کاهش تمایل کنکوری‌ها به رشته‌های پزشکی/پزشکانی که آرایشگاه زده اند/ ضربه های جبران ناپذیر عدم مدیریت منابع

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زنان شاغل در یک کشور می‌توانند اثرات بسیار بزرگی در اقتصاد آن کشور داشته باشند. در واقع، زنان شاغل به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی و توسعه کشور عمل می کنند. زنان شاغل به عنوان مشارکت کنندگان فعال در تولید و توسعه اقتصادی کشور اثر گذار هستند. به طور کلی، هر چقدر آمار زنان شاغل یک کشور بالاتر باشد، اقتصاد آن کشور پویاتر و با رونق بیشتری است.

از سوی دیگر  آمار بالای زنان تحصیلکرده بیکار در یک کشور می‌تواند آسیب‌های جدی برای اقتصاد و جامعه آن کشور ایجاد کند. بیکاری زنان تحصیلکرده ممکن است باعث افزایش نابرابری در جامعه شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های اجتماعی و اختلافات طبقاتی شود.تحقق هدف‌های توسعه، از جمله کاهش فقر، بهبود سطح آموزش و بهبود شرایط زندگی، به شدت به وابستگی به نیروی کار زنان تحصیلکرده دارد. بنابراین، بیکاری زنان تحصیلکرده باعث عدم تحقق این هدف‌ها  می شود. ضمن اینکه بیکاری زنان تحصیلکرده  باعث کاهش قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها در خانواده و جامعه می شود. این موضوع باعث کاهش نقش زنان در تصمیم‌گیری‌های مهم خانوادگی و اجتماعی می شود که خود به رشد صعودی آمار افسردگی بین زنان می انجامد و جامعه زنان را نیز یک جمعیت ناراضی در آن کشور می کند.

فرزانه ترکان فعال حوزه زنان درمورد سرخوردگی زنان تحصیلکرده جامعه به خانه نشین شده‌اند به رکنا گفت: ارزش داشتن تحصیلات در جامعه از بین رفتن است با توجه به آمار معدل دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان در رشته‌های مختلف شاهد آمار‌های وحشتناکی هستیم.

وی ادامه داد: این آمار نشان دهنده کاهش تمایل به تحصیل در میان جوانان و نوجوانان است و این موضوع نشات گرفته از برهم خوردن توازن در جامعه است که باید جدی گرفته شود وقتی یک جوان از یک دانشگاه معتبر بتواند فارغ التحصیل شود اگر خوش شانس باشد بتواند شغلی با حقوق پایین برای خودش دست و پا کند دیگر چه انگیزه ای برای تحصیل و کار کردن برایش می ماند و این وضعیت موجب توقف توسعه کشور و فرسودگی در همه عرصه ها می شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به انتخاب رشته اخیر کنکوری‌ها گفت: شاهد بودم دانش‌آموزی رتبه ورود به رشته‌های پزشکی را کسب کرده بود ولی آن را انتخاب نکرد و تمایل داشت به رشته‌های پرستاری ورود کند آن هم به دلیل مدت زمان تحصیل و پذیرش بعد از اتمام تحصیلات در کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس. این شرایط برای مدیران استراتژیک کشور باید زنگ خطر باشد.

وی این وضعیت را بسیار خطرناک دانست و افزود:  تمایل به تحصیل در مردان به دلیل مسئولیت‌هایی که در تأمین خانواده‌هایشان دارند بسیار کمتر است ولی هنوز تمایل زنان به تحصیل بیشتر است.  این در حالی است که مشکل فرهنگی که وظیفه اصلی زن را فرزندآوری و خانه داری می‌دانند تا نقش داشتن در جامعه و دوم ضربه‌ای که به ریشه اشتغال زنان در دولت احمدی نژاد در ظاهر با حمایت از زنان شکل گرفت از عواملی است که موجب یک بحران دیگر شده است و آن وجود آمار بالای زنان تحصیلکرده که شغل ندارند یا کار نمی کنند و خانه دار هستند.

وی ادامه داد: حتی مدیران دولتی هم با توجه به قوانینی چون مرخصی زایمان ، تمایلی به داشتن کارمندان زن ندارند، در بخش خصوصی هم مدیران بیشتر زنان غیر متاهل و یا زنانی که فرزند ندارند را برای فعالیت در محل فعالیت شغلی خود انتخاب می کنند .

ترکان معتقد است هر چه می‌کاریم کشور‌های همسایه برداشت می‌کنند و با این تاکید افزود: وقتی یک دانشجو بعد از اتمام تحصیلاتش زمانی که باید به توسعه کشور کمک کند بخاطر نبود شغل با درآمد مناسب به مهاجرت فکر می کند و کار نمی کند این هدر رفت سرمایه است.  باناتوانی در بکارگیری تحصیلکردگان و  نخبگان کشور را به دست انداز خطرناکی انداخته ایم.

افزود: برخلاف ادعا برخی مقامات که می گویند،  فارغ اتحصیلان ما فقط برای درآمد بالاتر مهاجرت می کنند باید بگویم اصلاً اینگونه نیست وقتی فارغ التحصیل دانشگاه شریف، که جزء ده نفر برتر کشور است برای گذران زندگی‌اش راننده اسنپ می‌شود و‌ شان اجتماعی‌اش رعایت نمی‌شود به مهاجرت فکر می کند زیرا می خواهد زندگی متناسب با تلاشی که کرده است را به دست بیاورد یا حداقل از امکانات مناسب تری در زندگی بهره ببرد. انسان ها تمایل دارند موثر باشند و از اینکه از توانایی آنها بهره گرفته نشود، سرخورده می شوند و آن زمان است که به مهاجرت فکر می کنند.مهاجرت‌های اخیر به دلیل فقدان عدالت اجتماعی است. ما کشور فقیری نیستیم که نتوانیم به نخبگان حقوق در‌شان آنها پرداخت کنیم.

فرزانه ترکان با اشاره به کم درآمد بودن مشاغل پزشکی و تعرفه های دولتی می‌گوید: تعرفه‌های پزشکی باید اصلاح شود.سال ۹۶ هر  "کای  "جراحی 11 دلار و 4 دهم بوده؛ امسال با افزایش به یک دلار و 35 دهم رسیده و کاهش داشته و تعرفه یک پزشک جراح که در شیفت شب عمل جراحی می‌کند بعد از ۴ ماه ۲۸۰ هزار تومان است. این زن جراح در خانه بنشیند و به خانواده‌اش برسد بهتر است. در نمونه دیگری پزشک متخصص قلب مطبش را تعطیل کرده و رفته با کسی شریک شده و سالن زیبایی‌زده و تزریق ژل و بوتاکس و اینطور کار‌ها را انجام می‌دهد چون نمی‌توانسته اجاره مطب را بدهد.

وی با اشاره به زنانه‌ترین شغل کشور ادامه داد: "پرستاری"یکی از زنانه ترین شغل‌های کشور است. رئیس کل نظام پرستاری کشور از مهاجرت ۱۰ هزار پرستار نخبه خبر می‌دهد؛ این به این معنی است که ما صادر کنده پرستار نخبه به کشور‌های دیگر هستیم در حالی که بیمارستان‌های کشور درگیر کمبود پرستار هستند. عدم مدیریت منابع دارند به ما ضربه های جبران ناپذیری می زند.

 

کدخبر: 958065 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟