در یکماه گذشته 750 مبتلا به کرونا در ایران جانباختند/ محرز: نمی توان به بهانه مصونیت گله ای پروتکل ها را رعایت نکرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هرچند مردم در سطح دنیا دچار یک نوع فراموشی نسبت به بیماری کووید 19 شده اند اما کرونا همچنان بعد از سه سال در حالت پاندمی قرار دارد و سازمان بهداشت جهانی زیرسویه های جدید این بیماری را به جامعه جهانی معرفی می کند. XBB و BQ.1 سویه های جدید کرونا هستند که در ایران نیز همزمان با کشورهای دیگر در حال شیوع هستند.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص سویه های جدید کرونا پیشتر گفته بود: لازم نیست مردم خیلی نگران این مساله باشند و اگر ماسک زدن را رعایت کنند تلفات موج هشتم در بیشترین حالت نصف موج های قبلی خواهد بود. این زیرسویه سرایت‌پذیری بیشتری دارد اما شدت‌ بیماری نسبت به موج‌های قبلی تفاوت زیادی ندارد.

این صحبت های معاون وزیر بهداشت اما با وضعیت فعلی مراکز درمانی و آمار مبتلایان و جان باختگان از ابتدای فروردین ماه امسال تا کنون مطابقتی ندارد. بررسی های رکنا نشان می دهد که آمار جان باختگان کرونا از 23 اسفند ماه سال گذشته تا 23 فروردین ماه امسال نزدیک به 750 نفر بود که تقریبا با آمار 3 ماهه زمستان سال گذشته که منتهی به 23 اسفند ماه است برابری می کند.

این در حالیست که پیش بینی افزایش تعداد تلفات این بیماری در ایام عید به دلیل مسافرت ها و دید و بازدیدها امری دور از انتظار نبود با توجه به این که مطابقت ماه مبارک رمضان نیز امسال می توانست از طریق میهمانی ها و مراسمات افطاری و مذهبی شیوع سویه های جیدید کرونا را تشدید کند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تصریح کرد: اولین و اصلی ترین عامل برای کاهش تلفات در موج جدید کرونا استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است و عکس هایی که از مکان های عمومی از جمله مترو، اتوبوس های شهری و مسافرت ها در ایام عید منتشر شده موئد آن است که اغلب مردم یعنی رقمی بیش از 90 درصد آنها به هیچ عنوان از ماسک استفاده نمی کنند.

نمی توان به بهانه مصونیت گله ای نکات ایمنی را رعایت نکرد

وی در پاسخ به این سوال که موج هشتم چه زمانی فروکش خواهد کرد؟ افزود: می توان پیش بینی کرد که این موج تا یک ماه آینده فروکش کند اما مشکل اصلی این است که تلفات ما رو به افزایش است و ما نباید به هوای اینکه باید وارد یک فاز مصونیت گله ای شویم، نکات ایمنی و بهداشتی را در خصوص کرونا رعایت نکنیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: علایم کووید 19 در نوع جدید امیکرون بین افراد مختلف متفاوت است. در تعداد زیادی از مردم خیلی علایم شدیدی ندارد و مثل یک سرماخوردگی معمولی به صورت سرپایی و با استراحت خوب می‌شوند اما در افراد بیشتری نسبت به امیکرون قبلی ریه درگیر عفونت می‌‍شود.

محرز یادآور شد: دقیقا به همین علت تعداد بیماران بدحال نسبت به گذشته در حال افزایش است و تعداد موارد بستری نیز افزایش داشته است. این موارد به خصوص در بین افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری قلبی و تنفسی بیشتر است.

او ادامه داد: علایم شروع ابتلا به کرونا در نوع جدید این ویروس نیز نسبت به گذشته با بدن درد، سرفه، گلودرد و در مواردی آبریزش بینی است. علائم مختلفی از جمله مشکلات گوارشی نیز دیده می‌شود اما در برخی افراد این علائم به مرور تشدید و ریه هم درگیر می‌شود که در این صورت باید بستری شوند و تحت درمان دارویی قرار گیرند.

بهترین راه حل ماسک زدن است

وی تاکید کرد: از قبل از عید با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با عید و اشتیاق مردم به سفر بعد از سه سال درگیری با بیماری کرونا، این روند قابل پیش بینی بود اما مساله اصلی این است که نهایتا این مردم هستند که باید رعایت کنند و در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنند زیرا این بهترین راه برای مصون ماندن از این ویروس است.

محرز گفت: برای اینکه میزان تلفات در موج هشتم کاهش یابد باید رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما با تکرار بیشتر تذکر برای ماسک زدن در مکان های عمومی به ویژه در مترو و اتوبوس و فروشگاه ها و بیمارستان ها و سایر مراکز عمومی این نکته را به مردم گوشزد کند همچنین باید محدودیت هایی برای حضور بدون ماسک در مترو و اتوبوس ایجاد شود تا با کمترین تلفات از پیک هشتم عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است واکسن کرونا هر 6 ماه تا پایان پاندمی تمدید شود، افزود: بهترین راهکاری که سازمان بهداشت جهانی از ابتدای شروع پاندمی روی آن تاکید داشته است و رعایت آن تا درصد بالایی از ابتلا جلوگیری می کند استفاده از ماسک است که متاسفانه با استقبال جدی مواجه نشده است.

بررسی های رکنا نشان می دهد که از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون تنها دو روز تلفات کرونا کمتر از 20 نفر بوده است که این روند در حال صعود می باشد و نگرانی ها را در خصوص افزایش دوباره تلفات و بازگشت به محدودیت های گذشته افزایش می دهد. 628 جان باخته از ابتدای سال تاکنون رقم تکان دهنده است که مسوولان وزارت بهداشت باید توجه جدی به این مساله داشته باشند و از اظهاراتی همچون «جای نگرانی وجود ندارد» ، پرهیز کنند.

کدخبر: 884260 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟