خبر خوب برای کامیون داران ایرانی

به گزارش رکنا، پرداخت حق بیمه کامیون‌های ایرانی که از مبادی ورودی عراق به خاک این کشور وارد می‌شوند را می‌توان یکی از چالش‌های کامیون داران دانست، مشکلی هزینه تردد به عراق را افزایش داده و موجب شده تا بسیاری از کامیون‌داران به تحویل کالا لب مرز بسنده کنند. اقدامی که کاهش کیفیت محصولات صادراتی و کاهش مقبولیت کالای ایرانی را به همراه دارد. حال با خبر اعلام شده از سوی محمدکاظم آل‌صادق می توان گفت برطرف شده و زمینه تسهیل تردد برای کامیوندارن فراهم شده است. 

محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در عراق، در نامه‌ای به وزارت امور خارجه ارسال کرده با اعلام این خبر تاکید کرد که پرداخت حق بیمه کامیون‌های ایرانی که از مبادی ورودی عراق به خاک این کشور وارد می‌شوند برعهده تجار عراقی است و فعالان اقتصادی ایرانی این مساله را در قراردادهای خود لحاظ کنند. براساس نامه ای که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده،  پیرو بروز مشکلاتی برای کامیون‌های ایرانی در مرزهای کشور عراق و اخذ کارت رانندگان به عنوان ابزار فشار برای پرداخت حق بیمه، وزارت امور خارجه سفارت کشورمان در عراق را مسوول رسیدگی این مشکل کرد.

در پاسخ به این مساله محمدکاظم آل‌صادق طی نامه‌ای به وزارت امور خارجه عنوان کرد که برابر مشاهدات میدانی از نقطه مرزی مهران-زرباطیه مشخص شد که براساس قوانین و مقرراتی که سال گذشته از سوی دولت عراق مصوب شده و به تدریج در تمامی مبادی ورودی این کشور اجرا خواهد شد، کامیون‌های ورودی باید مبلغ 35 دلار معادل 55 هزار دینار به عنوان حق بیمه بپردازند که پرداخت این مبلغ برعهده تاجر عراقی است.

سفیر ایران در عراق با اشاره به این مساله که اجرای این مصوبه تعهدی برای رانندگان کامیون‌ها و صادرکنندگان ایرانی ایجاد نمی‌کند، توصیه کرد که برای جلوگیری از بروز هرگونهه مشکل، فعالان اقتصادی کشورمان در هنگام انعقاد قراردادهای صادرات کالا، نسبت به پرداخت حق بیمه مذکور توسط طرف عراقی و ذکر این تعهد در قرارداد اقدام کنند.

سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که برای اعتراض به اخذ کارت برخی از رانندگان کامیون‌ها برای اعمال فشار و دریافت حق بیمه از طرف ایرانی، این سفارت یادداشتی برای ارسال به مراجع مسوول تنظیم و ارسال کرده است.

منبع: اکوایران

کدخبر: 850712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟