برگزاری نشست ویژه برای بررسی بارورکردن ابرها در ایران/ تمام ظرفیت های علمی جهان به میدان خواهند آمد!

داریوش گل علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور در خصوص ارتباط تغییر اقلیم با مبحثی که تحت عنوان فرار ابری از فرازآسمان ایران مطرح شده است اینگونه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: پیامد تغییرات اقلیم، افزایش دوره های خشکسالی است. مکان ، زمان و شدت بارش ها نیز از دیگر پیامدهای تغییرات اقلیمی محسوب می شود که هر دو این عوامل را در کشور شاهد هستیم. متاسفانه ایران یکی از تاثیرپذیرترین کشورها در برابر پیامدهای تغییرات اقلیم است. این تاثیرپذیری نیز به این دلیل شکل گرفته است که خود را با تغییرات اقلیم سازگار نکردیم و تاب آوری کشور را افزایش ندادیم. خسارت هایی که تغییرات اقلیم دارد به ایران وارد می کند، خسارت های بسیار سهمگینی است که در دو حوزه فرسایش خاک و فرونشست زمین  بیشترین صدمه را متحمل شده ای که  اولی به دلیل سیلاب های رخ داده و دومی به خاطر برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی شکل گرفته است.

داریوش گلعلیزاده

پرونده بارورهای ابرها و دستکاری در جو روی میز سمینار ویژه محیط زیست

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور  با تاکید بر اینکه سه مبحث فرار ابری از کشور،باروری ابرها در کشورهای همسایه و دستکاری در جو امروز طی یک سمینار یک روزه با حضور کلیه صاحبنظران این حوزه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت افزود: در این سمینار، فرایندهای جوی در کشورهای اطراف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه نتیجه باروری ابری در کشورهای همسایه رصد خواهد شد و در صورت صلاحدید کشور، استمرار خواهد یافت.

افزایش دما در کشور ایران بیشتر از کشورهای همسایه محسوس بود

داریوش گل علیزاده در خصوص علت تغییر حرارت در آسمان کشور با کشورهای همسایه و روند تغییر آن در چند دهه اخیرچنین توضیحی ارائه داد: افزایش دما در کشور ایران بیشتر از کشورهای همسایه محسوس بود. علت این افزایش دمای بیشتر به عدم مدیریت منابع آب و منابع سرزمینی بر می گردد. مدیریت مناسبی در منابع آب نداشتیم. خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه به مدیریت درست تغییرات اقلیمی توجه ویژه شده است. نمی توانیم پیامدهای تغییرات اقلیمی را متوقف کنیم ولی می توانیم با مدیریت درست میزان خسارت را کاهش بدهیم. ایران جزو هفت کشوری است که متاثر از  بیشترین آسیب ناشی از تغییرات اقلیمی است. بعضی از کشورها برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی از روش بارور کردن ابرها استفاده کرده اند. اگر بررسی ها نشان دهد که روش بارور کردن ابرها برای ایران نیز مزایا دارد ما نیز از این تکنیک بهره خواهیم برد.

میزان تفاوت غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر بالای جو کشور با کشورهای همسایه

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور در پاسخ به این سوال که غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر بالای جو کشور با کشورهای همسایه چقدر تفاوت دارد و میزان مشارکت صنعت انرژی در غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر کشور چقدر است اینگونه گفت: افزایش گازهای گلخانه ای یکی از عوامل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی است که اثرات آن نیز پروانه ای است و تمام کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. کشورها سعی کردند تا سازگاری خود با تغییرات اقلیمی را تقویت بکنند. کشورهایی که از عاملان انتشار گازهای گلخانه های در جهان هستند، زودتر از دیگر کشورها نیز به تکنولوژی مواجهه با آن رسیده اند و موفق شده اند فعالیت های اقتصادی خود را سازگارا با پیامدهای تغییرات اقلیمی بکنند.

به میدان آوردن نخبگان و کارشناسان برای سازگار شدن ایران با تغییرات اقلیمی

وی تاکید داشت: بحث انتشار گازهای گلخانه ای، جزو بند8 سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست که سال 94 ابلاغ شد مطرح بود که تاکید بر اقتصاد سبز، استوار بر اقتصاد کم کربن بود اما متاسفانه مورد توجه قرارنگرفت تا امسال که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه ویژه قرار گرفته است که امیدواریم با مشارکت همه نخبگان و بررسی های دقیق کارشناسی بتوانیم به سرعت به سازگاری مناسب با تغییرات اقلیمی برسیم تا خسارت کمتری به کشور وارد بشود.

بهره گیری از کشت فراسرزمینی، ظرفیت نجاتگر برای کشور

داریوش گل علیزاده در ادامه بیان داشت: مدیریت منابع آب باید به دقت انجام بگیرد.تاثیرات اقلیمی به مهاجرت های اقلیمی گسترده ختم خواهد شد که خسارت های زیادی در بر خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه ، چندین سال است که مهاجرت های اقلیمی آغاز شده است و تخصص باروری ابرها را نیز می شناختیم چرا با استفاده از این تخصص مانع بروز خسارت های گسترده تغییرات اقلیم نشدیم گفت: وقتی مبحث، یک فناوری جدید است نباید بدون مطالعه دقیق مورد بهره برداری قرار بگیرد زیرا نه تنها سودی حاصل نمی شود که خسارت های بیشتری را ایجاد می کند. باید از تجارب بین المللی اقدام کنیم. البته باید اقدامات دیگری را مانند بهینه سازی مصرف آب را مورد اقدام قرار دهیم. هنوز تصور اشتباهی داریم و فکر می کنیم که کشور پرآبی هستیم. هنوز تمام فعالیت ها با بهره گرفتن از آب محدودی که در کشور داریم صورت می گیرد. هنوز در بخش کشاورزی میزان سطح اراضی را افزایش می دهیم و در ادامه این نقاط را به کانون های گرد و غباری کرده ایم. هنوز الگوی کشت مناسبی در کشور نداریم. آمایش سرزمینی کشت نداریم . آب مجازی که برای تولید یک محصول استفاده می شود ، چندین برابر ارزشمندتر از خود محصول است.کشت فراسرزمینی ، ظرفیتی خوبی است که کشور می تواند از آن استفاده کند تا منابع محدودی که در کشور وجود دارد به راحتی هدر نرود.

وی در پایان در خصوص اینکه رئیس هواشناسی کشور و مدیر ارزیابی وضعیت هوای رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا هر دو تاکید دارند که فرار ابری شکل  نگرفته است و همیشه این تفاوت بارش میان کشور ما و مثلا ترکیه بوده است اما در نظریه شما خشکسالی و تغییرات اقلیمی هم موثر مطرح شده است این تفاوت فرضیه ها در کاهش چشمگیر بارش در ایران از کجا نشات می گیرد گفت: در سمیناری که امروز برگزار می شود قرار است مراجع علمی کشور در کنار هم تمامی فرضیه ها و داده ها را بررسی و رصد و پایش کنند تا به یک نتیجه واحد و علمی برسند. باید از تمام ظرفیت های علمی جهان برای کاهش خسارات تغییرات اقلیمی بهره ببریم تا کشور را از صدمات بیشتر دور نگهداریم.

خبرنگار: آزاده مختاری

کدخبر: 959712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟