آغاز به کار معاملات برق تجدیدپذیر در «تابلوی برق سبز بورس انرژی» / بخش اداری مکلف به تامین 20 درصد برق خود از طریق انرژی تجدیدپذیر شد

به گزارش رکنا، علی‌ اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم «رونمایی از تالار برق سبز در بورس انرژی ایران» با بیان اینکه امروز در صنعت انرژی کشور روز بسیار مهمی محسوب می‌شود و امید است نقطه عطفی در صنعت تجدیدپذیر کشور باشد، گفت: امروز ایران به عنوان نخستین کشور در منطقه و نیز به عنوان کشوری پیشرو در غرب آسیا اقدام به راه‌اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی کرده است.

وزیر نیرو رفع ناترازی را نخستین ضرورت گام نهادن در مسیر تولید تجدیدپذیرها عنوان کرد و افزود: تامین برق از انرژی های تجدیدپذیر برای رفع ناترازی ضروری است، اما اقتصادی بودن این انرژی مسئله دیگری است، تولید انرژی تجدیدپذیر حتی نسبت به روش‌های دیگری چون برق حرارتی بسیار ارزان‌تر و معقول‌تر است.

محرابیان حفاظت و صیانت از محیط زیست را موضوع مهم دیگری برای حرکت در مسیر تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور عنوان کرد و گفت: سال به سال شرایط زیست بشر به وضعیتی تبدیل می‌شود که راهی بجز تامین انرژی با روش‌هایی که باعث کاهش آلایندگی‌ها می‌شود وجود ندارد.

وزیر نیرو افزود: تقریباً در تمام روش‌های تولید برق، آب قابل‌توجهی مصرف می‌شود، این در حالی است که در تولید انرژی تجدیدپذیر این امر مستثنی است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سرزمین ما به عنوان سرزمین خشک و نیمه خشک دارای محدودیت منابع آبی است، بنابراین تولید انرژی تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌نوعی خدمت به تامین آب پایدار نیز محسوب می‌شود.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به ناترازی قابل توجه در خصوص سوخت‌های فسیلی اظهار داشت: به‌رغم سرمایه‌گذاری برای تامین سوخت‌های فسیلی در کشور با ناترازی قابل توجهی در این باره روبه‌رو هستیم که این موضوع به ویژه در فواصل سرد سال بیشتر احساس می‌شود.

محرابیان با انتقاد از وجود رقابت ناعادلانه بین تجدیدپذیرها و سایر روش‌های تولید برق بیان کرد: در روش‌های دیگر برای تولید برق قیمت سوخت صفر محاسبه می‌شود، این در حالی است که اصل و اساس هزینه تامین برق در این شرایط محاسبه نشده و نهاده اصلی به عنوان سوخت در محاسبات این‌چنینی منظور نمی‌شود؛ همه این شرایط در صورتی است که تولید انرژی تجدیدپذیر ارزان‌تر از سایر روش‌‌ها خواهد بود.

محرابیان بورس انرژی را پاسخگویی ابهام اقتصادی در تامین برق کشور عنوان کرد و افزود: بورس سبز امکان رقابت را برای تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر با یکدیگر فراهم می‌کند.

وی به تکلیف صنایع و بخش اداری کشور برای تامین بخشی از برق مورد نیاز خود با استفاده از انرژی تجدیدپذیر پرداخت و گفت: قانونگذار مشخص کرده است که امسال صنایع یک درصد برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند و می‌توانند این میزان انرژی را با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین و در غیر این صورت از طریق تابلوی بورس سبز در بورس انرژی ایران تامین کنند.

محرابیان همچنین یادآور شد: پیش‌بینی شده ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز بخش اداری کشور نیز از امسال طی چهار سال از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین شود، این بخش نیز همانند بخش صنایع در صورت احداث نیروگاه می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند در غیر این صورت این انرژی را از طریق بورس انرژی ایران دریافت خواهند کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز یک رقابت عادلانه با وجود تقاضای لازم در بورس وجود دارد. در سمت دیگر این موضوع مسئله سرمایه‌گذاری است. تصور این است که با راه‌اندازی این تابلو در بورس انرژی کشور، سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیر به عنوان پرسودترین سرمایه‌گذاری خواهد بود؛ این در شرایطی است که دولت در آن دخالت نمی‌کند بلکه فقط کنترل‌گر است.

او در آخر گفت: امید است این رویداد مهم که موجب سربلندی و آبادانی کشور می‌شود با حمایت بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی، صنعتگران، سازمان بورس و همه سرمایه‌گذاران روز به روز توسعه یابد.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر از قرارداد 20 ساله در این حوزه خبر داد

محمود کمانی، معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز گفت: در ابتدای شروع دولت فقط یک مدل خرید تضمینی مبتنی بر ماده 61 اصلاح الگوی مصرف بود که مشکل آن بحث قیمت گذاری و همچنین مطالبات سرمایه گذاران بود اما خوشبختانه ما در دولت سیزدهم با انجام روش‌های مختلف به دنبال حل نگرانی‌های سرمایه گذاران و ایجاد انگیزه برای این افراد بودیم که یکی از این راه‌ها عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر در بورس است.

دو اقدام اساسی مجلس شورای اسلامی، کمک زیادی به ورود انرژی‌های تجدیدپذیر به بورس کرد اول اینکه صنایع را موظف کرد که یک درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند. دوم قانون مانع زدایی از صنعت برق بود که سال قبل نهایی شد و قرار شد هزار مگاوات انرژی جدید در کشور تولید شود که این دو موضوع پشتیبان تابلوی برق سبز خواهد بود.

معاون وزیر نیرو در خصوص شرایط عرضه برق انرژی تجدیدپذیر در بورس انرژی، بیان کرد: پس از صدور پروانه احداث و مجوز‌های مربوط، سازمان ساتبا با نیروگاه‌های تجدیدپذیر، قراردادی ۲٠ ساله منعقد خواهد نمود که پس این فرآیند نیروگاه‌ها با تایید ساتبا به بورس معرفی شده و می‌توانند کد بورسی اخذ نمایند و در نهایت برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران اگر به هر دلیلی نتوانند برق خود را در بورس به فروش برسانند، سازمان ساتبا با 70 درصد نرخ کشف شده در نیروگاه، مطالبات این افراد را تسویه خواهد نمود.

طی این مراسم همچنین علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، گفت: بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان مورد استقبال قرار گرفته و انتظار می رود تا 23 هزار میلیارد دلار برسد.

وی افزود: همسایگان هم توجه ویژه‌ای به منابع انرژی تجدیدپذیر داشته اند زیرا تا سال 2050 سهم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به 25 درصد خواهد رسید که بخش خصوصی نقش مهمی در این بخش دارد و ایجاد بازار کمک فراوانی به توسعه این نوع انرژی خواهد کرد.

نخستین معامله برق در بورس انرژی با قیمت 1995 تومان

رونمایی از تالار برق سبز در بورس انرژی ایران

رونمایی از تالار برق سبز در بورس انرژی ایران

طی این مراسم، نخستین معامله برق تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران با قیمت یک هزار و 995 تومان و در حجم 670 کیلووات ساعت صورت گرفت که تقریبا نصف قیمت برق حرارتی است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی این مراسم، گفت: بازار سرمایه این آمادگی را دارد که هم در قالب صندوق پروژه و هم در قالب ابزارهای مختلف بدهی در کمترین زمان ابزارها را در اختیار صنعت برق و فعالان صنعت انرژی تجدیدپذیر قرار بدهد.

وی افزود: در صورتی که طرح توجیه‌پذیر باشد مطمئن باشید منابع خوبی در بازار سرمایه برای توسعه تجهیزات و زیرساخت‌ها وجود دارد.

عشقی بیان کرد: یک موضوع مهم در حوزه مدیریت مصرف صنایع وجود داشت که با برنامه وزارت نیرو این روند قطعی برق در سال گذشته کاهش داشت و امیدواریم امسال با مدیریت بهتر از صنایع حمایت کنیم تا دچار افت تولید نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم ابزارهایی را با کمک دولت طراحی کنیم که مطالبات این صنعت پرداخت شود.

کدخبر: 894696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟