رقیب قدرتمند میلگرد ذوب‌آهن را بشناسید

 

این مقاله به معرفی تمام‌وکمال میلگرد زاگرس و کارخانه تولیدکننده آن اختصاص دارد.

میلگرد زاگرس، قدرتمندترین رقیب میلگرد اصفهان در غرب کشور

اگر خرید از درب کارخانه را به عنوان روش پیش‌فرض برای خرید میلگرد در نظر بگیریم، میلگرد زاگرس قدرتمندترین رقیب میلگرد اصفهان در جنوب غرب کشور است. کارخانه تولیدکننده این میلگرد در شهرک صنعتی سفیددشت قرار دارد که در شهرستان بروجن و نزدیکی شهرکرد واقع شده است. این کارخانه تا شهر اصفهان حدود 80 کیلومتر فاصله دارد و موقعیت جغرافیایی آن باعث شده تا قیمت میلگرد زاگرس درب کارخانه هم برای پروژه‌های موجود در استان‌های مرکزی و هم استان‌های جنوب غرب کشور مقرون‌به‌صرفه باشد.

اگر هم در مورد تاریخچه این کارخانه بخواهید بدانید، باید بگوییم که این کارخانه در سال 1388 تأسیس و در سال 1393 با حضور وزیر صمت وقت، به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در حال حاضر با ظرفیت 420 هزار تن در سال میلگرد تولید می‌کند و به‌زودی در زمینه تولید شمش فولادی به خودکفایی می‌رسد و دیگر نیازی به تأمین مواد اولیه تولید میلگرد از کارخانه‌های دیگر نخواهد داشت.

میلگرد

 

چرا میلگرد زاگرس قدرتمندترین رقیب میلگرد اصفهان است؟

جدا از موقعیت جغرافیایی، میلگرد زاگرس از نظر کیفیت هم رقیب جدی میلگرد اصفهان است. این کارخانه با تکنولوژی روز دنیا تجهیز شده و استفاده از دستگاه‌های ساخت کارخانه‌های زیمنس و CVS RM این موضوع را تأیید می‌کند؛ چون این شرکت‌ها در زمینه تولید دستگاه‌های صنعتی خطوط تولید کارخانه‌های مختلف در جهان سرآمد هستند.

جدای از این موضوع، این کارخانه میلگردهای خود را علاوه بر استاندارد ملی ISIRI 3132 ، بر اساس موازین استانداردهای بین‌المللی نیز تولید می‌کند که این موضوع باکیفیت بودن آن را بیشتر ثابت می‌کند و باعث شده که میلگرد زاگرس در خارج از مرزهای کشور هم مشتری ثابت داشته باشد.

میلگرد زاگرس چقدر تنوع دارد

 

میلگرد زاگرس چقدر تنوع دارد؟

از نظر استاندارد روسی GOST که قدیمی‌ترین استاندارد تولید میلگرد در ایران محسوب می‌شود، میلگردها به 4 گرید A1 یا ساده، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که تفاوت میلگردهای گرید A2 به بعد، در نوع آرایش آج‌ها، خواص شیمیایی و مقاومت کشش و تسلیم آن‌ها است. میلگرد زاگرس فقط در گریدهای A3 و A4 تولید می‌شود که تولید میلگرد در گرید A4، یکی دیگر از برگ‌های برنده کارخانه صبا فولاد زاگرس در برابر رقبای قدرتمندی مثل ذوب‌آهن اصفهان است.

این گرید میلگرد توسط کمتر کارخانه‌ای تولید می‌شود و بسیاری تصور می‌کنند که به دلیل قیمت بالا، خرید آن به‌صرفه نیست؛ درحالی‌که به دلیل مقاومت کشش و تسلیم بالا، استفاده از این میلگرد در فونداسیون و سازه‌های بتنی منجر به کاهش نیاز به گریدهای دیگر میلگرد می‌شود و تعداد شاخه‌های موردنیاز میلگرد آجدار را کاهش می‌دهد.

میلگرد زاگرس در سایزهای 10 تا 40 میلیمتر در بازار موجود است و از نظر استاندارد ملی، در گریدهای آج 400 (مقاومت تسلیم 400 نیوتن بر میلی‌مترمربع) و آج 500 (مقاومت تسلیم 500 نیوتن بر میلی‌مترمربع) تولید می‌شود.

میلگرد -  ذوب‌آهن

 

آیا از نظر وزنی هم میلگرد زاگرس رقیب میلگرد ذوب‌آهن است؟

میلگرد زاگرس را به زحمت می‌توان در دسته میلگردهای سبک‌بار یا سنگین‌بار قرار داد؛ چون وزن آن به میانگین وزنی بازه جدول اشتال نزدیک است. ازآنجایی‌که وزن میلگرد ذوب‌آهن هم چنین حالتی دارد و استاندارد است، می‌توان تأیید کرد که از نظر وزن هم میلگرد زاگرس رقیب قدرتمند میلگرد اصفهان محسوب می‌شود. همچنین از نظر قیمت میلگرد نیز میلگرد زاگرس گوی رقابت را از میلگرد اصفهان ربوده و ارزان‌تر است.

شاید در نگاه اول تصور کنید که وزن میلگرد تنها در محاسبه قیمت یک شاخه میلگرد مؤثر است و قیمت یک بندیل و ظرفیت بار میلگرد کارخانه‌های مختلف تفاوت چندانی ندارند؛ اما اگر بدانید که وزن میلگرد بر تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل و ظرفیت بار مؤثر است، نظرتان عوض می‌شود. هرچه میلگردی سبک‌تر باشد، تعداد شاخه‌های آن در بندیل و ظرفیت بار افزایش پیدا می‌کند و برعکس. با نگاهی به جدول زیر (وزن سایزهای مختلف میلگرد زاگرس در مقایسه با وزن جدول اشتال و ذوب‌آهن) می‌توانید تعداد شاخه‌های آن در هر بندیل و ظرفیت بار را محاسبه کنید:

 

مقایسه وزن میلگرد A3 زاگرس با میلگرد اصفهان و جدول اشتال

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه میلگرد (Kg)

میلگرد زاگرس

میلگرد اصفهان

جدول اشتال

 

10

7.4

7.4

7.4

 

12

10.66

11

10.7

 

14

14.52

15

14.6

 

16

18.96

19

18.9

 

18

24

24

24

 

20

29.64

30

29.7

 

22

35.76

36

35.6

 

25

46.2

47

46.2

 

28

57.96

58

58

 

32

75.8

75

75.8

 

 

به غیر از درب کارخانه، آیا راه دیگری برای خرید به‌صرفه میلگرد زاگرس هست؟

با افزایش روزافزون قیمت آهن، باید به کارفرماها و پیمانکاران ساختمانی حق داد که به دنبال راه‌هایی برای خرید ارزان‌تر میلگرد و سایر مقاطع فولادی باشند. به غیر از خرید از درب کارخانه که دردسرهایی مثل حداقل خرید 20 تنی و افزایش کرایه بار در صورت افزایش مسافت را دارد، روش‌های دیگری مثل خرید از بورس و خرید آنلاین هم برای تهیه میلگرد زاگرس وجود دارد.

خرید از بورس کالا کمابیش شبیه به خرید از درب کارخانه است و محدودیت‌های بیشتری هم دارد. مثلاً صبا فولاد زاگرس و سایر کارخانه‌ها تنها میلگردهای سایز 14 و بیشتر را در سبد محصولات خود در بورس کالا قرار می‌دهند و درصورتی‌که در مزایده‌های خرید میلگرد آن‌ها برنده شوید، باید خود را با برنامه زمانی بلندمدت ارسال آن‌ها هماهنگ کنید. همه اینها به شرطی است که هفت‌خوان اولیه برای ثبت‌نام در بورس کالا را با موفقیت طی کرده باشید.

مراجعه به سایت‌های معتبری مثل آسرون، یکی از به‌صرفه‌ترین و آسان‌ترین راه‌های خرید میلگرد زاگرس و سایر کارخانه‌ها است. قیمت میلگرد در آسرون نزدیک به قیمت درب کارخانه است و هیچ محدودیتی برای خرید میلگرد از این سایت وجود ندارد. برای صرفه جویی در هزینه حمل بار هم امکان خرید تمامی مقاطع فولادی موردنیاز پروژه در یک ظرفیت بار وجود دارد. همچنین کیفیت و اصالت تمامی محصولات ارسالی توسط واحد کنترل کیفیت آسرون تضمین می‌شود.

 

کدخبر: 892863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟