5 میلیون شغل در ایران در انحصار مهاجران است / 12500 قانون در مجلس فعلی تصویب شد ولی کیفیت زندگی افزایش پیدا نکرد + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بحران مهاجرت نیروی انسانی توانمند از ایران به کشورهای دیگر، معضلی است که در سال های اخیر، بیش از پیش پر رنگ شده و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از اطرافیانش، کسی مهاجرت نکرده باشد. مهاجرتی که روزگارانی در سلطه جوانانی بود که می خواستند علم را از هر جای دنیا که است فرا بگیرند و بعد به ایران بازگردند و کشورشان را بسازند، این روزها از ذهن کودکان هم عبور می کند چه برسد به بزرگترها.

این روزها مهاجرت، به طبقه متوسط و حتی فقیر رسیده و هر کسی، با نیات مختلف، به دنبال رفتن از وطن است.

ایرانی ها می روند و افغانستانی ها می آیند

از سویی دیگر، درحال حاضر در دو استان خراسان رضوی و تهران مهاجران افغانستانی بیشتری حضور دارند. این روزها در کوچه پس کوچه های شهر گرفته تا خیابان های اصلی، از فروشنده لباس گرفته تا متصدی باشگاه ورزشی و کارگران رستوران ها، کافی شاپ ها، مراکز خدماتی، شهرداری و حتی مشاغل کاذب و... به عبارتی کارفرمایان، تعداد زیادی از نیروی کار غیر مجاز افغانستانی را در مراکز اقتصادی شهر به کار می گمارند، تنها به این علت که آنها مهاجر غیر مجاز هستند و دیگر حقوق مطابق قوانین کار پرداخت نمی کنند. حتی موضوع بیمه کارگر را نیز در نظر گرفته نمی شود.

کارفرمایان سودجو، علاوه بر اینکه از یک فرد مهاجر فاقد مدارک سوء استفاده می کند، بلکه باعث می شود با ماندگاری مهاجران غیرقانونی در کشور و در دست گرفتن مشاغل زیاد، به کار جوانان ایرانی و موضوع تورم نیز دامن بزند. این موضوع را نه تنها می توان از جنبه اقتصادی بررسی کرد بلکه از بعد امنیتی نیز می تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا، با سید محمد حسینی، نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها به گفت و گو نشستیم تا ببینیم او شرایط را چگونه ارزیابی می کند.

او در ابتدا با اشاره به معضل آب در ایران و نگرفتن حقابه از افغانستان تاکید کرد: طبق بررسی هایی که من انجام داده ام حقابه ایران که افغانستان از رودخانه هیرمند باید بدهد، 26 متر مکعب در ثانیه است. میزان آبی که در روز باید به ما تحویل داده شود، حتی کفاف اتباع افغانستانی که در ایران هستند را هم نمی دهد. می گویند چهار میلیون مهاجر افغانستانی در کشور داریم؛ ولی آمارهای غیر رسمی هشت میلیون را هم تایید کرده است. چیزی حدودا 27 هزار متر مکعب آبی که قرار است از رودخانه هیرمند به ایران باز گردد برای ایرانیان صرفه جویی می شود. 

5 میلیون شغل در ایران در انحصار مهاجران است

 

حسینی تاکید کرد: از طرف دیگر، آقای صولت مرتضوی ، وزیر کار ، در جلسه ای که با اعضای شورای عالی استان ها داشت، گفته بودند که حدود پنج میلیون از شغل در ایران در دست اتباع بیگانه است. همچنین افزوده بودند که اگر بتوانیم از این میزان، دو و نیم میلیون شغل را به ایرانیان برگردانیم، می توانیم معضل بزرگی را در حوزه اشتغال در کشور حل کنیم. 

کسی حرف سازمان بازرسی را گوش نمی کند / اتباع، نیروی کار مورد علاقه پیمانکاران است

وی افزود: هرچند که هنوز هم برای این دو و نیم میلیون شغل، گام موثری برداشته نشده است؛ ولی سوال مهم اینجاست که چرا پنج میلیون شغل در اختیار ایرانیان قرار گرفته نشود؟ الان شهرداری ها، عمدتا از نیروهای اتباع بیگانه استفاده می کنند. علی رغم اینکه سازمان بازرسی به شرکت های پیمانکار تاکید داشته است که از نیروی اتباع بیگانه استفاده نکنند ولی ما عملا می بینیم که این مهم رعایت نمی شود.

این عضو شورای عالی استانها تاکید کرد: دلیل این اتفاق این است که برای هر پیمانکار می صرفد که به نیروی کار افغان، بیمه ندهند و در نهایت هم کسی نمی تواند از آنها شکایت کند. حق اولاد و حق مسکن و... هم که به این دسته از نیروی کار پرداخت نمی شود. با این وجود می بینیم که هیچ برخوردی در این راستا انجام نشده است.

وی گفت: از سویی دیگر می بینیم که نیروهای تحصیل کرده کم توقعی در کشور داریم که بیکار هستند. در مقابل نیروهای تحصیل کرده ای را داریم که به آن سوی مرزها پناه می برند و موفقیت هایشان را در آن نقاط جشن می گیرند. اینها برای دولت مردان و نمایندگان مجلس باید ایجاد نگرانی کند و اهتمام جدی داشته باشند که زمینه ایجاد اشتغال را برای نیروهای جویای کار و جوان داشته باشند.

نیروی کار سالمند برای چندرغاز حقوق، از تبریز به عسلویه می آید

وی با اشاره به اینکه معضل اشتغال در کشور، صرفا برای نیروی کار جوان نیست و سالمندانی را در کشور داریم که برای امرار معاش دست به مشاغل سخت می زنند، گفت: ما نیروهای سالمندی داریم که در جاهای مختلف از جمله پتروشیمی های عسلویه کار می کنند و از مناطق دور دست مثل تبریز می آیند تا چندرغاز درآمدی در این گرمای طاقت فرسا داشته باشند. بعضا حتی شش الی هفت ماه هم از خانواده هایشان دور می مانند و آنها را نمی بینند.

تن ایرانیان تا نیمه در سطل های زباله؛ مهاجران افغان مدیر رستوران و گل فروشی می شوند

سید محمد حسینی در ادامه تاکید کرد: این خیلی بد است که نیروهای کار ایرانی یا به کشورهای دیگر بروند یا در داخل کشور از استانی به استان دیگر بروند، در صورتی که نیروی کار افغانستانی، در ایران در شغل های متنوعی کار کند و همشهری های خودمان جویای کار باشند. تا چند وقت پیش می دیدیم که در کار بازیافت زباله، نیروهای افغانستانی فعالیت می کنند ولی الان می بینیم که تن ایرانی ها تا نیمه در سطل های زباله برای جمع آوری پسماند فرو رفته است و نیروی کار افغان مدیر رستوران و گل فروشی و سرایدار و... شده اند. در گذشته تعداد کمتری کارتن خواب و زباله گرد و مهاجرت ایرانی ها را به کشورهای دیگر می دیدیم ولی الان به سرعت ظرفیت های کشورمان از دست می رود.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: از طرفی دیگر آماری منتشر شده بود که از بین 300 ولادتی که در یکی از بیمارستان های استان فارس داشتیم، 297 ولادت از والدین افغانستانی بوده است. این نشان می دهد که زمینه تربیت خانواده از دست ایرانی ها خارج شده که یکی از عوامل مهمش می تواند همین اشتغال ایرانیان باشد. 

12500 قانون در مجلس فعلی تصویب شد ولی کیفیت زندگی افزایش پیدا نکرد بلکه همه چیز بدتر شد

وی افزود: اولویت رسیدگی به اقتصاد در کشور ما بیش از سایر مسائل است. شاید اگر زودتر این مهم در دستور کار قرار گیرد هم نارضایتی در جامعه کم شود و هم امید به ایرانیان بازگردانده شود. مجلس شورای اسلامی، در این دوره از بدو تاسیس بیش از 12 هزار و 500 قانون به تصویب رسانده است. با فرض اینکه این قانون ها برای بهبود کیفیت زندگی مردم بوده اند، آیا زندگی با کیفیت تر شده است؟ می توان گفت نه این دوره از مجلس شورای اسلامی و نه دوره قبل، نمره خوبی از عملکردشان کسب نکرده اند.

کدخبر: 924375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟