تهدید سیمانی ها به عرضه در بورس جواب داد ! / موضوع خانوادگی است؟!

به گزارش رکنا، در پی افزایش قیمت سیمان به دلیل عدم عرضه شرکت های تولیدکننده سیمان در بازار، طبق شنیده ها روز شنبه یکی از مدیران وزارت صمت به مدیران عامل شرکت های سیمانی اعلام کرده است که مطابق کف عرضه اعلام شده نسبت به عرضه برای روز یکشنبه 29 خرداد ماه اقدامات لازم انجام شود. در ادامه به شرکت های سیمانی گفته شد شرکت هایی که میزان عرضه کمی داشته اند، عرضه خود را افزایش دهند و خطاب به شرکت هایی که از عرضه خودداری می کنند گفته شد اگر عرضه صورت نگیرد برق این شرکت ها قطع و به شرکت های سیمانی عرضه کننده منتقل خواهد شد. همچنین از صادرات این شرکت ها جلوگیری خواهد شد.

بر این اساس قرار شد کارخانه‌ های سیمانی تا آنجا که می‌ توانند سیمان عرضه کنند تا التهابات بازار کم و قیمت ها متعادل شود.

قطعی برق از شایعه تا واقعیت!

شرکت های سیمانی عنوان می کنند سال گذشته قطعی برق و اجرای بخشنامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد منجر به توقف تولید در کارخانه‌های فولاد و سیمان شد که همین امر کاهش تولید و افزایش قیمت را در پی داشت. متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آورده و سپس قیمت سیمان افزایش یافت. روز گذشته نیز یکی از این شرکت ها به خبرنگار رکنا گفت: به دلیل کمبود برق امکان عرضه صددرصدی در این مدت وجود نداشته است.

طبق گفته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان قرار بود محدودیت و یا قطعی برق از 15خرداد ماه اعمال شود؛ از این رو با پخش شدن این اخبار، هجوم به بورس کالا برای خرید سیمان افزایش یافت که همین مساله بین 10تا 20 درصد قیمت سیمان را بالا برد و با جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم مقرر شد برای تولید 5 میلیون تن سیمان از روز یکشنبه 29 خرداد ماه برق تأمین شود تا تولید و عرضه به مشکلی نخورد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان خاطر نشان کرد: ضمن اینکه اگر وزارت نیرو به قول خود مبنی بر تأمین برق کارخانجات سیمان عمل و از این طریق به تداوم تولید کمک کند، قطعاً قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.

ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران نیز پیش از این گفته بود: قیمت سیمان به صورت پلکانی صعود می‌کند به طوری که طی یک ماه گذشته قیمت سیمان فله‌ای از هر تن 600 هزار تومان به یک میلیون و 600 هزار رسیده است.یکشنبه هفته گذشته یک میلیون و 52 هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شده بود که 538 هزار تن آن تایید شد و بقیه به دلیل غیرمنطقی بودن قیمت‌ها مورد تایید قرار نگرفت.

از آنجا که موضوع سیمان بسیار مساله مهمی است و قیمت آن مانند نان و بنزین می تواند بر تمام قیمت های بازار اثرگذار باشد و حوزه ساخت و ساز و پروژه های زیر ساختی مانند ساخت پل، تونل، جاده، مسکن و غیره را تحت شعاع قرار دهد، از عضو انجمن کارفرمایان صنعت سیمان پرسش هایی را مطرح کردیم که در ادامه می خوانید:

این بحث ها خانوادگی است!

نادر غفاری، عضو انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در این خصوص به خبرنگار رکنا گفت: این مسائل داخلی است و موضوع بین ما و وزارت صمت می باشد. در حال حاضر بین ما تفاهم زیادی وجود دارد و مانند دو بال عمل می کنیم. طبق قانون، کل کارخانجات سیمان باید تولید خود را در بورس عرضه کنند.

بعضی از شرکت ها از عرضه خودداری کردند و مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت به دلیل تامین نیاز داخلی صحبت هایی را عنوان کردند. این بحث ها خانوادگی است و به حوزه خبرنگاری ارتباط ندارد و هیچ مشکلی در حال حاضر وجود ندارد.

کدخبر: 794114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟