وعده های پوچ مسئولان برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی/شب گذشته چند کولبر  زخمی شده اند/ 50 درصد کولبران مدرک بالای لیسانس دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،لهونی، نماینده مردم اورامانات در مجلس با انتقاد از وقوع حوادث پی در پی برای کولبران خطاب به وزیر کشور خواستار رسیدگی به وضعیت آن ها شد و گفت: از آنجا که باید معیشت کولبران تامین شود نمی توان کولبری را تعطیل کرد.

آرش زره تن لهونی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 16 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر کشور، گفت: آقای وزیر متاسفانه شب گذشته نیز چند کولبر در منطقه ما زخمی شده اند لذا باید پرسید این اتفاقات ناگوار تا کی ادامه پیدا خواهد کرد در حالی که کولبران چاره ای جز کولبری ندارند و معیشت آن ها باید تامین شود بنابراین نمی توان کولبری را تعطیل کرد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه 3 شهرستان مرزی در حوزه انتخابیه بنده وجود دارد بهتر است 3 معبر برای آن ها باز شود تا کولبران با نظارت مسئولان امر این کار را انجام دهند تا دیگر حوادث اینچنینی را شاهد نباشیم.

وی افزود: همچنین روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران شهر اورامانت و کرمانشاه و سراسر کشور تبریک عرض می کنم، همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهم که برنامه ای کارشناسی شده و راهبردی برای حمایت از خبرنگاران داشته باشند لذا پیشنهاد ما این است که با توجه به قرار گرفتن خانه مطبوعات در مراکز استان ها در شهرستان ها اتاق رسانه ایجاد شود تا مطالبات صنفی اصحاب رسانه مورد پیگیری قرار گیرد.

اگر این افراد مشکل معیشتی نداشته باشند حاضرند جان شان را به خطر بیندازند؟

گفتنی است، قباد کرمپور، نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها نیز اردیبهشت ماه سال گذشته با اشاره به اینکه دیدن زنان و مردان کهنسالی که برای هزینه‌های زندگی‌شان مجبور به کولبری می‌شوند، دردناک است، گفت:قرار بود برای شرایط سخت و نابسامان کولبران در مجلس تصمیمانی گرفته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما هر روز شاهد اتفاقات تلخی برای این قشر زحمت کش در این راه پر از خطر هستیم که در مواردی منجر به کشته شدن آن ها می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: تعدادی از کولبرانی که در مناطق مرزی کشته شده‌اند به خاطر حمل تلویزیون بوده است. بیش از 50 درصد کولبران دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند. آیا اگر این افراد مشکل معیشتی نداشته باشند حاضرند جان شان را به خطر بیندازند؟

ارتباط مستقیم نبود کار با افزایش کولبری

و اما  سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر کلیایی در مجلس در گفت و گو با رکنا خرداد سال گذشته گفته بود: مهمترین مساله ای که باعث روی آوردن برخی افراد در استان های غربی کشور به کولبری می شود، آمار بالای بیکاری در این استان هاست. به عبارت دیگر، چون ما نتوانسته ایم معضل کمبود شغل را در بسیاری از شهرها و روستاهای مرزی غربی کشور حل کنیم، اکنون ناچاریم که با معضلات اجتماعی ناشی از تداوم کولبری در غرب ایران مواجه شویم.

وی افزود: ساماندهی بازارچه های مرزی که دولت قبل قصد اجرای آن را داشت، تنها یک راهکار موقت برای مدیریت مساله کولبری محسوب می شود و به هیچ وجه راهکار دائمی حذف این پدیده نیست. ما هیچ گاه نباید کولبری را یک شغل حساب کنیم که بخواهیم با راهکارهای گوناگون آن را ساماندهی کنیم، بلکه باید با اشتغالزایی بخصوص ایجاد مشاغل خُرد و خانگی در شهرهای کوچک و روستاهای غرب کشور به حذف پدیده کولبری بپردازیم.

زنان و کودکان؛ در اولویت نخست ساماندهی کولبران غرب کشور

حسینی کیا با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبارات ویژه به ایجاد مشاغل خُرد در مرزهای غربی ایران گفت: ایجاد شغل در هر منطقه ای از کشور باید براساس مزیت های نسبی آن منطقه انجام شود. در استان های غربی کشورمان نیز ظرفیت های بسیاری در حوزه گردشگری، کشاورزی، دامپروری، طبیعت گردی، صنایع دستی، توسعه صنایع کوچک، گسترش شرکت های کشت و صنعت، ایجاد صنایع تکمیلی و ... وجود دارد که دولت می تواند با سرمایه گذاری در آنها و البته با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، به ایجاد شغل در راستای حذف پدیده کولبری بپردازد.

نماینده مردم سنقر کلیایی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود این که آمار دقیقی از تعداد کولبران فعال در استان های غربی کشور در دست نیست، اما شکی وجود ندارد که دشواری های معیشتی سال های اخیر به افزایش آمار کولبران دامن زده است. همچنین وقتی قیمت رسمی اجناس بالاتر برود، مردم بیشتر به خرید کالاهای قاچاق و کم هزینه روی می آورند. در چنین شرایطی طبیعتا جذابیت وارد کردن کالای غیرقانونی از مسیر کولبری به ایران بیشتر می شود و این اتفاق بالا رفتن تعداد کولبران را به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اساسا هرچه دشواری های معیشتی بیشتر می شود و اقشار ضعیف جامعه برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات شدیدتری مواجه می شوند، تعداد بیشتری از اعضای یک خانواده ناچار می شوند که به انجام مشاغل کاذبی از جمله کولبری روی بیاورند. به همین دلیل است که در سال های اخیر شاهد افزایش حضور زنان و کودکان در میان کولبران بوده ایم. در این میان با وجود این که حذف کولبری با ایجاد شغل های مناسب، بهترین راهکار بلند مدت برای مدیریت این پدیده محسوب می شود، ولی اگر ما در کوتاه مدت قصد داریم که به ساماندهی کولبری بپردازیم، اول از همه باید ساماندهی زنان و کودکان کولبر را مورد توجه قرار دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود این که ما کولبران را قاچاقچی نمی دانیم، اما پر واضح است که تداوم رواج این پدیده می تواند به افزایش هرچه بیشتر آمار قاچاق کالا و ناامنی در مرزها دامن بزند. ضمن این که کولبری یک شغل کاذب به شدت مشقت بار محسوب می شود که کاملا با کرامت و حقوق انسانی افراد در تعارض است. همچنین چون هیچ گونه مزایای شغلی در کولبری وجود ندارد، افرادی که به انجام این کار می پردازند، عملا جان خود را کف دستشان می گذارند. بنابراین بهتر است ما هرچه زودتر با اشتغالزایی مناسب در مناطق مرزی غرب کشور، به حذف کامل پدیده کولبری بپردازیم.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 916878 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟