مالیات بر خانه های خالی و کارتخوان ها چگونه محاسبه می شود ؟ + جدول مالیات خانه و خودروهای گران قیمت
حجم ویدیو: 9.17M | مدت زمان ویدیو: 00:01:15

به گزارش رکنا اقتصادی، مالیات بر خانه های خالی پس از یک سال از اعلام ثبت اطلاعات مردم در سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی، بالاخره اجرایی شد. باتوجه به قانون مالیات بر خانه های خالی هر واحد مسکونی می‌ تواند 120روز خالی از سکنه باشد. قانون مالیات بر خانه های خالی می گوید اگر هر واحد مسکونی از ابتدای فروردین تا پایان تیر 1400 خالی بماند، موجه است. اما اگر از ابتدای مرداد ماه سال جاری هر واحد مسکونی که بیش از 120روز خالی از سکنه بوده باشد، مشمول مالیات بر خانه‌ های خالی می شود. از سوی دیگر برای نخستین بار اخذ مالیات از صاحبان خانه ها و خودروهای گران قیمت مطرح شده است. درخصوص مالیات بر خانه های خالی و اخذ مالیات از صاحبان خودرو و خانه های لوکس، گفتگوی رکنا با جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور را بخوانید:

مالیات

قانون مالیات برعایدی سرمایه هنوز در کشور اجرایی نشده است

جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص مالیات برعایدی سرمایه، گفت: مالیات برعایدی سرمایه هنوز در کشور اجرایی نشده است. بحث‌هایی در مجلس در این خصوص وجود دارد که ساختار و بستری در جامعه ایجاد شود تا از سود سرمایه های تحت تملک افراد اعم از سود سهام، خودرو و ملک (منهای تورم) به منظور تقویت تمایل اشخاص به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد (تولید) مالیات اخذ شود.

با اتخاذ این مالیات، درصدی از مابه التفاوت افزایش سود سهام، قیمت مسکن و… توسط دولت در قالب مالیات دریافت می ‌شود. بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌‌گذاری در این بازارهای موازی کاهش می‌ یابد.

ان شاالله به سمتی در حرکت هستیم که به طور دقیق دارایی‌های افراد مشخص می شود و هر شخص بابت افزایشی که در دارایی های خود منهای تورم، داشته است مشمول مالیات خواهد شد. این مالیات بر افزایش ارزش مازاد ناشی از خرید و فروش به قصد انتفاع وضع می‌شود و منظور از سود حاصل از سرمایه، تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش یک دارایی است.

صفر تا صد مالیات خانه ها و خودروهای گران قیمت

رحیمی در خصوص مقررات مالیات هایی که در بودجه سال 1400 آمده است، گفت: این مالیات ها برای اولین بار در کشور وصول می شود. پیش از این مالیاتی که خاص خانه ها و ماشین های گران قیمت بوده است، وصول نشده است. درخصوص خودروهای لاکچری بهتر است بگوییم هر فردی که جمع خودروهای تحت تملکش با شرایطی که قانون مشخص کرده است، اگر بیش از یک میلیارد تومان شود، مشمول مالیات می شود.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت برخی از این خانه ها و خودروها به واسطه تورم افزایش یافته است و این مساله آیا مالیات مضاعف به حساب نمی آید، گفت: در سایر منابع مالیاتی مانند مالیات بر حقوق و مالیات درآمد اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی نیز عامل تغییر تورم تاثیرگذاراست و بخشی از افزایش وصولی مالیات در این بخش‌ها نیز ناشی از تورم سالانه است. اما آنچه که در رابطه با مالیات بر واحدهای مسکونی و خودروهای گران قیمت می توان عنوان نمود سهیم شدن اشخاص در تامین بودجه براساس توانایی بیشتر مالی آنهاست.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن بیان این که ما این ادعا را نداریم که بحث مالیات در کشور بدون نقص اجرایی می شود، گفت: این پایه‌های مالیاتی در تمام دنیا وجود دارد و با اهداف مختلف در حال اجرا است. در ایران هم باید این پایه ها درست اجرا شود و همه بخش ها را متناسب به آن پیش ببریم و درصورت لزوم اصلاح کنیم. مالیات بر خانه ها و خودروهای گرانقیمت هم بحثی است که در سرتاسر جهان وجود دارد. ان شاالله بتوانیم در این خصوص به سمت ایده آل حرکت کنیم.

رحیمی در ادامه ضمن بیان این که آنچه در قانون بودجه 1400 پیش بینی شده است فقط مربوط به خودرو و خانه می باشد و شامل دارایی دیگری نمی شود، افزود: لازم به ذکر است که در رابطه با خودروها ارزش جمع خودروهایی که در تملک یک شخص است، ملاک قرار می گیرد، اما درخصوص خانه ها، ارزش خانه ملاک است. حتی خانه ای که در تملک چند شخص باشد چنانچه ارزش آن بالاتر از ده میلیارد ریال باشد، باز هم مشمول مالیات می شود. در این موضوع سهم هر شخص ملاک عمل قرار نمی گیرد.

ملاک شناسایی مالکیت خودرو برای سازمان امور مالیاتی، نیروی انتظامی است. مالک و نوع خودرو را نیروی انتظامی مشخص می کند و براساس آن هم مالیات افراد محاسبه و در سامانه بارگذاری می شود. شایان ذکر است که اخذ این مالیات ها در پیش نویس لایحه بودجه سال 1401 نیز دیده شده است.

اگر مالیات پرداخت نشود، چه می شود؟

رحیمی درخصوص افرادی که مالیات تعیین شده را پرداخت نمی کنند، تاکید کرد: قانون برای اخذ این مالیات ها مهلت پرداخت تعیین کرده است. اگر تا موعد مقرر پرداخت نشود علاوه بر جرائمی که برای آنها در نظر گرفته شده است، از نقل و انتقال این دارایی ها جلوگیری می شود. طبق قانون مالیات های مستقیم، هرگاه که مؤدی، مالیات قطعی شده خود را پرداخت نکند، سازمان امورمالیاتی می تواند بدهی ها را در غالب برگه اجرایی مطالبه کند.

برگه اجرایی قانون خاص خود را دارد. اگر ظرف مهلت یک ماه از تاریخ صدور برگه اجرایی نسبت به پرداخت اقدام نشود، سازمان امور مالیاتی می تواند همه راهکارهایی که برای وصول مالیات در قانون پیش بینی شده است را اجرایی کند. از جمله این که حساب یا دارایی متعلق به شخص را توقیف کند.

نحوه محاسبه مالیات خودروهای گران قیمت به شرح زیر است:

از یک میلیارد تومان تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان: یک درصد

از یک میلیارد و پانصد میلیون تومان تا 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد : 2 درصد

از 3 میلیارد تومان تا 4 میلیارد و پانصد میلیون تومان نسبت به مازاد : 3 درصد

از 4 میلیارد و پانصد میلیون تومان به بالا نسبت به مازاد: 4 درصد

نحوه محاسبه مالیات خانه های گران قیمت به شرح زیر است:

از 10 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان: یک در هزار

از 15 میلیارد تومان تا 25 میلیارد تومان نسبت به مازاد : دو در هزار

از 25 میلیارد تومان تا 40 میلیارد تومان نسبت به مازاد: سه در هزار

از 40 میلیارد تومان تا 60 میلیارد تومان نسبت به مازاد: چهار در هزار

از 60 میلیارد تومان به بالانسبت به مازاد: پنج در هزار

فرار مالیاتی صاحبان دستگاه های کارتخوان چگونه پیگیری می شود؟

وی درخصوص مهلت تعیین شده برای دستگاه های کارتخوان گفت: مهلت تعیین شده که تا پایان دی ماه بود، تا پایان بهمن ماه تمدید شد. به همه فعالان اقتصادی و صاحبان دستگاه پوز و درگاه های الکترونیکی فرصت داده شده است که در سامانه درگاه امور مالیاتی مشخص کنند که به چه پرونده ای متصل می شوند. درگاه و دستگاهی که فاقد پرونده باشد، طبق قانون توسط بانک مرکزی قطع می شود.

رحیمی درخصوص فرار مالیاتی صاحبان کارتخوان گفت: بالاخره پول اخذ شده از مشتری باید به یک دارایی تبدیل یا سپرده بانکی تبدیل شود. در جزء 2 بند م تبصره 12 بودجه سال 1400 آمده است که مطابق قانون حساب هایی که به شبکه شاپرک متصل نیستند، درصورتی که مبلغ و دفعات واریز به هر حساب در هر ماه بیش از مبلغ و دفعاتی باشد که توسط شورای پول و اعتبار تعیین می شود، از نظر قانون حساب فروش تلقی شده و مشمول حکم مذکور در جزء سه خواهد بود. سازمان امور مالیاتی موظف است در صورت درخواست صاحب حساب به تقاضای وی مبنی بر این که حساب مذبور حساب فروش نیست، رسیدگی کند.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی به کجا رسید؟

نمایش اطلاعات واحدهای مسکونی شناسایی شده مشمول مالیات بر خانه های خالی کل کشور

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص مالیات بر خانه های خالی افزود: قانون مالیات بر خانه های خالی در حال اجرا است. هم اکنون 568 هزار واحد مسکونی خالی توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی و اعلام شده است.

مالیات این خانه‌ها محاسبه و در سایت سازمان قرار گرفته است. برای بسیاری پیامک ارسال شده و اطلاع رسانی در حال انجام است.

دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی

مالیات بر خانه های خالی 1

مالیات بر خانه های خالی 2

مالیات بر خانه های خالی 3

مالیات بر خانه های خالی 4

کدخبر: 770153 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟