سبدگردان های مجاز بورس چه شرکت هایی هستند ؟

به گزارش رکنا، برخی از سرمایه‌گذاران در بورس ، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دست شرکت‌های مطمئن سپرده و از خدمات آن ها بهره‌مند شوند. احتمالا این افراد زمان و یا دانش کافی را برای توجه تمام‌وقت به این سرمایه‌گذاری نداشته و صلاح می‌دانند که با تکیه بر تجربیات بهترین شرکت های سبدگردان بورس ، وارد این عرصه شوند. در متن پیش رو، دانشکده بورس سعی دارد تا با معرفی برترین شرکت‌های سبدگردان بورس علاقه‌مندان به این حوزه را از وجود این سبد گردان‌ها، آگاه کند. برای بررسی بیشتر این مسئله، به بررسی عوامل مهمی می‌پردازیم که یک شرکت را به پربازده‌ترین سبد گردان تبدیل می‌کند.

چرا باید از خدمات شرکت های سبدگردان استفاده کنیم؟

شاید برخی از ما، هنوز اعتمادی به شرکت‌های سبدگردان نداشته باشیم. اما در سال 1384 فعالیت‌های این نوع شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفت. آن ها با تکیه بر قوانین مهم تجارت، قوانین مربوط به بازار اوراق بهادار، قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به مبارزه با پول‌شویی و موارد مهم دیگری از این دست، کار خود را شروع کرده و امروزه به درجه مناسبی از تجربه و اعتمادسازی رسیده‌اند. البته هیچ‌کدام از این شرکت‌ها نمی‌توانند اخذ سود مشخصی را تضمین کنند اما با طراحی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این سوددهی را مدیریت خواهند کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم، افرادی به سمت سرمایه‌گذاری با کمک شرکت‌های سبدگردان سوق پیدا می‌کنند که توانایی لازم را برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند. به همین جهت، بهترین شرکت های سبدگردان بورس پول شما را می‌گیرند و با اطلاع از میزان ریسک‌پذیری شما، سرمایه مورد نظر را در بازارهای پرسود، سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما با توجه به این موارد، مدیریت ساختاری سبد سهام خود را متناسب کرده و درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری خود را به حد متوسط می‌رسانید. در ضمن، مدیریت عقلانی را به‌جای رفتارهای هیجانی در نظر گرفته و با تکیه بر تجربیات افراد متخصص در این زمینه، پیش خواهید رفت.

مؤلفه‌های مهم برای انتخاب یک شرکت سبدگردان برای سرمایه‌گذاری

هنگام انتخاب بهترین شرکت‌های سبدگردان بورس، باید چند مؤلفه را در نظر داشته باشید. البته برای هر فرد میزان اهمیت این موارد، متغیر است. اما ما در ادامه موارد مهمی را که طی تجربیات خود به دست آورده‌ایم، به اشتراک خواهیم گذاشت. اشاره به این نکته ضروری است که، این شرکت‌ها، برای این کار خود، کارمزدهایی به‌عنوان کارمزد ثابت و کارمزد متغیر، از شما دریافت خواهند کرد. به همین منظور برای انتخاب بهترین سبدگردان باید مؤلفه‌هایی را که برای رتبه بندی شرکت‌های سبدگردان استفاده می‌شوند، در خاطر داشته باشید. مواردی مانند:

    حداقل مقدار قابل سرمایه‌گذاری در آن شرکت

    حداقل مدت قابل سرمایه‌گذاری

    میزان کارمزد ثابت

    کارمزد متغیر

    سامانه‌های معاملاتی

علاوه بر این موارد، لازم است مؤلفه‌های زیر را نیز به خاطر بسپارید تا سرمایه‌گذاری مطمئنی برنامه‌ریزی کنید. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

چرخه عمر شرکت

مهم است که شرکت منتخب شما، تجربه کاری مفیدی در این زمینه داشته باشد تا رضایت کاربران را به دست آورد. تحقیق در مورد چرخه عمر بهترین شرکت های سبدگردان بورس، باید اولین قدمی باشد که برمی‌دارید. شما قرار است سرمایه خود را به دست این شرکت بسپارید. در نتیجه مهم است که با تحقیق و بررسی کامل، آن ها را انتخاب کرده و مسیر امنی را برای خود طرح‌ریزی کنید.

میزان موفقیت در متنوع سازی

سرمایه‌گذاری معقول همیشه به معنای متنوع سازی است. این یک روش کاهش ریسک است که اطمینان می‌دهد شما «تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید». گسترش سرمایه‌گذاری در میان شرکت‌ها، بخش‌ها و صنایع مختلف، سبد سهام متعادلی را با ریسک کمتری به ارمغان می‌آورد. شرکت منتخب شما باید میزان موفقیت چشم‌گیری در متنوع سازی سبدهای خرید ارائه دهد. این مورد یکی از مولفه‌های مهم در انتخاب بهترین شرکت های سبدگردان بورس است.

پشتیبانی مداوم

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب بهترین شرکت های سبدگردان بورس، توجه به پشتیبانی مداوم آنهاست. طبیعی است که شما در این راه سؤالات متنوعی داشته باشید و بدیهی است که این شرکت‌ها وظیفه دارند تمام سؤالات شما را به‌صورت واضح و شفاف پاسخ دهند. توجه داشته باشید که پاسخ‌گویی آنلاین و 24 ساعته باید یکی از خدمات این شرکت‌ها باشد.

عقد قرارداد رسمی

اشاره کردیم که انتخاب یک شرکت سبدگردان باید با تمامی تحقیقات لازم در این زمینه انجام شود. شما در تحقیقات خود باید نرخ کارمزد ثابت و متغیر، گزارش‌دهی‌های ماهانه و سالانه این شرکت‌ها را مورد توجه قرار دهید. اشاره به این موارد در قرارداد رسمی شما ضروری است. هیچ‌گاه این نکته را فراموش نکنید که عقد یک قرارداد رسمی، وظیفه هر دو طرف است.

اجازه دهید در ادامه متن، به بررسی سبدگردان های برتر سال 1400 بپردازیم. با مراجعه به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار، می‌توان لیست کاملی از سبدگردان های دارای مجوز به دست آورد. ما در این بخش، برخی از بهترین شرکت های سبدگردان بورس را معرفی می‌کنیم.

سبدگردان کاریزما

شرکت سبدگردان کاریزما، اولین شرکت سبدگردان است که مجوز فعالیت خود را در خردادماه 1390 از سازمان دریافت کرده است. در نتیجه می‌توان گفت یکی از باتجربه‌ترین و بهترین شرکت های سبدگردان بورس تا به امروز است. این شرکت طرح‌های سرمایه‌گذاری زیر را ارائه می‌دهد.

    صندوق درآمد ثابت کاریزما

    صندوق مشترک کاریزما

    صندوق مختلط کاریزما

    صندوق با درآمد ثابت کمند

    صندوق سپهر کاریزما

همچنین، دارای هیچ محدودیت مکانی نبوده و در سراسر ایران می‌توان از خدمات آن بهره برد. کارمزد سبدگردانی اختصاصی این شرکت نیز به‌صورت توافقی بین سرمایه‌گذار و سبدگردان تعیین می‌شود. این کارمزد معمولا شامل دو قسمت ثابت و متغیر است.

    بخش ثابت: مبتنی بر ارزش روز دارایی سبد اختصاصی است.

    بخش متغیر: مبتنی بر عملکرد سبدگردان است.

سبدگردان آسمان

از جمله سبدگردان های مجاز برای سرمایه‌گذاری، سبدگردان آسمان است که با درنظرگرفتن گروه‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران اعم از سرمایه‌گذاری در سهام، مختلط و ثابت، تلاش می‌کند با متنوع سازی و تأسیس انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سلیقه مالی سرمایه‌گذاران را در نظر بگیرد. این شرکت مجوز اصلی خود را برای سبدگردانی در سال 1390 اخذ کرده و طی ده سال گذشته دستاوردهای فراوانی به همراه داشته است. از جمله:

    رتبه دوم صندوق آسمان آرمانی بین صندوق‌های قابل معامله در بورس (1399)

    رتبه دوم صندوق آسمان آرمانی بین صندوق‌های قابل معامله در بورس (1398)

    رتبه پنجم صندوق آسمان خاورمیانه بین صندوق‌های مختلط (1398)

    رتبه پنجم صندوق آسمان خاورمیانه بین صندوق‌های مختلط (1397)

سبدگردان هدف

یکی دیگر از سبدگردان های دارای مجوز در ایران، سبدگردان هدف است. این شرکت با طراحی پنج سبد اختصاصی زیر، آماده سبدگردانی با درنظرگرفتن تنوع سازی مختص خود است.

    سبد اطمینان هدف

    سبد آرامش هدف

    سبد ابتکار هدف

    سبد اهرمی هدف

    سبد تجمیعی تک‌سهم

سبدگردان آرمان اقتصاد

یکی دیگر از پربازده ترین سبدگردان‌های ایران، با داشتن بیش از 500 مشتری وفادار، سبدگردان آرمان اقتصاد است. این شرکت با داشتن چهار شعبه در شهرهای کاشمر، شیراز، کیش و البرز، درصدد خدمات‌رسانی بیشتر به علاقه‌مندان حوزه سرمایه‌گذاری در بورس است. طرح‌های سرمایه‌گذاری این شرکت نیز عبارت‌اند از:

    طرح سرمایه‌گذاری اتحاد بورس و بیمه: بدون نیاز به تجربه در سبدی پر بازده با سود تضمینی 1 تا 5 سال

    طرح سرمایه‌گذاری دنا: میزان سرمایه‌های 10 میلیارد تومان به بالا

    طرح سرمایه‌گذاری آرمانی: برای افرادی که قصد دارند مبالغ قابل ‌ملاحظه‌ای در بازار سرمایه‌گذاری کنند.

    طرح سرمایه‌گذاری نهال: برای افراد کم‌سابقه

هدف از تدوین این مقاله، بررسی اهمیت، آشنایی و چگونگی همکاری با شرکت‌های سبدگردان بورس، برای اطمینان خاطر علاقه‌مندان به این حوزه بود.

کدخبر: 737018 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟