پنج کشوری که آمار مرگ کرونا در آنها صفر است/ مردم این کشورها چگونه زندگی می کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اسفند ماه امسال چهارمین سالگرد شیوع بیماری کرونا در جهان است. در این مدت نزدیک به 7 میلیون نفر به علت ابتلا به این بیماری در سراسر جهان جان خود را از دست دادند. ایالات متحده آمریکا با نزدیک به یک میلیون و 200 هزار کشته بالاترین میزان تلفات را در ابتلا به کووید 19 بین کشورهای مختلف جهان داشت. بعد از آمریکا برزیل با 700 هزار کشته، هند با نیم میلیون، روسیه با 400 هزار نفر و مکزیک با 300 هزار کشته در رتبه های بعدی قرار دارند.

آمار تلفات این بیماری در کشور ما نیز نزدیک به 150 هزار نفر است اما آمار کشته شده ها در 5 کشور در جهان همچنان صفر است. واتیکان، جزایر فاکلند، نیوئه، توکلائو و جزایر سنت هلن پنج کشوری هستند که مبتلایانی از 20 تا 2هزار نفر دارند اما تاکنون هیچ کشته ای به علت ابتلا به بیماری کرونا نداشتند.

واتیکان

واتیکان مطرح ترین کشور در بین این پنج کشور است، کوچک‌ترین دولت-شهر دنیا که قطب مسیحیت در جهان است و در شهر رم ایتالیا قرار دارد. واتیکان کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل جهان و البته یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شود. این کشور  با مساحتی حدود ۴۰ هکتار به اندازه‌ی یک هشتم سِنترال پارک نیویورک وسعت دارد. واتیکان با حکومت پادشاهی مطلقه اداره می‌شود و پاپ در راس آن قرار دارد.

جزایر فاکلند

جزایر فاکلند دومین کشوری است که آمار کشته های آن در برابر بیماری کرونا صفر است. احتمالا اگر پیگیر اخبار بین الملل باشید باید بدانید که این جزایر مورد مناقشه جدی دولت بریتانیا و آرژانتین است. این مجمع الجزایر در آمریکای جنوبی و در اقیانوس اطلس جنوبی قرار گرفته و مرکز آن شهر استنلی است. جنجال بر سر کشف و سپس استعمار جزایر فالکلند بین اروپاییان وجود داشته است.

بریتانیا حاکمیت خود را در سال ۱۸۳۳ بر این جزایر تثبیت کرد، اگرچه آرژانتین ادعای خود را بر این جزایر حفظ کرد. در آوریل ۱۹۸۲ نیروهای آرژانتینی جزایر را اشغال کردند اما مدیریت بریتانیا دو ماه بعد در پایان جنگ فالکلند بر جزایر احیا شد. تقریباً تمام فالکلندی ها مایلند که این مجمع الجزایر جز قلمرو بریتانیا باقی بماند. با این حال حق حاکمیت بر این جزیره به عنوان یک اختلاف ادامه دار بین انگلستان و آرژانتین باقی مانده است.

جمعیت (۳٬۳۹۸ نفر در سال ۲۰۱۶)در درجهٔ اول از بومیان جزیرهٔ فالکلند تشکیل شده که اکثراً دارای لهجهٔ بریتانیایی هستند.جزایر فالکلند دربرگیرندهٔ دو جزیرهٔ بزرگ و مهم فالکلند خاوری و فالکلند باختری و نزدیک به ۷۷۶ جزیرهٔ کوچک است، که روی هم رفته ۱۲٬۱۷۳ کیلومتر مربع پهناوری دارند و در فاصلهٔ ۴۸۳ کیلومتری کرانه های خاوری آرژانتین قرار گرفته اند. این جزایر متعلق به آرژانتین است و بریتانیا آن را اشغال کرده است.

نیوئه

نیوئه یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی است. نیوئه با لقب «صخره پلی‌نزی» هم نامیده می‌شود و بومیان آن به صورت اختصار به آن «صخره» می‌گویند. با اینکه این کشور به‌طور مستقل اداره می‌شود ولی پادشاه یا حاکم نیوزیلند، حاکم نیووی هم به‌شمار می‌آید و بیشتر روابط دیپلماتیک نیوئه را نیوزیلند انجام می‌دهد. نیوئه ١٤ روستا دارد که هر کدام از آنها در انتخابات روستایی نقش دارند. این جزیره در ۲۴۰۰ کیلومتری شمال شرقی نیوزیلند و در سه‌گوشی در میان تونگا، ساموآ و جزایر کوک واقع شده‌است.

یک کمپانی استرالیایی فکر می کرد که نیوئه بزرگترین منبع اورانیوم دنیا باشد اما پس از تحقیقات مشخص شد که نیوئه اصلاً اورانیوم ندارد و به این ترتیب این کشور نتوانست از این راه پولی در بی آورد. از صادرات نیوئه می توان به وانیل اشاره کرد.نیوئه ، سکه ها و اسکناس های مخصوص خودش را دارد که روی آنها شخصیت های دیزنی، جنگ ستارگان و دیگر کارتون ها چاپ شده اند. این جزیره اولین جزیره ای است که دارای اینترنت بیسیم رایگان در سرتاسر آن است. اگر کار شما فقط با اینترنت است و دوست دارید در طبیعت بی نظیر زندگی کنید. شاید نیوئه جای مناسبی باشد.

توکلائو

توکلائوکشور کوچکی در جنوب اقیانوس آرام با جمعیتی حدود ۱۵۰۰ نفر به عنوان ناشناخته‌ترین کشور دنیا عنوان می‌شود. «توکلائو» به عنوان ناشناخته ترین و دورافتاده ترین کشور دنیا شناخته می‌شود. این کشور تقریباً توسط نیوزیلند اداره می‌شود و ملکه آن ملکه انگلیس است. در سال ۲۰۰۴ همه پرسیای با کمک سازمان ملل متحد برگزار شده بود که هدف از آن پرسش در مورد این موضوع بود که آیا کنترل نیوزلند پایان یابد یا خیر. در این رای‌گیری ۵۸۱ نفر شرکت کردند که به علت به حد نصاب دو سوم نرسیدن آرا باطل گشت. همه پرسی دیگری نیز در سال ۲۰۰۷ برگزار شد که آن هم به استقلال کامل توکلائو منجر نشد. این کشور پایتخت ندارد، و زبان‌های رسمی آن توکلائویی و انگلیسی است.

سنت هلنا

سنت هلنا، اسنشن و تریستان دا کونا یک سرزمین فرادریایی بریتانیا در اقیانوس اطلس است. این سرزمین شامل جزیره سنت هلن، جزیره اسنشن و مجمع‌الجزایر تریستان است که تا اول سپتامبر ۲۰۰۹ به نام سنت هلن و متعلقات آن نامیده می‌شد

۱۵ اکتبر سال ۱۸۱۵ ناپلئون بناپارت به جزیره سنت هلن در غرب آفریقا تبعید شد. این اتفاق پس از شکست او در جنگ معروف به «واترلو» اتفاق افتاد. او خود را به انگلیسی‌ها تسلیم کرد و انگلیسی‌ها او را به جزیره‌ای در دریای اطلس به نام سنت هلن تبعید کردند. او در سنت هلن خاطرات و افتخارات خود را همراه با سربازان با وفای خود به یاد می‌آورد. ناپلئون در ۵۲ سالگی و در سال ۱۸۲۱ به علت شرایط بد جسمانی و بیماری درگذشت. جسد او پس از ۱۹ سال به وسیله کشتی به فرانسه منتقل شد.

کدخبر: 934578 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟