مهاجرت کولبران / بنیاد برکت به کمک آمد اما کافی نیست+ فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کولبری ، آخرین راهی است که به ذهنشان می رسد. شغل کشاورزی برایشان درآمد فصلی دارد و البته به واسطه وجود دلالان هم نمی توانند محصولات با کیفیت کشاورزی شان را به فروش برسانند. در چنین شرایطی که شاید درآمدشان از کشاورزی، 30 میلیون تومان برای گذراندن کل سال شود، آنها راه دیگری جز کولبری در مقابلشان نمی بینند.

در این شرایط بنیاد برکت ، دست به اقدامی انسان دوستانه در راستای رفع محرومیت در استان های مرزی کشور زده است. این بنیاد، برای مثال با اجرای 1655 طرح برای کولبران استان آذربایجان غربی، ظرفیت اشتغال به میزان 4965 نفر و حجم کل سرمایه 2430 میلیارد ریال ایجاد کرده است. 

همچنین در استان کردستان نیز با اجرای 4170 طرح برای کولبران استان، با ظرفیت اشتغال به میزان 12510 نفر و حجم کل سرمایه گذاری به میزان 6430 میلیارد ریال صورت پذیرفته است.

با اقدامات بنیاد برکت، افراد زیادی به اشتغال پایدار در استان آذربایجان غربی دست پیدا کردند. مشارکت در توانمندسازی اقتصادی توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی اجرای 10533 طرح اقتصادی با ظرفیت اشتغال 36832 نفر در این استان، یکی از مهم ترین اقدامات ایجاد اشتغال است.

شغل که داشته باشند؛ یعنی به رفاه اقتصادی دست خواهندیافت و بعد از آن رفاه اجتماعی نیز به دنبالش خواهدآمد؛ بنابراین، زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نیز به همین شیوه فراهم خواهدشد.

افرادی که خودشان می گویند اگر شغل مناسب می داشتیم، هیچ وقت به دنبال اینکه با جانمان بازی کنیم نمی رفتیم.

بنیاد برکت در چند ماه اخیر با ایجاد شغل هایی نه چندان بزرگ مانند نانوایی، جعبه سازی، و... موفق شده است تا حدود 5 هزار کولبر را از این شغل پر خطر و سخت دور کند و به چرخه اقتصاد مناسب بازگرداند. این یعنی اگر دولت و بخش خصوصی در فضای ایجاد اشتغال برای کولبران وارد شوند به حتم می توانند بیشتر از یک بنیاد موثر بوده و ضمن کمک به هم وطنان، اقتصاد منطقه را نیز رونق دهند.

قطع نخاع و قطع عضو، ساده ترین اتفاق برای کولبران است

«شغلم بیکاری است!» این جمله کوتاه اما پر درد را با ناراحتی می گوید و زخم صورتش را نشان می دهد. زخمی عمیق که داستانی غم انگیز پشت آن نهفته است. 32 ساله است و جوان و پر انرژی؛ اهل روستای کلوسه در آذربایجان غربی. او به خبرنگار رکنا می گوید: «از بیکاری کولبری می کنم. زمانی که کارگری کشاورزیِ فصلی به پایان می رسد، ما کار دیگری نداریم. کشاورزی هم درآمد چندانی برایمان ندارد. ما اینجا ناچار به کولبری هستیم.»

این جوان کولبر تاکید می کند: «درآمد کولبری هم برای ما نمی صرفد. هر کیلو باری که به آن طرف مرزها می بریم، 15 الی 20 هزار تومان می ارزد. این کار بازی با مرگ است.»

او می گوید: «اگر در این راه کشته نشویم، دچار مشکلات زیادی می شویم. قطع نخاع ، قطع عضو و... جزء کمترین حوادثی است که برای ما رخ می دهد.»

زخم صورتش را نشان می دهد. چند وقت پیش از کوه افتاده بود. درست زمانی که برای کولبری به لب مرز رفته بود، به سمتش تیراندازی می شود و با همان باری که بر دوشش بوده، به زمین می افتد و اینگونه آسیب می بیند. لبخندی تلخ می زند و همه اینها را تعریف می کند. جوان ایرانی، به علت بیکاری ، دست به کاری می زند که نه درآمد دارد و نه آینده ای و تنها چیزی که با خود به همراه دارد، درد است و رنج. 

حال؛ چنین افرادی، برای فرار از کولبری، دست به اقدامی دیگر می زنند؛ « مهاجرت ». مهاجرت برای خیلی ها آخرین راه برای حل مشکلات است و این راه حل ، این روزها به کولبران رسیده است!

مهاجرت کولبران به اروپا؛ آنها آنجا هم کارگری می کنند

یکی از اهالی روستای مرزی دیوالان و از خبرهای مهاجرت جوانان روستای خودش و شهرستان سردشت خسته شده است به خبرنگار رکنا می گوید: «از روستای ما که با پای پیاده، کمتر از یک ساعت تا مرز فاصله دارد، حدودا 6 نفر به اروپا رفته اند و همه شان کارگری می کنند. جوانان ما کار و کاسبی ندارند که زندگی شان را بچرخانند. آنها معمولا به اروپا به صورت غیرقانونی مهاجرت می کنند. به تازگی یک نفر از مهاجران در سردشت، به علت سرمای هوا در روسیه جان خود را از دست داده است.»

او می گوید: «خانواده ها مجبور به رضایت دادن برای مهاجرت فرزندانشان هستند. آنها می گویند مهاجرت کردن بهتر از کولبری کردن است. ما زمین های کشاورزی زیادی داریم که اگر به آن رسیدگی شود، نه کولبری می کنند و نه مهاجرت.»

به ظرفیت بی نظیر دامداری و کشاورزی در روستاهای مرزی توجه نمی شود

یک فرد دیگر که از اهالی روستای مرزی دیوالان است نیز می گوید: «در روستای ما حدودا هشت نفر هستند که به اروپا مهاجرت کرده اند؛ آنها جوان هستند و بعضی هایشان زن و بچه دارند.»

او تاکید می کند: «آنها از اینجا به روسیه رفته اند و بعد از آن به بلاروس و لیتوانی و در نهایت به آلمان رسیده اند که اکثرا از آنجا به انگلستان رفته اند. نزدیک به 210 تا از خانوارهای اینجا به شهرستان های دیگر هم رفته اند. اینجا از نظر دامداری، کشاورزی و زنبورداری وضعیت خوبی دارد ولی متاسفانه به آن رسیدگی نمی شود.»

2 جوان مهاجر سردشتی در مرزهای بلاروس جان خود را از دست دادند

دهیار روستای مرزی کولسه سفلی در آذربایجان غربی نیز در جمع حاضران در خصوص مهاجرت جوانان از این روستاها به دلیل نبود شغل هشدار داد و تاکید کرد: «متاسفانه سالی نیست که هم وطنانمان به دلیل کولبری، جان خود را از دست ندهد. جوانان ما یا کشته می شوند یا گرفتار کولاک و بهمن. در این چند سال اخیر به دلیل کمبود شغل، جوانان ما به مهاجرت به کشورهای دیگر فکر می کنند. در این هفته، دو جوان سردشتی در مرزهای بلاروس جان خود را از دست دادند.»

وی گفت: «بنیاد برکت از طریق اهدای تسهیلات کم بهره به جوانان، باعث رونق اشتغال پایدار در این مناطق شده است.»

کدخبر: 938654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟