برخی اتباع بدون پرداخت هزینه از بیمارستان‌ها فرار می کنند / اتباع از خدمات رایگان اورژانس برای زایمان استفاده می کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «زایمان قریب الوقوع» عنوانی آشنا برای کارشناسان اورژانس کشور که هر لحظه ممکن است مادر باردار ، وضع حمل کند؛ آن هم در حالی که زمان کافی برای رساندن خود به بیمارستان را ندارد. در این زمان، کارشناسان اورژانس، یکی از ظرفیت هایی هستند که می توانند به این دسته از افراد کمک کنند.  یک منبع آگاه در اورژانس تهران در خصوص علت این تولد ها توسط امدادگران اورژانس به سه علت اشاره کرد: تغییر ناگهانی زمان تولد، فقر و در مورد سوم اشاره به زایمان اتباع داشت.

زایمان اتباعی که بعضا با مشکلات مالی مواجه هستند و ترجیح می دهند از ظرفیت اورژانس کشور استفاده کنند تا اینکه پیش از تولد ، به بیمارستان مراجعه کنند و زیر بار هزینه های درمانی بمانند، بدون پرداخت یک ریال، زایمان کنند! 

در این راستا، همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه می بایست از کارکنان اورژانس و ساختار پزشکی کشور و وزارت بهداشت بابت رسیدگی به بیماران بدون توجه به نژاد، رنگ، دین و قومیت تقدیر کرد، گفت: خوشحالیم که کارشناسان اورژانس اینچنین در امور تخصصی تبحر دارند که می توانند زایمان را که وظیفه ماما است، بنا به موقعیت اورژانسی، انجام دهند و نوزادان و مادران سالم بمانند.

برخی اتباع از شفقت و مهربانی جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده می کنند

وی تاکید کرد: با این وجود، تعداد اتباعی که به صورت غیرقانونی وارد ایران می شوند بسیار زیاد است و آنها به این علت که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارند، از بسیاری از یارانه ها و کمک های مالی دولت برخوردار می شوند. اینها در شرایطی است که پرداخت یارانه برای دولت هزینه های سنگینی در پی دارد. از جمله همین خدمات اورژانس که از بودجه دولت برای افرادی که از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران که نسبت به تمام افرادی که در این کشور زندگی می کنند وجود دارد سوءاستفاده می کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: بهتر است در درجه اول تخصیص اعتبارات دولتی برای مردم کشور خودمان باشد و بعد اتباع دیگر. باید این را در نظر گرفت که خیلی از مردمان خودمان که در کشورهای دیگر به صورت قانونی که حضور دارند، هزینه های دولتی برایشان صفر است و آنها می بایست هزینه خدمات بهداشتی و درمانی را بدون هیچ تخفیفی از جیب خودشان پرداخت کنند. این در حالی است که اوضاع اقتصادی کشورهای اروپایی خوب است و مشکلی ندارند.

برخی اتباع بدون پرداخت هزینه از بیمارستان های دولتی فرار می کنند

همایون سامه یح نجف آبادی همچنین تاکید کرد: موضوع سوءاستفاده، فقط در مورد اورژانس نیست و در بسیاری از موارد، اتباع خارجی در بیمارستان های دولتی، پذیرش می شوند و خدمات می گیرند و در نهایت زمانی که موعد ترخیص و تسویه حساب می شود، اقدام به فرار می کنند؛ چراکه حتی هزینه های درمان در بخش دولتی را هم ندارند. از این جهت است که ذکر می شود بهتر است این هزینه ها در وهله اول برای ایرانی ها در نظر گرفته شود و بعد اگر چیزی ماند، برای خارجی ها باشد.

او با اشاره به اینکه شاید نوع دیدگاه سختگیرانه؛ ولی الزامی باشد، گفت: نباید شرایط اینطور باشد که اتباعی که پول ندارند و می ببینند که نظام جمهوری اسلامی رحم و شفقت دارد، از آن سوء استفاده کنند و به همین منوال، مهاجرت هرچه بیشتر قانونی و غیرقانونی به ایران را ادامه دهند.

کدخبر: 972420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟