تاکید نمایندگان برسرمایه گذاری در صنعت گاز برای رفع ناترازی ها

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز( سه شنبه ) در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص ناترازی مصرف گاز در کشور پس از استماع توضیحات جواد اوجی، وزیر نفت به بیان نقطه نظرات و راهکارهای خود در زمینه رفع این ناترازی پرداختند.

ریشه ناترازی در تولید گاز عدم سرمایه‌گذاری است

 محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز( سه شنبه ) مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص ناترازی مصرف گاز در کشور بیان کرد: در گزارشی که کمیسیون انرژی ارائه کرد دو سرفصل حائز اهمیت بوده و ایجاد تکلیف می‌کند. اولین تکلیف به وزارت نفت باز می‌گردد که بر اساس برنامه ششم مکلف شده روزانه ۱.۳ میلیارد متر مکعب تولید گاز داشته باشد اما اکنون در پایان برنامه ششم مجموع تولید کمتر از یک دوم تکالیف مقرر در برنامه است که به دلیل عدم سرمایه گذاری و بی توجهی به ظرفیت بازار سرمایه این وضعیت رقم خورده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: اولین مشکل در حوزه ناترازی گاز عدم سرمایه گذاری وزارت نفت در این حوزه به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه است. از سوی دیگر وزارت نیرو مکلف بوده سالانه ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق از محل تجدیدپذیر داشته باشد که متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد کمتر از پنج درصد تعهدات وزارت نفت نیز در حوزه تولید برق تجدیدپذیر محقق شده است. در پایان برنامه ششم توسعه باید ۵۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر تولید می‌کردیم اما به دلیل سیاست‌های نامناسب، عدم توجه به ظرفیت‌ها شاهد عدم نفع در نظام اقتصادی کشور هستیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: مدیریت مصرف و مدیریت تلفات برق در شبکه کشور از تکالیفی است که به وزارت نیرو باز می‌گردد. از سویی دیگر وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی انرژی باید فعال باشد. بعد از جنگ اوکراین و روسیه ظرفیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایجاد شد تا جایگزین روسیه در صادرات گاز به اروپا شود. از وزارت خارجه و وزارت نفت انتظار می‌رود از این فرصت‌ها با رویکرد مثبت استفاده کند. صنعت تجدیدپذیر در کشور به زمین نشسته است و اگر این سازمان به وزارت نفت بپیوندد می‌تواند اقدامات مثبتی صورت گیرد.

ویس‌کرمی: نباید همه تخم مرغ‌های خود را در سبد نفت و گاز بگذاریم

همچنین عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: نباید همه تخم مرغ‌های خود را در سبد نفت و گاز بگذاریم بلکه باید به سمت استقلال از منابع نفت و گاز گام برداریم.

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص ناترازی مصرف گاز در کشور بیان کرد: حرکت کشور باید به سمت استفاده از منابع پاک انرژی باشد از جمله انرژی هسته‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید نسبت به ذخایر فعلی خود توجه داشته و از آنها مراقبت کنیم. باید آینده نگری لازم در این حوزه صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز دنیا به سمت استفاده از سایر منابع انرژی غیر از نفت و گاز در حال حرکت است و ما نیز نباید به نفت و گاز اکتفا کرده، چرا که در آینده نیاز به گاز و نفت ما در کشورهای دیگر کاهش می‌یابد. نباید همه تخم مرغ‌های خود را در سبد نفت و گاز بگذاریم بلکه باید به سمت استقلال از منابع نفت و گاز گام برداریم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تصریح کرد: مدیریت مصرف سوخت از جمله گاز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود.

نماینده مردم اهواز: ۸۰ میلیون دلار نیاز به سرمایه گذاری در حوزه گاز وجود دارد

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان نقطه نظرات نمایندگان در خصوص ناترازی در حوزه گاز کشور گفت: باید بدانیم اگر سیاست‌های شرکت نفت و وزارت نفت در توسعه فازهای پارس جنوبی اعمال نمی‌شد امسال حتماً در زمینه تأمین گاز مورد نیاز در بخش خانگی و نیروگاه‌ها دچار مشکل می‌شدیم.

وی با اشاره به نقش مهم میادین مشترک گازی برای رفع ناترازی در این حوزه گفت: میادین مشترک سرمایه کشور به شمار می‌روند که باید نگاه ویژه ای به آنها صورت بگیرد. می‌توان با وارد کردن سرمایه‌های خرد مردم در این زمینه فعالیت‌های میادین مشترک را گسترش داد. همچنین ضروری است شدت مصرف انرژی را هم در بخش خانگی و هم در بخش صنعتی کاهش دهیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: توجه به سرمایه گذاری و نیروی انسانی در شرکت ملی نفت بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان تاکید کرد: ۸۰ میلیون دلار نیاز به سرمایه گذاری در حوزه گاز وجود دارد. اگر این سرمایه گذاری هر چه سریع‌تر تأمین نشود، همسایگان گاز منطقه را خواهند برد.

سنگدوینی: باید برای تامین سوخت در آینده کشور نگران باشیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با ادامه وضعیت فعلی باید برای تامین سوخت در آینده نگران باشیم، گفت: حدود ۲۶۰ میلیارد مترمکعب گاز انتقالی در سال ۱۴۰۰ داشتیم که میزان مصرف در دوران پیک حدود ۸۴۰ میلیون مترمکعب بود که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به بخش خانگی بوده است، مساله‌ای که نگران کننده است.

رمضانعلی سنگدوینی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: با گزارش کمیسیون انرژی، باید برای تامین سوخت در آینده کشور نگران باشیم؛ ۷۵ درصد سبد انرژی کشور گاز طبیعی است که نمایندگان به فکر ناترازی باشند.

وی‌ توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۰ میلیارد متر مکعب گاز انتقالی بود که ۸۴۰ میلیون متر مکعب در دوران پیک مصرف استفاده شد و از این میزان حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب مصرف در بخش خانگی بوده و این وضعیت نگران کننده‌ای است.

سنگدوینی با بیان اینکه هر سال ۷ تا ۱۰ درصد مصرف مشترکان گاز افزایش پیدا می‌کند، گفت: اجرای قانون هدفمندی از سال ۸۹ شروع شد که در آن سال موضوع صرفه‌جویی انرژی در ذیل مبحث ۱۹ مربوط به مسائل ساختمانی پیگیری شد منتها ۲۶ میلیون خانوار مصرف کننده گاز طبیعی داریم که با ادامه این روند دیگر بحث بر سر اترازی گاز نیست و باید به فکر تولید باشیم.

نماینده مرد گرگان و آق قلا ادامه داد: از ۲۶ میلیون خانوار مصرف کننده گاز طبیعی حدود ۲۰ میلیون خانوار از بخاری گازی استفاده می‌کنند از این رو از سال ۸۹ برای افزایش بهره‌وری بخاری سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفت ولی باز هم مصرف بخاری گازی زیاد است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان بر لزوم توجه به وضعیت کارمندان صنعت نفت و حل مشکل مالیات آن ها تاکید کرد.

نماینده مردم بوشهر : ۶ درصد از مصرف انرژی کل دنیا برای ایران است

موسی احمدی، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی گزارش کمیسیون انرژی گفت: سوخت همیشه اهمیت ویژه ای داشته که به ویژه بعد از جنگ اوکراین و روسیه این اهمیت افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ۶ درصد از مصرف انرژی کل دنیا برای ایران است، بر ضرورت سرمایه گذاری در این حوزه تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز امری ضروری است، اگر فکری به حال سرمایه گذاری در این حوزه نکنیم میزان ناترازی تا چند سال آینده افزایش چشمگیر و غیرقابل مدیریتی خواهد داشت.

نماینده مسجد سلیمان : روابط میان شرکت ملی گاز و شرکت‌های سرمایه گذار پایدار نیست

همچنین علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی درباره ناترازی گاز در کشور گفت: روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز داریم، در حالی که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش سالانه مصرف خانگی و صنعتی، رکورد مصرف گاز در شش ماهه دوم سال جاری شکسته شود.

ورناصری تاکید کرد: مهمترین شاخص بهینه سازی شاخص شدت مصرف انرژی است که عمده کشورها با سیاست‌های مدون این روند را نزولی کرده اند.

وی تصریح کرد: به جای افزایش میزان عرضه باید بر بهینه سازی متمرکز شویم. همچنین با ورود به فضای هوشمندسازی مصرف گاز و دخیل کردن دانشگاه‌ها و حوزه دانش بنیان به این صنعت بحث بهینه سازی مصرف را به صورت جدی پیگیری کنیم.

ورناصری ادامه داد: باید با تحقق هوشمندسازی در این حوزه، پایش و کنترل مصرف مشترکین پرمصرف را انجام دهیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان تاکید کرد: ما به سرمایه گذاری فوری در حوزه حیاتی انرژی و سوخت نیاز داریم. اگر این ناترازی هر چه سریع‌تر برطرف نشود در صنعت و اشتغال با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم. ضروری است برای تحقق و توسعه زیرساخت‌های صنعت گاز سرمایه گذاری در این زمینه را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این نکته که روابط میان شرکت ملی گاز و شرکت‌های سرمایه گذار پایدار نیست به دلیل عدم اعمال سیاست‌های تشویقی یا حمایت محور است.

کدخبر: 834114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟