خبر خوب شرکت مخابرات برای پایتخت نشین ها / سرعت اتمام بسته‌ های اینترنت در پی استفاده از وی پی ان!

به گزارش رکنا، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری امروز دوشنبه هشتم اسفند ماه در جمع خبرنگاران درخصوص افزایش تعرفه و درآمدهای شرکت مخابرات اظهار داشت: در تحلیلی که از درآمدهای تلفن ثابت در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ داشتیم درآمد مکالمات صوتی از ۱۶۰۰ میلیارد تومان سال ۹۰ به ۱۴۷۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داشتیم و این در حالی است که تعداد مشترکین طی این سال ها از ۲۵ میلیون مشترک به ۳۰ میلیون افزایش یافته است.

این نشان می دهد که به لحاظ توسعه شبکه و تعداد مشترکین رشد داشتیم اما درآمدها افزایش نیافت. طبق مصوبات محلی و دولت اقداماتی جهت جبران زیان انجام شود که یکی از اقدامات نیز هم کدسازی بود که اجرایی نشد. هزینه‌ ها بر پایه تورم و همچنین افزایش حقوق و دستمزد افزایش می‌ یابد، هر ساله افزایش حداقل حقوق کارگران مصوب می‌ شود ضمن اینکه طی ۱۰ سال گذشته هزینه ارزی تجهیزات نیز رشد داشته است.

هزینه شرکت مخابرات 12 برابر شده است

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی طی ۱۰ سال هزینه های ما ۱۴.۳۵ درصد و طبق اعلام نرخ تورم مرکز آمار هزینه‌ های ما ۱۴.۵ درصد افزایش یافت در کنار آن حداقل حقوق نیز ۱۲.۶۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در بحث نرخ ارز ۳۱.۹ درصد رشد را شاهدیم، در نتیجه درآمد ما از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ کاهش یافته اما هزینه‌ها ۱۲ برابر شده است.

سلطانی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بعد از ۳ سال قرار شد حداقل هزینه نگهداری خط را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: عددی که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد ۱۴هزار و ۸۰۰ تومان بود اما آنچه ابلاغ شد ۹ هزار تومان بود.

در حال حاضر ۱۰ هزار سوئیچ مشغول کار هستند. بنابراین باید به صورت شبانه روز نگهداری شوند، در این راستا تمام سعی ما این بوده که علیرغم افزایش هزینه ها نیروی انسانی را کاهش ندهیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات در مقایسه تعرفه های ایران و دیگر کشورها گفت: در تمام دنیا یک هزینه و شارژ ثابت از مشترک گرفته می شود و بر اساس مکالمه نیست اما در ایران بر اساس مکالمه است که قطعا روی درآمدها تاثیر دارد.

اگر کسی هزینه مکالمات خود را پرداخت نکند چه می شود؟

وی میانگین تعداد مشترکین تلفن ثابت کشور را ۲۱ میلیون اعلام کرد و گفت: درآمدهای شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان ماهانه افزایش یافته است اما در مقابل بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۰ قانون حقوق و دستمزد ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش حقوق داشتیم که درواقع اثر درآمدی تعرفه صفر و منفی است.

از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ هزار مشترک جدید جذب کرده‌ایم. در حال حاضر علیرغم ریزش‌هایی که در گذشته در تلفن ثابت داشتیم بالانس برقرار شده است. اگر مشترکی هزینه مکالمات خود را پرداخت نکند تا ۱۳ ماه می‌تواند خط را نگه دارد بعد از آن باید تسویه یا اینکه واگذار کند.

سلطانی با اشاره به اجرای طرح مکالمه رایگان در کشور گفت: در ماه گذشته ۱ تا ۱.۵ میلیارد دقیقه مکالمه داشتیم و ۴۴۴ هزار دقیقه در تهران مکالمه رایگان صورت گرفت، اما ۳۵ درصد از مشترکین مشمول طرح رایگان مکالمه ثابت نمی شوند. طبق مصوبه ۱۴۰۰ شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش یافغت که این موضوع ۳۰۰۰ میلیارد تومان بار مالی در ۱۴۰۱ برای ما بدنبال داشت و این زیان به صنعت وارد شد.

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان سال / مطالبات بازنشستگان چه می شود؟

سلطانی درباره پرداخت سود سهام عدالت بیان داشت: بخشی از سهام و بدهی ها را پرداخت کردیم و امیدواریم تا پایان سال کاملا تسویه شود.

وی درباره پرداخت مطالبات بازنشستگان گفت: نگهداشت و توسعه شرکت در اولویت سهامداران است نباید کاری کنیم شیرازه از هم بپاشد موضوع بازنشستگان این مجموعه بحثی قدیمی است، بنای ما پرداخت بدهی ها است اگر قرار بود پرداخت نشود در بودجه پیش بینی نمی شد اما موضوع این است که افزایش درآمدی که سالها قبل باید اتفاق می افتدذ در شهریور ۱۴۰۱ رخ دادو از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، ۳ هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه شده و این یک شوک بود در هر حال در بودجه بحث مطالبلت بازنشستگان دیده شده است که از محل فروش بخشی از دارایی ها پرداخت شود و دلیل اینکه ماهانه پرداخت نی شود این است که نقدینگی وجود ندارد.

توسعه فیبر نوری در تهران

مدیر عامل شرکت مخابرات درباره اینکه چرا برخی از مشترکان ساکن در مناطق مشمول دریافت فیبر نوری، هنگام مراجعه برای دریافت آن با مشکلاتی رو به رو می شوند، گفت: مشترکی که درخواست می کند، شرکت مخابرات موظف است امکانات را در اختیارش قرار دهد. ما سامانه پاسخ گویی مشترک را داریم و اگر مشترکین مشکلاتی در این زمینه دارند، می توانند در این زمینه اقدام کنند. اما ممکن است فاصله دور بوده باشد و نیاز به حفاری محلی داشته است.

سلطانی درباره پوشش فیبر نوری گفت: پیش بینی ما حداقل ۴ تا ۵ میلیون پورت است ۲ تا ۲.۵ میلیون پورت نصب و کانکت می شود و اعتبار آن نیز از محل منابع شرکت است. ما باتوجه به اینکه بزرگترین شرکت ارتباطی هستیم تمام سعی ما این است که پروژه توسعهشبکه ملی اطلاعات و فیبر نوری در زمان خود به ثمر بنشیند.

وی با تاکید بر اینکه در طرح توسعه فیبر نوری تهران در سال ۱۴۰۲ جهش را شاهد خواهیم بود، افزود: در این حوزه طرح خوبی آماده شده روی راهبرد تجاری و معاونت شبکه کار شده، طرح ۳ تا ۴ ساله بوده است و ۱ میلیون ۶۰۰ هزار پورت در طرح پیش بینی شده که تا ۲ سال آینده شاهد سرعت توسعه در این زمینه خواهیم بود.

لایه دسترسی کابل هوایی مشکل قطعی و سرقت را داریم اما بصورت فراگیر نیست و شهر به شهر متفاوت است سرقت منجر به قطعی ارتباط می شود که برای ما هزینه در پی دارد  اما در هر حال سعی می کنیم که میزان قطعی به حداقل برسد و اکنون زمان تعمیرات کاهش یافته اما در هر حال هزینه دارد و با این وضعیت نقدینگی به ما فشار وارد می کند.

سلطانی درباره کاهش سرعت شبانه اینترنت گفت: در مرکز مانیتورینگ شبکه سرعت کاملا رصد می شود و این موضوع عمومی نیست. ۱۵ سامانه برای ارائه تسهیلات به مشترکان مخابرات راه‌اندازی شده که به‌زودی از آن رونمایی خواهیم کرد و همچنین یکی از سامانه‌هایی که در استان البرز فعال شده مربوط به پیمانکاران است که اطلاعات مربوط به درخواست و فعال‌سازی خطوط مشترکان در آن ثبت شده است.

ارتباط اتمام بسته های اینترنتی در پی استفاده از وی پی ان ها

در ادامه نشست خبری داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات در پاسخ به سوال رکنا درخصوص افزایش مصرف حجم اینترنت و اتمام بسته های اینترنتی به دلیل استفاده از وی پی ان گفت: در حوزه فروش اینترنت کم فروشی نمی شود اما روند ترافیک نشان می دهد تا حدی سرعت اتمام بسته ها به وی پی ان مربوط است. ضمن اینکه مدیریت مصرف هم صورت نمی گیرد.

وی تعداد بسته های اضافی را در اردیبهشت سال جاری ۸۰۰ هزار بسته و در آبان ۱۷۳ هزار بسته اعلام کرد و گفت: از شهریور فیلترینگ باعث شد مصرف کاهش یابد، اما تعداد بسته ها در بهمن به ۳۵۰ هزار بسته رسید.

کدخبر: 873220 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟