بلوغ زودرس در دختران/ در 50 سال اخیر؛ هر دهه 3 ماه سن بلوغ کاهش پیدا کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، موبایل مادرش را می گیرد و در اینستاگرام مشغول به گشت زنی می شود. اکسپلور را زیر و رو می کند و ویدئوهای مورد علاقه اش را نگاه می کند؛ از آرایش کردن یک مدل عروس گرفته تا استایل کردن پالتوی پوست مار با بوت پاشنه بلند.

در طول روز هر از گاهی با تبلت خودش بازی می کند و اینگونه وقت می گذراند. شب که می شود، موبایل پدرش را می گیرد و شروع می کند به چرخیدن در یوتیوب. این چند خط، بخش اعظمی از روزمرگی یک دختربچه 7 ساله است. دختری که دستی بر آتش در استفاده از لوازم آرایشی مادرش دارد و برای خودش همه چیز دانی است. مادرش می گوید: تلویزیون برنامه های خوبی برای بچه ام ندارد که نیازهایش را برآورده کند. نمی گویم چرخیدن در اینستاگرام مفید است؛ اما حداقل هم سرگرم می شود. راستش را بخواهید برای خود ما هم جذاب است.

او در پاسخ به اینکه آیا می داند که کسب برخی اطلاعات برای کودکان می تواند منجر به بلوغ زودرس شود می گوید: چه فرقی می کند؟ در چنین برهه زمانی، لازم است 

حسین روزبهانی، استاد دانشگاه و روان‌شناس بالینی است. او با خبرنگار رکنا در خصوص افزایش سن بلوغ و علل آن به گفت و گو نشست، اتفاقی که می تواند منجر به بسیاری از آسیب های دوران بزرگسالی شود.

سن بلوغ چقدر کاهش پیدا کرده است؟

او در ابتدا با اشاره به اینکه آمار دقیق و مشخصی از « سن بلوغ » در کشور وجود ندارد، گفت: با این وجود طبق تحقیقاتی که در سطح دنیا انجام شده است، می دانیم که سن بلوغ کاهش پیدا کرده است. در واقع از 50 سال پیش تاکنون، هر 10 سال، به اندازه 3 ماه سن بلوغ کاهش پیدا کرده است. طبق این آمار، میانگین سن بلوغ اعلام شده در دختران بین هشت الی 12 سال و در پسران بین 9 الی 14 سال است. در ایران سن بلوغ به طور متوسط 12 سال اعلام شده است.

دلایل کاهش سن بلوغ چیست؟

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کاهش سن بلوغ دلایل مختلفی دارد؛ اما طبق گزارشات، چاقی، در معرض برخی مواد شیمیایی خاص، بازی های کامپیوتری، تغییر سبک زندگی، افزایش آگاهی و اطلاعات، دسترسی بی حد و حصر به اینترنت و فضای مجازی و... از جمله مواردی است که سن بلوغ را کاهش می دهد. بلوغ یک فرایند رشدی است که فرد هم از نظر جسمی و فردی، تغییراتی را تجربه می کند. در بین دختران موضوع بلوغ زودرس خیلی مهم است چراکه بر آینده شان تاثیر می گذارد. وقتی فرد به منبعی از اطلاعات دست پیدا کند که همسو با سن رشدش نیست، به مرور زمان، موجب می شود منزوی تر و گوشه نشین تر شدنش می شود. همچنین کمتر با اعضای خانواده وقت می گذراند و بازی های فیزیکی با دوستان و همسالان کنار گذاشته می شود. 

وی در ادامه افزود: دخترانی که بلوغ زودرس دارند بیشتر از پسران هستند؛ این یعنی آنها خیلی زودتر وارد دنیای بزرگسالی می شوند. حال در این شرایط، آنها دوران کودکی (کودکی اولیه، میانی و پایانی) را به طور کامل تجربه نمی کنند. وقتی یک بخش از این مراحل حذف یا اینکه ناقص اعمال شود، فرد شرایط سختی را در بزرگسالی تجربه می کند و عوارض روانی زیادی را روی فرد ایجاد می کند.

آسیب های پیش روی دخترانی که زودتر به سن بلوغ می رسند

حسین روزبهانی، روانشناس کودک با شاره به اینکه طی یک پژوهش، مشخص شده است که دخترانی که خیلی زودتر به سن بلوغ می رسند، مثلا سن 8 سالگی، احتمال اینکه در آینده دچار افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی و... شوند بسیار زیاد است، گفت: این دسته از افراد، از نظر روانشناختی نیز آسیب پذیرتر می شوند. 

او با اشاره به اینکه در روانشناسی چهار نوع هویت زودرس، دیررس، متزلزل و هویت شکل وجود دارد، گفت: بهترین نوع، آن است که فرد بحران هویت را به طوری پشت سر بگذارد که به یک هویت شکل گرفته دست پیدا کند. افرادی که به موقع به سن بلوغ می رسند نسبت به بقیه افراد، سلامت روانی و جسمانی بهتری دارند. 

این روانشناس بالینی در پایان تاکید کرد: لازم است سطح آگاهی نوجوانان را افزایش دهیم و والدین آنها اطلاعاتی که لازم است را ارائه دهند. اگر این توسط آنها انجام نشود، در آینده آسیب های زیادی متوجه آنها خواهد شد. همچنین در دوران مدرسه، دولت و دستگاه تعلیم و تربیت می بایست هزینه کند تا دانش آموزان مهارت های فردی خودشان را افزایش دهد. والدین می بایست در مورد مسائل جنسی به طور مستمر و در طول چند سال با کودکانشان صحبت کنند که فرزندشان آگاهی لازم را داشته باشد و اگر خودشان نمی توانند این کار را انجام دهند از یک فرد دیگر کمک بگیرند. 

کدخبر: 964986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟