لزوم حل مساله یارانه های هنگفت انرژی در دولت سیزدهم

انرژی / یکی از موضوعات بسیار مهم و ضروری در مدیریت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، موضوع حکمرانی انرژی و بهره برداری بهینه از منابع انرژی در کشور است. قطعا در دولت جدید، حفظ و صیانت از منابع و بهینه سازی مصرف انرژی نیاز به جدیت و برنامه ریزی های دقیقی دارد و تا زمانی که عموم اعضای جامعه ارزش واقعی حامل های انرژی را درک نکنند و در کشور بهای واقعی آن پرداخت نشود نمی توان انتظار بهره وری بالا، تضمین تامین انرژی، درآمد و توسعه پایدار داشت. در این راستا هدفمند سازی یارانه ها و اصلاح الگوی مصرف با یک عزم و خواست ملی امکان پذیر است و وظیفه دولت و حاکمیت آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی عمومی است.

طبق برآوردهای انجام شده یارانه پنهانی که به حامل های انرژی در یکسال نسبت به میانگین قیمت های جهانی اختصاص می یابد در حدود 100 میلیارد دلار یا 2 میلیون میلیارد تومان است. بعبارتی چیزی در حدود 2 برابر بودجه ی یکسال کشور .

به گزارش رکنا ، میانگین قیمت جهانی بنزین که به مصرف کننده می رسد در حدود 2/1 دلار در هر لیتر است یعنی تقریبا 30000 تومان که ایران دارای کمترین قیمت بنزین در جهان است و حتما می دانیم که مصرف بنزین در حال حاضر حدود 100 میلیون لیتر در روز است و البته نکته اینجاست که حتی ایران از نظر نسبت درآمد سرانه به قیمت بنزین هم جز کشورهای با هزینه بسیار پایین سوخت و انرژی قرار می گیرد. همچنین قیمت فروش صادراتی گاز ایران بین 20 تا 30 سنت به ازای هر متر مکعب است یعنی در حدود 5000 تومان که در داخل کشور هر متر مکعب گاز بین 100 تا 400 تومان در اختیار مصرف خانگی و صنایع قرار می گیرد. در مورد قیمت برق نیز باید گفت که هر کیلو وات ساعت برق در کشور حدود 100 تومان به مصرف کننده عرضه می شود و قیمت صادراتی آن تقریبا 15 سنت یعنی 3500 تومان است و برای تولید 3 کیلووات ساعت تقریبا 1 متر مکعب گاز سوزانده می شود بعبارتی فقط هزینه خوراک تولید 1 کیلووات ساعت برق بالای 6 سنت و 1500 تومان می شود.

در کنار قیمت بسیار ارزان انرژی در ایران باید به این نکته اشاره کرد که شاخص شدت انرژی در کشور 6 برابر متوسط جهانی است، بدین معنا که مردم ایران 6 برابر بیشتر نسبت به مردم جهان انرژی مصرف می کنند. مصرف گاز طبیعی در ایران معادل 800 ملیون متر مکعب در روز است و این روند افزایشی کماکان ادامه دارد....

با محاسبه ی این اعداد و ارقام مشخص می شود که چه سرمایه ی عظیمی در کشور روزانه سوزانده می شود و  در سال های اخیر عزمی بابت اصلاح این رویه وجود نداشته است. و اگر بابت اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف چاره ای اندیشیده نشود، در کنار موضوع افت فشار میدان گازی پارس جنوبی که 70 درصد گاز کشور را تامین می کند در آینده ای نزدیک دچار مشکلات عدیده ای در تامین انرژی کشور خواهیم شد.

نویسنده:حسین رمضانی-کارشناس ارشد انرژی

 

 

 

کدخبر: 713711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟