صفر دناپلاس اتوماتیک را با کلاچ نشان می دهد.

یک مخاطب در این فیلم می گوید: شاید ما عقب مانده ذهنی هستیم و ماشین اتومات باید با کلاچ تولید شود. شاید هم یادشان رفته!

19. در این ویدئو یک مخاطب می گوید که ماشین صفر سایپا با 600 کیلومتر کارکرد، مشکل موتور دارد و موتور قفل کرده است. مشکل موتور هم تسمه تایم و نداشتن قطعه پستون است. صاحب خودرو از خرم آباد آمده تهران که موتور تعویض کند اما هیچ کدام از نمایندگی ها موتور ندارند و گفتند ماشین باید 2 ماه بماند تا موتور برسد.

20. سایپا باید قیمت حدود 10 پراید را به عنوان دیه بپردازد

سرهنگ علی فکری، رئیس پلیس راه استان همدان به تازگی اظهار داشت: با بررسی‌های فنی و کارشناسی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس راه استان همدان در خصوص تصادف سواری پراید با کامیون اسکانیا که در محور کبودرآهنگ به خلعت آباد حادث و منجر به جان باختن 7 نفر از سرنشینان پراید شد، قصور سازنده خودرو ( شرکت سایپا ) در عدم استحکام بدنه و شاسی در این تصادف محرز است.

عصر جمعه هفته گذشته برخورد سواری پراید با اسکانیا در فاصله یک کیلومتری جاده کبودرآهنگ - خلعت آباد (خان آباد) منجر به مرگ هفت سرنشین سواری پراید شد. در این سانحه به علت شدت بالای تصادف همه هفت سرنشین سواری پراید از جمله ۲ کودک ۲ و ۶ ساله جان باختند.

بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۴ به میزان ۵۰ درصد از تمام خسارات جانی و مالی وارده به خودرو و سرنشینان سواری پراید، به شرکت سایپا حق السهم و مسئولیت داده شد.

باتوجه به اینکه در سال 1402 دیه هر انسان در ماه های معمولی سال 900 میلیون تومان است، شرکت سایپا باید برای هفت نفر کشته 3 میلیارد و 150 میلیون تومان بپردازد. به عبارت دیگر شرکت سایپا باید قیمت بازار آزاد حدود 10دستگاه پراید را به عنوان دیه بپردازد.

اگر این روند از ابتدای فعالیت خودروسازان تا به امروز به خوبی انجام می شد و شرکت های خودروساز ملزم به پرداخت خسارت های مالی و جانی می شدند، به طور حتم این خسارت ها خیلی زودتر یا این شرکت ها را به ورشکستگی می کشاند و یا رویه آنها را تغییر می داد.

کیفیت محصولات شرکت سایپا

مافیای خودرو ماسک حمایت از تولید داخل بر چهره دارند

به گزارش رکنا، این فیلم ها تنها گوشه ای از عملکرد طلایی این دو خودروساز در این چند دهه است، مدعیانی که حتی قرار است محصولات خود را در سطح جهان صادر کنند و با غول های خودروسازی چون هیوندای، بی ام و، هوندا، جنرال موتورز و دایملر و ... که از عصر تولید خودروی اتومات، تمام اتومات و برقی عبور کرده اند و خودروی خودران تولید می کنند، رقابت کنند. مهم تر اینکه این مدعیان قرار است به زودی هواپیما هم بسازند.

عملکرد طلایی خودروسازانی که حتی با این همه ادعا، امکانات، منابع و حمایت های مالی، دولتی و سیاسی قادر نیستند حتی یک خودرو، حتی یک خودرو تولید کنند که نه یک خودروی تمام اتوماتیک، نه یک خودروی برقی و نه یک خودروی خودران، که خودرویی باشد که بتواند با چینی های مونتاژی قابل رقابت باشد.

مدعیانی که طی این همه سال هزینه هایشان را با جان مردم پرداخت کرده اند.

کیفیت محصولات شرکت سایپا

کیفیت محصولات شرکت سایپا

آنچه مشخص است تنها راه برون رفت از این وضعیت و کوتاه شدن دست مفسدان و مافیای خودرو همان کسانی که صنعت خودرو را به یک "صنعت رفاقتی" ، "شانسی" و رانتی تبدیل کرده اند که سود ببرند و ماسک حمایت از تولید داخل را بر چهره دارند اما زیر آن به ریش مردم می خندند، شکستن انحصار، رقابتی کردن این صنعت با واردات خودرو است. اگرنه این مسیر با شتاب ادامه دارد.

امیدواریم روزی شاهد آن باشیم که خودروسازان داخلی بتوانند، خودرویی که شایسته مردم ایران است تولید کنند و نشان دهند که "ایرانی ها لیاقت بهترین ها را دارند".

*قابل ذکر است این گزارش درخصوص کیفیت محصولات داخلی است و گزارش بعدی را به سطح کیفی خدمات پس از فروش این دو خودروساز اختصاص خواهیم داد. از مخاطبین محترم خواهشمندیم مشکلات خود در رابطه با ایمنی، عیوب خودروهای خود و نحوه خدمات پس از فروش خودروسازان را به صورت تصویری و در قالب فیلم بیان کرده و به شماره تلگرام 09371958219 ارسال کنید.

تذکر: فیلم ارسالی مورد نظر حداکثر 2 دقیقه باشد و هنگام ضبط لطفا مدل خودرو، سال تولید و روز ارسال فیلم را بیان کنید.

کدخبر: 908288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟