خبر مرگ 8 نفر در کمتر از 6 ساعت در اثر گازگرفتگی/ 19 نفر مسموم شدند/ لزوم بررسی میزان ایمن بود زیرساخت های گازرسانی کشور

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مسمومیت با منوکسید کربن یا گازگرفتگی مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک کربن منوکسید ایجاد می‌شود. این مسمومیت که به وسیلهٔ انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک‌نیکی و حتی زغال ایجاد می‌شود اغلب در زمستان دیده می‌شود.

اورژانس: آمار گازگرفتگی کاهش یافته است

رئیس سازمان اورژانس تاکید دارد  از ابتدای پاییز تا پایان آبان در آمار ماموریت‌های اورژانس ۴۴ نفر به دلیل شدت مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۵ درصد کاهش داشته است.

در یک روز 8 نفر با گازگرفتگی جانباختند، 19 نفر مسموم شدند

و اما در کمتر از12 ساعت گذشته اخبار فوت ۵ نفر از اعضای یک خانواده زاهدانی بر اثر گازگرفتگی، مسمومیت 19 نفر در اثر نشست گاز در کرمانشاه و مرگ یک مادر و فرزندانش در تهران در اثر گازگرفتگی در خانه در رسانه ها منتشر شد. این روند اعلام اخبار گازگرفتگی های مرگبار بی توقف در حال اطلاع رسانی است.

زیرساخت های گازرسانی فرسوده و ناایمن هستند؟

در این شرایط توجه به وضعیت زیرساخت های گازرسانی کشور مهم می شود.افزایش گاز گرفتگی در کشور به عوامل مختلف ارتباط دارد. گازگرفتگی خانگی ممکن است به دلیل اختلالات در خطوط گازرسانی و نشت گاز در خانه‌ها رخ دهد. عدم نگهداری مناسب خطوط گازرسانی، نصب و استفاده نادرست از لوله‌های گاز، کمبود تهویه در خانه و عدم تعویض و تعمیر لوله‌های گازی قدیمی نیز از دلایل احتمالی گازگرفتگی خانگی هستند. این موارد می‌توانند باعث انباشت گاز در فضای بسته و نفوذ آن به داخل خانه شده و در نتیجه مرگ افراد را به همراه داشته باشند.

ضمن اینکه این موارد بی ارتباط با فرسودگی زیرساخت های کشور نیست. ضعف زیرساخت های گازرسانی و فرسودگی آن می‌تواند به شدت موثر باشد و می‌تواند خطر گازگرفتگی خانگی را افزایش دهد. لوله‌های گازی فرسوده و ناکارآمد ممکن است نشت گاز را در خانه‌ها ایجاد کنند و باعث انباشت گاز در فضای بسته شوند. بنابراین، تعمیر و تعویض لوله‌های گازی قدیمی و بهبود زیرساخت های گازرسانی می‌تواند به کاهش خطر گازگرفتگی خانگی کمک کند.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 949083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟