«چابهار» فقرزده؛ از طریق آب‌های آزاد تا شاخ آفریقا وصل است / احداث بیمارستان 400 تختخوابی همچنان بلاتکلیف

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در بندر چابهار محله‌هایی با ساکنان فقیر و حاشیه نشین هستند. مردمی که سال‌هاست به دلیل خشکسالی و فقر از مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان به حاشیه چابهار پناه آورده اند. کمب یکی از مناطق محروم چابهار است. تعداد زیادی از دختران و پسران در این مناطق فرصت تحصیل پیدا نمی‌کنند و یا زود ترک تحصیل می‌کنند. بسیاری از مرد‌ها درگیر اعتیادند و بار تامین مالی خانواده‌های زیادی بر دوش زنان است. مدارس از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و بهداشت فردی و محیطی در این منطقه بخصوص برای کودکان نامناسب است.

علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان عدم توسعه یافتگی اجتماعی شهرستان چابهار را عدم توسعه اقتصادی دانست و گفت: تحریم‌ها و فقدان موقعیت مؤثری که ضامن منافع ملی همه جانبه باشد مانعی برای توسعه اجتماعی چابهار است.

وی با اشاره به منافع ملی در بخش‌های اقتصادی- اجتماعی و توسعه‌ای گفت: اگر کشوری بتواند در تعاملات جهانی شرکای قوی داشته باشد و در تعاملات با آن‌ها از این موقعیت‌ها و ظرفیت‌ها که بعد منطقه‌ای و جهانی دارد، در راستای اهداف توسعه و چشم انداز‌های بلندش بهره بگیرد. ما تا زمانی که با جهان در تقابل هستیم و جهان با ما خصمانه برخورد می‌کند به این موقعیت‌های تحول‌زا و فرصت‌های نو دست نخواهیم یافت.

وی نقش رسانه‌های وابسته به قدرت و بیگانه را در جو‌سازی و تحریف واقعیت‌ها و معکوس نشاندن حقیقت‌ها قوی دانست و افزود: اگر بخواهیم از چابهار‌ سخن بگوییم، می‌ دانیم «چابهار» وصل است به آب‌های آزاد و اقیانوس هند تا شاخ آفریقا؛ در حاشیه این آب‌ها «دو میلیارد و پانصد» نفر زندگی می‌کنند که «یک میلیارد» آن مسلمان هستند مثل "اندونزی مالزی و پاکستان" و اگر بخواهیم به خوبی از این ظرفیت بهره‌مند شویم می‌توانیم به شرطی که تحریم‌ها برداشته شود و منافع ملی در اولویت قرار بگیرد. این اقیانوس هند هیچ مزیتی کمتر از اقیانوس اطلس ندارد ضمن اینکه از اقیانوس اطلس مزیت‌های بالاتری هم دارد؛ کشور‌های پر جمعیت و مصرف‌کننده و تولید‌کننده‌های قوی مثل چین و هند در اطراف آن اسکان دارند.

هاشمی مدعی است، درخصوص توسعه چابهار و « بنادر شهید رجایی و کلانتری » که در اسناد توسعه آن ۸۶ میلیون تن ظرفیت پیش‌بینی شده بود و می‌توانست پلی باشد برای ارتباط آسیانه میانه و هند و زمینه ارتباطی ریلی با اروپا را فراهم کند. ایجاد این مزیت در منطقه می‌تواند از نظر اقتصادی باعث کاهش ساعت پرواز، کاهش مصرف سوخت شود.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان تأکید کرد: در سال ۱۳۹۴ برای توسعه مسیر ریلی میان بندر «گوادر» پاکستان - چابهار۱۵۰ میلیون دلار اعتبار به ایجاد توسعه ریلی اختصاص یافته که تا کنون ۸۰ میلیون دلارش محقق نشده است و اما همین قرار داد را چین با «گوادر تا کاشغر چین» به مبلغ ۴۶ میلیارد دلار اجرا می‌کند.

هاشمی گفت: کشور‌ها منطقه به صورت اسمی با کشور ما روابط دوستانه دارند و منافع ملی‌شان را تحت تأثیر تحریم‌ها فدای ارتباط اقتصادی با کشور ما نمی‌کنند. اگر توسعه مورد انتظار عمومی را نمی‌بینیم به این موانع برمیگردد.

علی اوسط هاشمی با اشاره به بودجه استان اظهار کرد: این بودجه به هیچ عنوان جوابگوی اهداف بلند توسعه چابهار نیست.

طرح‌های توسعه‌ای که اجرا نشده

وی معتقد است تا امکانات بالقوه را فعلیت نبخشیم این ظرفیت‌ها محقق نمی‌شود، اراده ملی این بوده که چابهار را یک نقش فراتر در قالب نیاز ملی و منطقه‌ای بدهند که تحریم یکی از موانع است و در مرحله دوم منافع سازمانی و منافع بخشی را ارجحیت می‌دهیم بر منافع ملی مانند فرودگاه که در شورای عالی فضایی مصوب شد در چابهار« فرودگاه بین‌المللی» تأسیس شود و همسایگان و شرکای منطقه‌ای با دیدن اینکه در این گوشه از چابهار فرودگاه بین‌المللی تأسیس شده و چقدر می‌توانست برد منطقه‌ای داشته باشد این موضوع و معادلاتشان و محاسبات اقتصادی کشور‌های اطراف را تغییر دهدو باعث جذب شرکای اقتصادی منطقه‌ای بسیاری شود که این تصمیم تحت شعاع فرودگاه فعلی نظامی چابهار حذف شد و مانع ایجادش شدند.

هاشمی با اشاره به کمبود خدمات درمانی و بهداشتی در چابهار افزود: « احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی که در دوره وزارت آقای قاضی‌زاده هاشمی در سال ۹۲ در قالب طرح تحول نظام سلامت تصویب کردیم تحت شعاع مناطق منطقه آزاد و سرزمین آنقدر زمان بر شد که تا کنون کلنگش به زمین‌زده نشده است».

وی با انتقاد از اختلافات بخشی و فقدان جهت‌گیری کلان گفت: کسی نیست که تکلیف کند این یک ضرورت است و هیچ کس هم نمی‌تواند در برابر این مهم بایستد هر چند منافعش آسیب ببیند و قیمت تأمین منافع ملی وقتی به این تفکر و رفتار توسعه‌ای نایل شده‌ایم آن وقت می‌توانیم انتظار توسعه همه جانبه در کشور داشته باشیم که این معرفت می‌خواهد؛ معرفت نسبت به منافع ملی.

وی در خصوص وضعیت بهداشتی استان با نیکی یاد کردن از "وزیر بهداشت و درمان دولت حسن روحانی " گفت: ۱۱ درصداعتبارات طرح تحول سلامت در استان ما جذب شد و شهرستان‌های اطراف چابهار هم خدمات درمانی‌شان ر از چابهار می‌گرفتند و در" نیکشهر و راسک و قصر قند" «بیمارستان‌های ۲۰ تختخوابی» احداث کردیم. پیش‌بینی بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی تخصصی به دلایل بین بخشی محقق نشد.

 

کدخبر: 957757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟