زاکانی: قانون هوای پاک را 100درصد اجرا کرده ایم/ آخانی: یا حرف شهردار نادرست است یا اجرای این قانون بی‌فایده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علیرضا زاکانی ، شهردار تهران روز چهارشنبه در یک گفت و گو تصویری اعلام کرد که شهرداری تهران وظایف خود در قابل قانون هوای پاک را اجرا کرده است و حتی فراتر از وظایف شهرداری نیز پیش رفته است.

حسین آخانی استاددانشگاه تهران، کارشناس و فعال محیط زیست در واکنش به ادعای شهردار تهران مبنی بر اجرای صددرصد قانون هوای پاک توسط شهرداری گفت: دو مسأله وجود دارد یا حق با‌ ایشان است، یا قانونگذار قانونی را تهیه کرده که در صورت اجرای صد درصدش هم هوا پاک نمی شود و یا‌ایشان به نادرست ادعا و قوانین را به نادرستی اجرا کردند.

"حسین آخانی" در ادامه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: برای قبول این ادعا شهردار باید اسناد اجرای آن را به طور شفاف در معرض دید عموم بگذارد. این طور نیست که به آسمان نگاه کنیم و ببینیم آلوده است و ادعا کنیم قوانینش را اجرا کردیم مشاهده سند اجرای این قانون نیاز به شفافیت دارد.

وی با اظهار ناامیدی از حل مشکل آلودگی هوا گفت: مشکل اصلی این است که هیچ کدام از مسئولین در شهرداری، وزارت کشور و مجلس شورا‌ی اسلامی دانش کافی در حوزه‌هایی که مشغول به کار هستند را ندارند .

این استاد  دانشگاه تهران با بیان اینکه شهرداری در افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی اقدامی نداشته، اضافه کرد: اضافه شدن  ۳۲ دستگاه اتوبوس بی‌کیفیت که  به ناوگان که باز سوخت فسیلی می سوزاند چه تأثیری می‌تواند در کاهش آلودگی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی خط خودرو‌های برقی هم نمی‌تواند در این بحران مؤثر واقع شود افزود: وظیفه شهرداری حل گره‌های ترافیک شهری است که منجر به کاهش آلودگی می‌شود، برای آن هم کاری نکرده. "وقتی ۱۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت در خیابانهاست حالا بیایند ۲۰۰ خودروی برقی هم اضافه کنند تأثیری ندارد وقتی این اقدامات می‌تواند کارساز شود که نیمی از خودرو‌های تهران برقی و نیمی دیگر از خودرو‌ها و موتور‌ها وارد شهر نشوند و در خارج از محوطه شهری در پارکینگ‌ها بمانند.

وی تصریح کرد: برای این که این هدف محقق شود باید برای حمل و نقل عمومی سریع و پاک، فکر اساسی شود. امکان استفاده از دوچرخه و خودرو‌های برقی برای همه مهیا باشد تا مشکل آلودگی هوا نداشته باشیم.

مؤسس بخش گیاهشناسی موزه تاریخ طبیعی ایران بیان کرد: ساده‌ترین وسیله حمل و نقل یک جفت پا است که در اختیار همه انسانهااست اما برای پیاده‌روی پیاده روی مناسب و استاندارد وجود ندارد. اصلاً خطرناک است شما پیاده روی کنی چون پر از چاله و چوله و پارکینگ موتورسیکت و خودرو شده و این‌ها مواردی است که شهرداری باید ساماندهی کند. پس دوباره تاکید می شود که شهردار تهران باید برای ادعای اجرای قانون هوای پاک آنهم به شکل صد در صدی اسناد و مستندات ارائه دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 960891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟