قالیباف: خودروسازان بدون شکایت مشتری باید سود مشارکت و سود دیرکرد بپردازند

به گزارش رکنا، رئیس سازمان حمایت مصرف‌ کننده و تولیدکننده به تازگی اعلام کرد: خودروسازان باید تعهدات معوق خود بابت فروش خودرو در سال 1401 و پیش از آن را تا 15 بهمن 1401 تحویل دهند، همچنین خودروسازان ملزم شدند از این تاریخ به بعد تعهدات خود را حداکثر تا زمان اعلام شده در قرارداد، تحویل مشتری دهند.

این ضرب‌الاجل در حالی از سوی سازمان حمایت مطرح شده است که خودروسازان خصوصی مدت ها است که به تعهدات خود عمل نمی کنند و خودروهای پیش فروش و ثبت نامی را با چند ماه تاخیر آن هم در شهر دیگر به غیر از شهر اقامت متقاضیان تحویل می دهند. مساله مهم دیگر این است که با اینکه اقساط خودروهای ثبت نامی را با نرخ سود 18 تا 21 درصد در سال محاسبه می کنند، اما برای تاخیر در تحویل خودرو به مشتری 12 درصد سود سالانه در نظر گرفته اند که آن هم مستلزم شکایت مشتریان و پیگیری مستمر آنها تا پایان پرونده است که بعضا تا یکسال بعد از تحویل خودرو طول می کشد.

در این خصوص حسین فرهیدزاده‌‌، رئیس سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده اظهار داشت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده به معوقات خودروسازان، خودروسازان باید تعهدات معوق خود بابت فروش خودرو در سال 1401 و پیش از آن را تا 15 بهمن 1401 تحویل دهند، همچنین خودروسازان ملزم شدند تعهداتی که از این تاریخ به بعد است را حداکثر تا زمان اعلام شده در قرارداد، تحویل مشتری بدهند.

در همین راستا اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل نکنند، علاوه بر سود مشارکت، باید جریمه تاخیر نیز پرداخت کنند. در راستای مصوبه هیات دولت با موضوع آیین‌نامه حمایت از مصرف‌کننده خودرو، این سود مشارکت و جریمه تاخیر باید پرداخت شود. در قراردادها سود مشارکت با جرایم تاخیر ارتباط دارد و شرکت های خودروساز موظفند با حداقل نرخ سود بانکی متناسب با مدت قرارداد سود مشارکت را در قرارداد لحاظ کنند.

مشابه این ابلاغ در گذشته هم وجود داشت، اما با توجه به شرایط تصمیم گرفته شده بود تا این سود مشارکت پرداخت نشود. در حال حاضر در قراردادهای جدید دوباره خودروسازان باید سود مشارکت را لحاظ کنند و تا نیمه بهمن‌ امسال هم باید همه تعهدات خود را اجرایی کنند.

پرداخت سود مشارکت و سود دیرکرد تکلیف قانونی خودروسازان است

امید قالیباف ، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص به خبرنگار رکنا گفت: سود مشارکت را برای قراردادهای پیش فروش و مشارکت در تولید دوباره لحاظ کرده ایم. این ابلاغ در گذشته هم وجود داشت و در مقطعی اجرایی نمی شد، اما دوباره خودروسازان باید سود مشارکت را لحاظ کنند.

وی افزود: میزان سود مشارکت براساس حداقل سود بانکی محاسبه می شود. اگر خودروسازان در قراردادهای پیش فروش (6 ماهه یا یک ساله) تاخیر در تحویل داشته باشند، علاوه بر سود مشارکت، ملزم به پرداخت یک درصد جریمه دیرکرد هم هستند.

سخنگوی وزارت صنعت درخصوص عدم پرداخت سود دیرکرد از سوی نمایندگی ها و مشکلاتی که برای متقاضیان بوجود می آورند، گفت: نرخ سود مشارکت و نرخ سود دیرکرد باید در قراردادها قید شود و خودروسازان باید طبق قرارداد حقوق متقاضیان را پرداخت کنند.

وی در پاسخ به این سوال رکنا که خودروسازان سود دیرکرد را پرداخت نمی کنند و مشتریان شاید بتوانند از طریق شکایت به حقوق خود برسند، گفت: سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده خودروسازان را ملزم کرده است که بدون شکایت مشتری این ابلاغیه را اجرایی کنند و تکلیف قانونی خودروسازان است.

کدخبر: 860424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟