خاندوزی: ۵۸ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ ها واگذار شده است/ الهیان از پاسخ وزیر به صورت مشروط قانع شد
حجم ویدیو: 30.07M | مدت زمان ویدیو: 00:01:33

به گزارش رکنا، به نقل از خانه ملت، سید احسان خاندوزی در جریان جلسه علنی امروز( دوشنبه ) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال زهره الهیان درباره دلایل عدم توجه به آماده سازی زیرساخت‌ها قبل از حذف ارز ترجیحی و آشفتگی مدیریتی اظهارکرد: در ابتدا بابت رای روز گذشته مجلس شورای اسلامی به لایحه تنظیم مقررات مالی دولت  تشکر ویژه می‌کنم امیدوارم امروز و فردا نیز طرح مالیات بر سوداگری که از نقاط مشترک همکاری بین وزارت اقتصاد و مجلس است نهایی شده و یک اتفاق مبارک رقم بخورد. جا دارد در اینجا اشاره بکنم بنده در پشت همین تریبون در پاسخ به سوال آقای ایزدخواه پیرامون فروش اموال مازاد بانک‌ها وعده‌ای دادم و گفتم که تلاش خواهیم کرد که در این دوره کوتاه بیش از تمام چهار سال گذشته دولت قبل اموال مازاد بانک‌ها را واگذار کنیم.

در این موقع زهره الهیان وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تشریح سوال خود پرداخت وگفت: این سوال نافی زحمات عزیزان در دولت نیست اما مجلس باید به وظایف نظارتی خود عمل کند. قول‌هایی که به مجلس داده شد و با توجه به شروطی که مجلس داشت، متاسفانه انجام نشد. در شرایطی اجرای این طرح شروع شد که تورم مواد خوراکی 70 درصد بود و رئیس سازمان برنامه بودجه وقت اعلام کرد که با حذف ارز ترجیحی تنها 7.6 درصد تورم خواهیم داشت و مجلس شروطی گذاشت که قیمت کالاهای اساسی از شهریور 1400 بالاتر نرود و ما‌به‌التفاوت ارز نیمایی و ارز 4200 تومانی به مردم داده شود.

 نماینده مردم محترم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در بخش دوم اظهارت خود گفت: در زمانی که ارز ترجیحی حذف شد چندین عامل باعث افزایش قیمت‌ها شد. تورم عمومی که موجود بود و از سوی دیگر شوک ارزی نیز باعث شد کالاهای اساسی 120 درصد و کالاهای غیر اساسی 400 درصد افزایش قیمت داشته باشند. آیا نمی‌شد این طرح به نحو بهتری انجام شود؟ جراحی اقتصادی در شرایطی که بیمار در شرایط باثباتی نبود و می‌رفت که شیرازه امور رابه هم بریزد. بخشی از تدابیری که شما می‌توانستید برای ثبات بیشتر در این جراحی انجام دهید، که انجام نشد.

در ادامه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال زهره الهیان گفت: در نوبت پیش که به مجلس آمده بودم وعده دادم تلاش خواهیم کرد در همین دوره کوتاه بیش از چهار سال دولت قبل اموال مازاد بانک‌ها را واگذار کنیم و در همین راستا موفق شدیم ۵۸ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها تا پایان اسفند سال گذشته واگذار کنیم که بیش از واگذاری‌های دولت قبل (54هزار میلیارد تومان) است.

وی افزود: برنامه ما برای سال ۱۴۰۲ برای مکلف کردن بانک ها جهت دوری از داشتن دارایی های مازاد بیش از سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

خاندوزی همچنین در رابطه با سوال نماینده مردم تهران راجع به افزایش قیمت پس از حذف ارز 4200 تومانی در اردیبهشت سال گذشته، تصریح کرد: ابعاد طرح مردمی سازی یارانه‌ها بزرگ بود تکلیفی بود که چندین سال بر روی زمین باقی مانده بود و دولت تلاش کرد از طریق سازوکارهایی مثل اعطای یارانه‌های حداکثری به حدود نود درصد جمعیت کشور، اعمال تبعیض عادلانه بین سه دهک ضعیف با سایر اقشا طرح را بدون تنش اجتماعی در شش ماهه اول آن به پیش ببرد در همین راستا رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با مردم اقدامات اقناعی را نیز انجام دادند.

الهیان از پاسخ وزیر به سوالاتش به صورت مشروط قانع شد و گفت: ما منتظر بسته اقتصادی وزیر محترم هستیم تا تحولی در ساختار اقتصادی داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در پایان گفت: تا 15 اردیبهشت این بسته را آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کنم.

کدخبر: 885463 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟