بسته های اینترنت هنوز نخریده تمام می شود / نگویید یک ماهه بگویید 2 روزه !

به گزارش رکنا، دامنه گلایه و نارضایتی مردم از اتمام بسته های اینترنتی در ماه های اخیر افزایش یافته و باز هم مسئله کم فروشی اپراتورها را مطرح ساخته است. اغلب مشترکان بسته های اینترنتی با توجه به سرعت و کیفیت بسیار پایین اینترنت تنها می توانند پیام رسان های واتس اپ و تلگرام را چک کرده و به کارهای دیگر خود نمی رسند و نسبت به هزینه‌ ای که پرداخت می کنند سرویس مطلوبی دریافت نمی‌ کنند. این در حالی است که پس از چند روز از سوی اپراتورها برای آنها اخطاری مبنی بر پایان حجم بسته‌ های اینترنتی ارسال می‌ شود.

مردم علاوه بر مشکل افت سرعت اینترنت با مشکل عدم نظارت بر عملکرد سرویس دهی اپراتورها دست به گریبان هستند اما برخی مسئولین ذی ربط تاکید دارند که اتمام بسته های اینترنتی تنها به مصرف مشترک بستگی دارد و مربوط به کم فروشی اپراتورها نیست. از آن سو کاربران بسیاری اذعان دارند که با کم فروشی و حجم خوری در بسته‌ های خود مواجه هستند.

برخی نظرات مردم درخصوص اتمام زودهنگام بسته های اینترنتی به شرح زیر است:

- بسته یک ماهه برای موبایل خریدم اما بعد از 2 روز تمام شد این در حالی است که در تعطیلات فقط از اینترنت خانه استفاده کردم.

- بین بسته یک ماهه و سه ماهه هیچ تفاوتی نیست و در عرض چند روز تمام می شود.

- می گویند فیلترشکن ها اینترنت را می خورند این در حالی است که اصلا فیلترشکن ها در این چند ماه غیرفعال بوده و به سختی توانستیم از آنها استفاده کنیم پس چگونه بسته های اینترنتی تمام می شود؟

- مسئله عجیبی که اتفاق افتاده است این است که به محض اینکه از تهران خارج می شوم و مثلا به شهرهای شمالی سفر می کنم اینترنتم به سرعت تمام می شود.

- من از اینترنت همراه اول استفاده می‌ کنم و چند ماهی است متوجه شدم حجم بسته اینترنتی ام خیلی زود تمام می‌ شود با اینکه مصرف کمی دارم و حتی کار به صرفه جویی رسیده، به نظر می رسد مشکلی وجود دارد.

- من یک سوال از مسئولین دارم چرا اگر بسته 3 گیگ بخرم یا 10گیگ، در عرض چند روز تمام می شود؟

- چند ماهی است که هزینه بسته های اینترنت را به شدت افزایش داده اند و از تنوع بسته ها کاسته شده است و کاربران مجبور هستند از میان بسته هایی که خود اپراتورها پیشنهاد می دهند یکی را برگزینند و چاره دیگری ندارند.

- ما به کجا می توانیم شکایت کنیم؟ از وزارت ارتباطات تا شرکت های تولید وی پی ان و اپراتورها همه و همه یکی هستند و این چرخه سودآوری تنها به ضرر مردم است.

- در عرض یک ماه 5 بار بسته اینترنتی یک ماهه را تمدید کرده ام!

 برخی کارشناسان معتقدند دلایلی مانند غیرفعال کردن دانلود خودکار واتساپ، محدود کردن مصرف اینترنت در اینستاگرام، جلوگیری از استفاده اینترنت توسط همسایه، کنترل کیفیت مشاهده فیلم و سریال، بازی‌های آنلاین، عدم استفاده از VPN، ویروس و بدافزارها و کد غیرفعال سازی مصرف اینترنت آزاد می تواند به جلوگیری از اتمام سریع بسته های اینترنتی کمک کند اما به نظر می رسد تشکیل یک کمیته ویژه رسیدگی به درخواست های مردم باید از سوی وزارت ارتباطات در دستور کار قرار گیرد.

شکایات متعددی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال می شود

بررسی خبرنگار رکنا از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اتمام زودهنگام بسته های اینترنتی از این قرار است که این سازمان معتقد است حجم بسته ها کم است و به احتمال زیاد بار ترافیکی بالا است و به همین دلیل بسته ها تمام می شود. حوزه حقوق شهروندی تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به طور مستمر گران فروشی و کم فروشی اپراتورها را رصد می کند. مصرف اینترنت کاربران با جزئیات کامل موجود است و اینکه مردم "احساس" می کنند بسته ها زود تمام می شود یک مسئله دیگر است.

تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به شکایت های متعدد درخصوص اتمام بسته های اینترنتی که به سازمان ارسال می شود معتقد است بارها تست های متفاوتی درخصوص کم فروشی اپراتورهای مختلف انجام و مستندات آن موجود است و نتیجه آن مبنی بر اینکه مشکلی وجود ندارد منتشر شده است. اتمام بسته ها اغلب به بروزرسانی خودکار نرم افزارهای بک گراند گوشی های موبایل و استفاده از فیلترشکن ها مربوط است زیرا مصرف اینترنت آنها بسیار بالا است.

همچنین این سازمان مدعی است کف و سقف بسته های اینترنتی نیز توسط سازمان تعیین می شود و قیمت گذاری بسته های اینترنتی که توسط اپراتورها تعیین می شود نباید خارج از کف و سقفی باشد که سازمان تعیین می کند.

کدخبر: 871207 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟