تصویری دردناک از تالاب انزلی/ تا دور دست ها اثری از تالاب نیست!

به گزارش رکنا، تالاب انزلی که به انزلی مرداب یا مرداب انزلی نیز معروف است، تالاب ساحلی قابل توجهی است که در شمال ایران و در نزدیکی سواحل جنوبی دریای خزر واقع شده است.

این تالاب یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تالاب‌های خاورمیانه است و به عنوان زیستگاه حیاتی برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری عمل می‌کند. مساحت این تالاب تقریباً 20000 هکتار است و از سیستم پیچیده ای از تالاب ها، مرداب ها و علفزارها تشکیل شده است.

این تالاب به دلیل تنوع زیستی غنی خود با بیش از 200 گونه پرنده، گونه های متعدد ماهی و طیف گسترده ای از زندگی گیاهی مشهور است. این تالاب همچنین نقش حیاتی در فرآیندهای اکولوژیکی منطقه ای و جهانی مانند فیلتراسیون آب، جذب کربن و تثبیت خط ساحلی ایفا می کند. با این حال، تالاب انزلی در چند دهه گذشته روند خشک شدن شدیدی را تجربه کرده است که عمدتاً به دلیل فعالیت های انسانی و عوامل طبیعی بوده است.

تصویری دردناک از تالاب انزلی

تصویری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد آب در تالاب انزلی">تالاب انزلی به قدری عقب رفته که از سمت آب‌کنار تا دوردست‌ها اثری از تالاب نیست حال این سوال پی می آید که علت خشک شدن تالاب انزلی چیست. باید گفت که خشک شدن تالاب به علل مختلفی بر می گردد.

 کمبود بارش یکی از عوامل اصلی خشک شدن تالاب انزلی است. در سال هایی که بارش کم است، حجم آب در تالاب کاهش می یابد و در نتیجه تالاب خشک می شود. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۷، کمبود بارش در منطقه باعث کاهش حجم آب در تالاب شد و تالاب خشک شد.

 بندرسازی و ساخت سد های آب در نزدیکی تالاب انزلی باعث کاهش جریان آب به تالاب می شود. این باعث کاهش حجم آب در تالاب و در نتیجه خشک شدن آن می شود. به عنوان مثال، ساخت سد های آب در رودخانه سفیدرود باعث کاهش جریان آب به تالاب شده است.

 کشاورزی و استفاده از آب برای آبیاری مزارع در نزدیکی تالاب انزلی باعث کاهش جریان آب به تالاب می شود. این باعث کاهش حجم آب در تالاب و در نتیجه خشک شدن آن می شود. به عنوان مثال، استفاده از آب برای آبیاری مزارع گندم در نزدیکی تالاب باعث کاهش حجم آب در تالاب شده است.

  تغییرات اقلیمی نیز می تواند عامل خشک شدن تالاب انزلی باشد. افزایش دما و کاهش بارش در منطقه باعث کاهش حجم آب در تالاب و در نتیجه خشک شدن آن می شود. به عنوان مثال، افزایش دما در منطقه در سال های اخیر باعث کاهش حجم آب در تالاب شده است.

  صید غیرقانونی ماهیان در تالاب انزلی باعث کاهش تعداد ماهیان در تالاب می شود. این باعث کاهش جریان آب به تالاب و در نتیجه خشک شدن آن می شود. به عنوان مثال، صید غیرقانونی ماهیان قزل آلا در تالاب باعث کاهش تعداد ماهیان در تالاب شده است.

باید توجه داشت که بندرسازی و ساخت سد های آب در نزدیکی تالاب انزلی از جمله بخش های مدیریت دولتی در ایران است که باعث خشک شدن تالاب انزلی شده است.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

 

 

 

کدخبر: 927130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟