مدیرکل میراث فرهنگی: با رشد تورم،کسی که به هتل 5 ستاره می رفت الان به بوم گردی می رود/چادرزنی در کشور کمتر شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سفر رفتن این روزها در ایران تبدیل به یک تفریح پر خرج شده؛ اما در کشورهای توسعه یافته شرایط چگونه است؟

ایرانیان همیشه برای «روز مبادا» پول ذخیره می کنند. روز مبادا معمولا زمانی است که اتفاقات ناگوار و غیرمنتظره ای در زندگی افراد رخ می دهد و باید برای آن سرمایه ای در دست داشته باشند. روز مبادا معمولا روزی برای رسیدگی به بیماری، خریدهای ناگهانی و ضروری و... است. با توجه به سطح رفاه اجتماعی ایرانیان از جمله توجه به سیستم بیمه درمانی، هزینه بالای مواد غذایی، تورم در حوزه مسکن و... نمی توان به این نوع نگاه خرده گرفت؛ چراکه اگر خدمات رفاهی در سطح بالایی قرار داشت، قطعا قُلک «روز مبادا» می توانست برای امور دیگری در دست باشد.

روز مبادا در کشورهای توسعه یافته با آن مفهوم و منظوری که ما در ذهنمان داریم شکل نگرفته است. مردم در کشورهای جهان اول، نگران هزینه های آموزش، درمان و... نیستند و پول را برای «سفر» ذخیره می کنند.

حال مردم جامعه ای را در نظر بگیرید که سالانه حتی یک بار هم موفق به سفر رفتن نمی شوند و ناچار هستند دائما در فضای زندگی شهری باشند تا برای گذران زندگی، کار کند و پول داشته باشد. این جامعه از نظر روانی، قطعا دچار مشکلاتی از جمله افسردگی ، کم طاقتی، دور شدن از جمع های دوستانه و... باشد.

مهم ترین تاثیرات سفر در سلامت روان فرد، تامین نیازهای روان از طریق دستیابی به نشاط و آرامش فکری است.

همچنین پزشکان معتقدند سفر می تواند روی سلامت جسمانی انسان ها نیز تاثیرات مثبتی داشته باشد. از جمله این تاثیرات می توان به بهبود خواب و رفع بی خوابی و همچنین تنظیم دقیق زمان خواب، تامین ویتامینD مورد نیاز بدن، افزایش تحرک بدنی، افزایش اکسیژن مورد نیاز بدن و افزایش قدرت هوش اشاره کرد.

طبق یک تحقیق در ایالات متحده، 29 روز سفر برای بچه ها و نسل z در طول یک سال ضروری است؛ حال آیا چنین چیزی در ایران رخ می دهد؟

همانطور که قیمت مرغ و گوشت بالا می رود هزینه مسافرت رفتن نیز زیاد می شود

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه این روزها آمار گردشگری در کشور بالاتر از گذشته است، گفت: هزینه برای سفر مثل بقیه هزینه هاست. همانطور که قیمت مرغ و گوشت افزایش پیدا می کند، هزینه مسافرت رفتن هم بالا برود. در ابتدای افزایش قیمت خوراکی و سایر ملزومات زندگی، ممکن است سفر در سبد مصرفی خانوار، نقش و جایگاهش را از دست بدهد؛ یعنی در پیک های تورمی، جایگاه سفر در خانواده متزلزل می شود. بعد از رد شدن از پیک های تورمی، سفر به جایگاه قبلی خود باز می گردد. 

با افزایش هزینه ها، کسی که به هتل 5 ستاره می رفته الان به مراکز بوم گردی می رود

وی افزود: سفر در ذات و فطرت انسان است و قابل حذف شدن نیست؛ اما ممکن است مدلش تغییر کند. مثلا یک نفر که قبلا به هتل پنج ستاره می رفته؛ الان به خاطر هزینه های زیاد، به مراکز بوم گردی می رود؛ یا کسی که قبلا به مراکز بوم گردی می رفته و الان چادر می زند. افراد سعی می کنند با مدیریت هزینه، سفر را در هر حال در زندگی شان داشته باشند.

چادرزنی در کشور کمتر شده است

فاطمی در پاسخ به اینکه چادرزنی در کشور چقدر افزایش داشته است، گفت: چادرزنی نسبت به سالهای گذشته، روند نزولی دارد و کاهش پیدا کرده است. این روزها بیشترین حجم اقامت ها را در خانه های مسافر و بوم گردی ها داریم که جای چادرها را پر کرده اند. 

کدخبر: 945318 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟