ماجرای دپو 16هزار خودرو در گمرک و پاسکاری خریدارانی که دستشان به جایی بند نیست!

به گزارش رکنا، یک شرکت بزرگ مونتاژکننده خودروهای چینی پس از 5 ماه هنوز نتوانسته به تعهدات خود در قبال بیشتر مشتریان خود عمل کند و خودروهای ثبت نامی را تحویل نداده است. این شرکت خودروسازی مشکل را دپو قطعات خودروهای خود در منطقه ویژه عنوان کرده است.

علت این موضوع را از دکتر سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک

روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر علت دپوی کالاهای شرکت مدیران خودرو گفت: شرکت مدیران خودرو هنوز کالای خود را به گمرک اظهار نکرده است. قبل از اظهار کالا نیاز است ثبت سفارش، قبض انبار و تاییدیه منشا ارز را صاحب کالا ارائه کند. پس از اظهار کالا و دریافت تاییدیه های استاندارد کالا کد رهگیری بانک صادر می شود که پس از پرداخت حقوق ورودی کالا ترخیص می شود.

البته در خصوص خودروسازان برای اینکه خط تولید متوقف نشود پس از اظهار کالا به گمرک و دریافت استانداردها با درخواست شرکت خودروساز و تایید وزیر صمت رییس کل گمرک می تواند بر اساس اختیارات ماده 42 قانون امور گمرکی دستور به ترخیص درصدی لوازم خودرو دهد، که این موضوع در 3 سال گذشته بارها از سوی گمرک برای عدم توقف تولید انجام شده است.

وی با بیان این که رویکرد گمرک به سرعت بخشی در ترخیص کالاهای تولیدی مثبت است، گفت: گمرک زمانی می تواند به روند ترخیص کالا کمک کند که کالا اظهار شده باشد، زیرا در این صورت مساله در حیطه عمومی وظایف گمرک قرار می گیرد.

سخنگوی گمرک ایران تصریح کرد: شرکت مدیران خودرو در گذشته نیز سابقه این کار را داشته و از اظهار کالاهای خود امتناع کرده بود و طبق قرارداد با طرف چینی، اسناد با وزن کالای موجود در گمرک هم خوانی نداشت که بالاخره به کمک مصوبه شورای تامین کالاهای موجود ترخیص شد.

لطیفی تاکید کرد: شرکت مدیران خودرو هم اکنون باید طبق قوانین و اصول اولیه اسناد خود را بدون مغایرت ارائه کند تا کالا ترخیص شود. در حال حاضر کالاهای 6 شرکت خودروساز دیگر نیز در منطقه ویژه مانده است.

***

طبق گفته مخاطبین رکنا، متقاضیان خرید خودروهای شرکت مدیران خودرو که فرودین ماه سال جاری در جشنواره نوروزی ثبت نام کرده اند و بایستی طبق قرارداد و وعده ها 45 روز کاری یعنی تا حدود 30 خرداد ماه خودرو خود را تحویل می گرفتند، پس از حدود 5 ماه و پرداخت 3 قسط هنوز موفق به تحویل خودرو نشده اند.

ثبت نام کننده ها می گویند وقتی با نمایندگی و یا امور مشتریان تماس گرفته اند دلیل را عدم مجوز از سوی گمرک بیان کرده اند و وعده پرداخت خسارت و سود این مدت را داده اند. این در حالی است که متقاضیان خودروهای گران قیمت چینی با اقساط و سود بالا می گویند اگر به دنبال سود پول خود بودند، هزینه خرید خودرو را در بانک سپرده گذاری کرده و سود دریافت می کردند.

پس از آن خبرنگار رکنا دلیل تاخیر در تحویل خودروهای این شرکت را از وزارت صمت پیگیری کرد که مشخص شد شرکت مدیران خودرو عنوان کرده است که 16 هزار خودرو این شرکت در گمرک دپو شده و اینگونه تداعی کرده که مشکل از گمرک است.

به نظر می رسد مسئولین ذیربط باید درخصوص حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند تا دود عدم مدیریت و نابسامانی بازار انحصاری خودرو به چشم مشتریانی که بخش زیادی از آنها زیر بار اقساط طولانی با سودهای هنگفت خرید خودروهای چینی رفته اند نرود و حداقل شرکت های مونتاژ کننده خودرو مانند دو شرکت خودروساز بزرگ ایران سابقه بدی در ذهن ایرانی ها از فروش و خدمات پس از فروش به جا نگذارند.

لازم به ذکر است رکنا آماده پاسخگویی شرکت مدیران خودرو است.

کدخبر: 809368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟