دولت به جای دخالت در قیمت نهایی، قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد / دخالت دولت در قیمت گذاری رقابت را از بین می برد

به گزارش رکنا، امروز چهارشنبه اول تیرماه 1401 در نشست خبری "گرامیداشت دهه تولید و تجارت" در محل وزارت صمت، محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران در پاسخ به خبرنگار رکنا مبنی بر قیمت گذاری کالاها از سوی دولت، گفت: طبیعی است که در هیچ اقتصادی تعیین قیمت از سوی دولت ها اثر مثبتی نداشته است. در تجربه 30 ساله بعد از جنگ عراق علیه ایران نیز ثابت شده است که هر زمان دولت در قیمت ها ورود کرده ، مانع روند طبیعی سرمایه گذاری و رقابت بین برندها و کالاهای مختلف در کشور شده است.

برای مثال چرا باید همه برندهای یک ماکارونی 700 گرمی یک قیمت باشد. برندهای مختلفی در کشور وجود دارند که بیش از 40 سال است که درخصوص کیفیت و خدمات کالای خود با اصل وفاداری به مشتری کار کرده اند. انواع تشویق ها و راه های مشتری مداری را در کار خود اعمال می کنند. اگر قرار است همه یک محصول را با بسته بندی ها و کیفیت متفاوت به یک قیمت عرضه کنند، کارآمدی، رقابت، پویایی و ظرفیت نوین سازی در بازارهای داخلی و خارجی با چالش مواجه خواهد شد.

واحدهای تولیدی در شرایط تحریم با مشکل تامین کالا و ارز برای تهیه مواد اولیه مواجه هستند

دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: موضوع نخست این است که واحدهای تولیدی ما به دلیل تحریم ها با مشکل تامین کالا و تامین ارز برای تامین مواد اولیه مواجه هستند. از سوی دیگر واحدهای تولیدی با بی ثباتی نرخ تورم و قیمت تمام شده روبرو هستند.

اقتصاد را نمی توان یک بعدی بررسی کرد. وقتی یک واحد تولیدی با این مشکلات روبرو است و به طور دائم هر دو ماه یکبار قیمت جدید اعلام می کند، از جنبه دیگر مردم هم که می بینند قیمت یک بسته ماکارونی، رب، تخم مرغ و هر کالای دیگر هر دو ماه یک بار تغییر می کند، احساس بی نظمی و ناامیدی می کنند. در این شرایط دولت به اجبار به بحث قیمت گذاری ها وارد می شود، اما آیا این قیمت گذاری ها تا به امروز موفق بوده است.

تجربه قیمت گذاری مرغ موفق نبود

مجتبایی با بیان این که تجربه قیمت گذاری مرغ موفق نبوده است، تصریح کرد: چند ماه گذشته قیمت تمام شده مرغ 31 هزار تومان بود. وقتی تولیدکنندگان دان مرغ به اندازه کافی نداشتند و به اندازه کافی جوجه ریزی نشد، کمبود بوجود آمد و مرغ بالاتر از 31 هزار تومان هم به فروش رسید. همین که مرغ تامین شد و واحدهای مرغداری تقویت شدند، با این که نرخ مصوب مرغ 31 هزار تومان بود، اما واحدهای صنفی به قیمت 28 هزار تومان می فروختند. چون سود 2 هزار تومانی را کافی دیدند و می خواستند حجم فروش خود را بالا ببرند.

دولت به جای دخالت در قیمت نهایی، در قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد

دبیرکل اتاق اصناف ایران در آخر تاکید کرد: دولت به جای تعیین قیمت ها باید شرایط را برای تولید فراهم کند. دولت باید مواد اولیه را برای تولیدکننده ها تامین و به دنبال ثبات اقتصادی، تامین سرمایه در گردش و تامین ارز به موقع باشد. به عبارت بهتر به جای دخالت در قیمت نهایی، با اقدامات لازم قیمت تمام شده بنگاه های تولیدی را کاهش دهد.

ما باید به سمتی حرکت کنیم که توان بنگاه های تولیدی را بالا ببریم. چرا واحد تولیدی ما نمی توانند صادرات داشته باشند؟ زیرا ثبات قیمت وجود ندارد. در بازارهای جهانی نمی توان به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید و نرخ تورم هر دو ماه یک بار قیمت جدید اعلام کرد. در بازارهای جهانی قیمت ها ثابت است و به دلیل رقابتی که وجود دارد هر 6 ماه نیز تشویقی هایی از جمله تخفیف های 20 تا 70 درصدی را اعمال می کنند. اما ما نمی توانیم در این مسیر قرار بگیریم.

کدخبر: 795452 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟