بخش عمده بازار پوشاک در دست شبکه غیرقانونی است / پوشاک غیراستاندارد عامل بیماری های پوستی است

به گزارش رکنا، تولید پوشاک و البسه باکیفیت، بهداشتی و استاندارد یکی از مهم ترین مواردی است که باید جدی گرفته شود. زیرا به طور مستقیم با سلامتی عموم مردم خصوصا گروه های حساس مانند نوزادان و کودکان در ارتباط است. این در حالی است که بخش قابل توجه بازار پوشاک در دست شبکه ای است که بر آن هیچ نظارتی وجود ندارد و اغلب به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند.

در این شرایط مردم باید هوشیار باشند و کالایی را خریداری کنند که برچسب و شناسه ای که دارای مشخصات کالا، نوع و جنس پارچه و نام برند تولیدکننده باشد را دارا بوده تا درصورت هرگونه مشکل قابلیت پیگرد قانونی وجود داشته باشد و در صورت نداشتن برچسب و شناسه بدانند که این کالا یا از سوی کسانی تولید شده که داخل مجموعه کیفی و سلامتی استاندارد قرار نگرفته اند و یا کالای قاچاق است و از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و از شرایط استاندارد و بهداشتی برخوردار نیست.

در این خصوص گفتگوی رکنا با مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران را بخوانید:

مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

نگوییم دستفروشی، بگوییم بساط گستری!

مجید افتخاری ابتدا درخصوص دستفروشی ها و عدم نظارت بر کار آنها گفت: از ساعت هفت و نیم شب در خیابان ها و میادینی مانند میدان ولیعصر و میدان هفت تیر تهران با صحنه عجیب و غریب مواجه هستیم. تعداد دستفروش ها چندین برابر فروشگاه ها و مغازه داران است. بحث از دستفروشی خارج شده است و این افراد بساط گستر هستند. کارمند خانم و آقا و حسابدار استخدام کرده اند، در خیابان پرو می زنند، نور می گیرند، دکور می زنند و کالا می چینند و پشت ماشین خود لپ تاپ دارند. وضعیتی را ایجاد کرده اند که تردد در پیاده روها سخت شده است و عرصه ای که برای مردم شهر و تردد است را دچار اخلال کرده اند.

بخش عمده بازار پوشاک در دست شبکه غیرقانونی است که یک بخش آن بساط گستران هستند

بازار پوشاک کشور رها شده است

او در ادامه گفت: از سوی دیگر این بساط گستران رقیبی برای فروشگاه داران و مغازه داران شده اند. فروشگاه داری که مالیات می دهد، عوارض شهرداری، عوارض زیباسازی و بیمه پرداخت می کند، تحت چهارچوب قانون کار می کند و به دهها نهاد از جمله اماکن و وزارت ارشاد پاسخ می دهد و حتی باید زیر چهارچوب و ضوابط حکومت کار کند و این در حالی است که رقیب و طرف مقابل کسی است که هیچ نهادی از نوع کالا، جنس کالا و قیمت کالا نظارتی ندارد و اینکه در چهارچوب قانون قرار ندارند مشخص نیست چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

در حال حاضر بخش عمده بازار و مارکت در دست شبکه غیرقانونی است که یک بخش آن بساط گستران هستند و بخش های دیگر کسانی هستند که در چهارچوب آنلاین و مزون های زیرزمینی فعالیت می کنند. این افراد بیش از نیمی از بازار پوشاک را در اختیار دارند.

شهرداری شبکه غیرقانونی بساط گستران را به طور کامل رها کرده است

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درخصوص فعالیت این افراد گفت: فعالیت بساط گستران غیرقانونی است. شهرداری وظیفه برخورد با بساط گستران دارد اما هیچ گونه برخوردی صورت نمی گیرد. شهرداری به صورت کامل در این مسئله منفعل است و به طور کامل رها کرده است و حتی پلیس سدمعبر هم در این حوزه برخوردی نمی کند.

شهر در اختیار آنها است. این افراد شبکه سازمان یافته هستند. مثل اتفاقی که در اوایل خرداد ماه در خیابان جمهوری رخ دارد، این افراد با مغازه داران و کسبه درگیر می شوند و حتی برای کسبه ای که مزاحمت ایجاد کرده بودند، قمه کشی کردند. این افراد حتی تا جایی پیش رفته اند که سرقفلی پیاده روها را تصاحب کرده اند و دیگر کسی نمی تواند کنار آنها فعالیتی انجام دهد. هیچ نظارتی بر کار آنها نیست و مشخص نیست چه چیزی می فروشند.

دستفروش ها، بساط گستران و حتی متکدیان سطح شهر دستگاه کارتخوان دارند

او در ادامه درخصوص نظارت بر تولید پوشاک از نظر استاندارد و بهداشتی بودن جنس و نوع پارچه که به دست بساط گستران به فروش می رسد، گفت: متولی این جریان کیست؟ متولی این جریان شهرداری است و شهرداری این حوزه را به طور کامل رها کرده است. اتحادیه پوشاک فقط می تواند بر اعضای خود نظارت داشته باشد. این افراد عضو هیچ جایی نیستند. این افراد در حالی به طور غیرقانونی فعالیت می کنند که دستگاه کارتخوان دارند. در سطح شهر دیده می شود از دستفروش و بساط گستر و حتی متکدیان دستگاه پُز دارند. دستگاه کارتخوان در اختیار این افراد است و بسیار راحت فعالیت می کنند.

این موضوع موقتی نیست که امروز باشد و فردا نباشد. در میدان هفت تیر سازمان یافته ترین نوع بساط گستری در جریان است. کافی است از ساعت هفت و نیم شب از پایین میدان هفت تیر به سمت شمال حرکت کنید صحنه های بسیار عجیب و غریبی را مشاهده می کنید. در جاهایی داربست و سایه بان زده اند و مشخص است که هیچ برخوردی با این افراد نمی شود.

بازار پوشاک کشور رها شده است

بازار پوشاک کشور رها شده است

بازار پوشاک کشور رها شده است

افتخاری درخصوص تولید پوشاک غیراستاندارد در داخل کشور گفت: در حال حاضر واردات پوشاک به کشور انجام نمی شود و از سال 97 واردات پوشاک به کشور ممنوع اعلام شد. لذا پوشاک خارجی در بازار قاچاق است. تولیدکننده پارچه را از بازار تهیه می کند. سوال این است که آیا سازمان استاندارد بر واردات پارچه نظارت دارد یا نه؟ وقتی هیچ نظارتی بر بازار پوشاک کشور وجود ندارد و مشخص نیست چند درصد بازار به دست بساط گستران، فروشندگان زیرزمینی، فروشندگان اینترنتی و مزون های خانگی است، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و بازار رها شده است و در نهایت بزرگترین لطمه به مغازه دار وارد می شود.

دستورالعملی برای تولید لباس کودک استاندارد به تولیدکنندگان ابلاغ نشده است

او در پاسخ به این سوال که آیا دستورالعملی برای تولید لباس بهداشتی و استاندارد کودک یا دیگر گروه های سنی به تولیدکننده ابلاغ شده است؟ گفت: تولید پوشاک استاندارد باید یک چهارچوبی داشته باشد. نخست اینکه دستورالعملی برای تولید لباس کودک استاندارد به تولیدکننده ابلاغ نشده است. دوم اینکه زیرساخت تولید البسه و پوشاکی که امکان تایید و آزمایش پارچه در آزمایشگاه باشد، وجود ندارد. تولیدکنندگان پارچه را از بازار تامین می کنند. کارخانجات داخلی اصول و چهارچوب را رعایت می کنند و قطعا پارچه ای که وارد کشور می شود باید از فیلتر سازمان استاندارد بگذرد و اگر مشکلی در این خصوص باشد باید سازمان استاندارد پاسخ دهد.

بحث اصلی این است که بساط گستران و دستفروش ها شبکه زیرزمینی و شبکه خلاف و به اصطلاح بازار سیاه هستند و نمی توان در این شرایط نگران مصرف کننده بود زیرا مشخص نیست فروشنده کیست و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.

پوشاک غیراستاندارد عامل بیماری های پوستی است

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه گفت: پیش از این شنیده شده که از الیاف بازیافتی بنگلادشی لباس تولید و وارد ایران شده است. الیاف بازیافتی نباید در صنعت پوشاک استفاده شود زیرا عامل انواع بیماری ها از جمله بیماری های پوستی می شود. بنابراین در حوزه پوشاک نیاز به نظارت است.

در ایران وقتی صحبت از نظارت می شود، نظارت ها را بر شبکه قانونی سخت تر و بدتر می کنند و به مرور باعث از بین بردن فعالیت شبکه قانونی می شوند. این در حالی است که شبکه غیرقانونی بدون نظارت رها شده است. روبروی مغازه ای در میدان هفت تیر که اجاره آن ماهی 400 میلیون تومان است، در پیاده رو به طور کامل بساط شده است. مغازه دار در گذشته می توانست بگوید جلوی مغازه من بساط نکن الان یک شبکه هستند و به مغازه دار حمله می کنند.

فعالیت این افراد امنیت ندارد و چون هزینه مغازه داران را ندارند کالا را ارزان تر دست مردم می رسانند. از سوی دیگر سبد خرید مصرف کننده کوچک شده است. لذا بازار پوشاک را به طور کامل از دست شبکه قانونی درآورده اند.

افتخاری با بیان اینکه مردم نباید از دستفروش ها و بساط گستران خرید کنند، گفت: وقتی هیچ نظارتی بر کار این افراد نیست، اگر مردم دچار مشکل و بیماری شوند قابل پیگیری نیست، زیرا این افراد کالای خود را از شبکه قاچاق و مبادی غیرقانونی تهیه کرده اند و هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند. مردم از فروشگاه داران و مغازه دارن سطح شهر خرید کنند تا در صورت بروز مشکل با مراجعه به اتحادیه پیگیری های لازم انجام گیرد.

وضعیت به حدی بهم ریخته است که می تواند کمر صنعت پوشاک کشور را بشکند

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در آخر در پاسخ به این سوال که کاهش خرید مردم از مغازه داران و فروشگاه ها به دلیل وجود دستفروش ها و کالای ارزان است یا کاهش قدرت و توان خرید، گفت: این سوال را باید دولت و مسئولین کشور پاسخ دهند. وظیفه دولت به دست آوردن این آمار است اما متاسفانه نه رئیس جمهور می داند نه رئیس مرکز پژوهش ها. 500 نهاد مطالعات علمی در کشور وجود دارد که باید به این پرسش پاسخ دهند و هیچ کس نمی تواند عدد علمی اعلام کند. وضعیت بیش از آنچه فکر می کنید بهم ریخته است. هیچ نظارت، محاسبه و مطالعه ای در حوزه پوشاک وجود ندارد و این مسائل کمر صنعت پوشاک کشور را می شکند.

کدخبر: 902161 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟