معاون وزیر بهداشت: مهاجرت پرستار هست اما کم است/ برای پرستاران  مناطق محروم پانسیون تامین می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا به مناسبت روز پرستار گفت: توجه به موضوع تامین امکانات رفاهی برای پرستاران که مهم ترین آن مسکن است را در دستور کار قرار داده ایم. «پرستاران طرحی» که در مناطق کم برخوردار مشغول به کار هستند و جزء نیروهای غیربومی آن مناطق به حساب می آیند، ممکن است در رفت و آمد، از شهر محل زندگی خود به شهر محل کار دچار مشکل شوند. از سال گذشته با کمک مالی وزارت بهداشت، 31 دانشگاه علوم پزشکی، در حال ساخت پانسیون، برای پرستاران طرحی هستند.

وی در ادامه افزود: همچنین قرار بر این شده است تا طی تفاهم فی مابین وزارت بهداشت و وزارت مسکن، با استفاده از ظرفیت طرح مسکن ملی، در شهرهای مختلف برای پرستاران بومی همان مناطق مسکن تامین شود.

در دنیا 6 میلیون پرستار کم است

معاون وزیر بهداشت در ادامه به موضوع کمبود پرستار و مهاجرت پرستاران اشاره کرد و گفت: در دنیا 6 میلیون پرستار کمبود داریم؛ بنابراین در کشورهایی که جمعیت جوان کم و سالخورده ها زیاد هستند، خدمات سلامت بیشتری نیز نیاز است. این کشورها برای جبران کمبود نیروی کار در بخش سلامت، مهاجرپذیر هستند. این کمبود باعث شده است تا نیروی کار از کشورهای آسیایی، میل بیشتری به کار در کشورهای توسعه یافته پیدا کنند. ایران هم از این موضوع مستثنی نیست؛ ولی آماری که در رسانه ها منتشر می شود با آنچه که اتفاق می افتد تفاوت بسیار زیادی دارد.

مهاجرت پرستار هست؛ ولی کم هست

وی تاکید کرد: برخی از سازمان های حرفه ای اعلام می کنند که ماهانه 100 نفر پرستار برای درخواست رضایتنامه کاری به آنها مراجعه می کنند که آمار سالیانه آن به 1200 الی 1500 نفر می رسد؛ ولی طبق گزارش های سازمان های رسمی که دریافت کردیم، در سال 1401، حدودا 270 نفر پرستار با ویزای کار از کشور خارج شده اند که این نشان از آن دارد که مهاجرت در پرستاران وجود دارد ولی آنقدر زیاد که برخی اعلام می کنند نیست.

عباس عبادی تاکید کرد: با این وجود، با توجه به کمبود پرستار در کشور، باید امکاناتی را فراهم کنیم که جاذبه های حرفه ای در این حوزه افزایش پیدا کند. اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری و افزایش ظرفیت استخدام از این دست اقدامات است.

کدخبر: 947442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟