نحوه واگذاری سهام عدالت جدید تصویب شد

به گزارش رکنا، شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بیست و چهارمین نشست خود که در ۱۶ اسفند سال گذشته برگزار شد، به استناد ماده ۴۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مواردی تصویب کرد که به شرح زیر است:

افراد تحت پوشش و میزان و سهام شرکت‌ها

۱. سازمان خصوصی سازی مکلف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های قابل واگذاری نسبت به تخصیص سهام به افراد فاقد سهام عدالت که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول سه دهک اول قرار گرفته‌اند؛ اقدام کند.

۲-۱. میزان و سهام شرکت‌های مورد واگذاری صرفاً از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین می‌شود.

 ۳-۱.  افراد مشمول بند (۱-۱) این تصویب‌نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد؛ احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان در طرح توزیع سهام عدالت ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۵ بر عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود.

مبلغ سهام مورد واگذاری

 ۴-۱. مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف معادل حداکثر یک صد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است که از محل سود سالانه شرکت‌های سرمایه پذیر تسویه خواهد شد.

 ۵-۱. شرکت‌های موضوع بند -(1-2) این تصویبنامه مکلفند در طول مدت قرارداد و به منظور تسویه اقساط سود سهام واگذار شده را به حساب سازمان خصوصی سازی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند. همچنین نحوه اعمال حقوق مالکانه سهام واگذار شده از تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه تا پایان فرآیند آزادسازی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از آن از طریق کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت و یا هر ساز و کار دیگری که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید تعیین خواهد شد.

۶-۱. مجموع سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در کد واسط سازمان خصوصی‌سازی و به حالت وثیقه قرار خواهد گرفت آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله ای طی سه مرحله انجام خواهد شد.

۷-۱.  سازمان خصوصی سازی مکلف است پس از تصویب الگوی نهایی ساماندهی واگذاری سهام عدالت واگذاری سال ۱۳۸۵ نسبت به پیشنهاد ساز و کار لازم برای واگذاری نهایی سهام عدالت جدید به روش غیر مستقیم به این شورا اقدام کند.

۷-۱. سازمان خصوصی سازی مکلف است پس از تصویب الگوی نهایی ساماندهی واگذاری سهام عدالت نسبت به پیشنهاد ساز و کار لازم برای واگذاری نهایی سهام عدالت جدید به روش غیرمستقیم اقدام کند.

در صورت عدم تسویه چه خواهد شد؟

۸-۱. در صورت عدم تسویه بهای سهام واگذار شده در پایان مدت اقساط، هر یک از سهامداران موظفند باقی مانده بهام سهام را طی مهلت حداکثر شش ماه پس از پایان مهلت مقرر نقدا به حساب دولت وایز کند. در غیر این صورت سازمان خصوصی سازی مجاز است پس از پایان مهلت فوق به میزان سهام تسویه شده سهام در حالت وثیقه را به ترتیب مقرر در این تصویب نامه آزاد و مابقی را به مالکیت دولت برگرداند.

۹-۱. شورای عالی بورس مکلف است در اجرای این تصویب نامه و به درخواست سازمان خصوصی سازی نسبت به تدوین و اصلاح مقررات مورد نیزا ارکان بازار سرمایه اقدام کند.

نحوه نقل و انتقال سهام

۱۰-۱. نقل و انتقال سهام موضوع این مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای انجام خواهد گرفت. این نقل و انتقال از پرداخت کلیه هزینه‌ها و مالیات معاف است.

۲. مقرر شد در جلسه آینده گزارشی از میزان سهام واگذار شده از زمان ابلاغ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تاکنون وضعیت مالکیت دولت در بنگاه‌های مشمول واگذاری و تکالیف قانونی در خصوص فروش و انتقال سهام شرکت‌های مشمول واگذاری توسط سازمان خصوصی سازسی ارائه شود.

کدخبر: 887844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟