اقدام  عضو شورای شهر در صحن علنی / تماس با سامانه معلولان و نشان دادن غیرفعال بودن آن به زاکانی

به گزارش رکنا، سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه امروز شورای شهر تهران با قرائت و طرح سؤال خود از شهردار تهران در مورد جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان با تأکید بر اینکه این اتفاق رقابت و مبارزه ای نیست و تلاش ما حل مشکلات و ارائه خدمات بیشتر  به مردم است گفت: اگر بنده در موضوع سامانه معلولان ورود کردم به دلیل دغدغه این قشر بود که در این روزها با سختی مواجه هستند؛ در شهر تهران ده‌ها هزار نفر جانباز و ویلچری داریم و به دلیل اینکه شهر اصولا شهری ایمن برای افراد سالمند، کودک و معلول نیست، مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۸۹ سامانه ای برای معلولان طراحی شد تا بتوانند همچون دیگر شهروندان در شهر تردد کنند، گفت: در مورد این سامانه نه تنها باید از تضعیف خدمات ممانعت کرد بلکه باید خدمات را توسعه داد و اگر قرار است طرحی در  این خصوص انجام دهید باید ارائه دهید. اگر در ذهن شما چیزی می گذرد محترم است اما باید در عمل دید که چه کاری قرار است انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت این سامانه براساس قانون به شرکت واحد اتوبوسرانی سپرده شده است گفت: اما حالا مصوب شده که این سامانه به سازمان تاکسیرانی واگذار شود که شرایط مدیریت آن را ندارد . این نوع  جابجا کردن با اهداف و ساختارها منطبق نیست. مستحضر هستید که لایحه ای چند روز پیش به شورا ارائه شد و بر اساس آن تعرفه سرویس دانش‌آموزان استثنایی به این شکل خواهد بود که والدین مبالغ را بپردازند و پس از آن مبلغ از محل یارانه‌ها به خانواده ها پرداخت شود و ما همین نگرانی را برای سامانه معلولان داریم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه به استناد تقاضای شهرداری تهران قرار است زمین سامانه به مرکز تهران هوشمند واگذار شود، خاطرنشان کرد: این اقدام به صورت سلسله مراتبی و دستوری قابل انجام نیست باید تشریفات قانونی آن طی و در مجمع بررسی و تصویب شود. همچنین انتقال این سامانه به دورترین مکان در غرب تهران که اگر یک سرویس برای خدمت رسانی برود به دلیل طولانی بودن مسافت قادر به انجام سرویس بعدی نیست ، مورد انتقاد ما است.

وی با اشاره به اظهارات رییس شورای شهر تهران در جلسه قبل شورا مبنی بر اینکه باید در چند نقطه، سامانه پیش بینی شود و همچنین پاتوقی برای معلولان شکل بگیرد گفت: در این باره عکس العملی را شاهد نبودیم، تقاضا داریم که شهردار بگوید پایبند به تعهدات است و در اسرع وقت نیز سامانه معلولان را در سطح شهر دایر می کند؟

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان اصرار بر قالب طرح سوال نداریم و اگر موارد مورد تأیید شهرداری است، مسئله خاتمه پیدا می کند اضافه کرد: ما خواهان اختصاص چند نقطه برای راه اندازی سامانه ویژه معلولان، پیش بینی پاتوق، عدم واگذاری مدیریت به سازمان تاکسیرانی و لزوم تصویب موضوع واگذاری زمین ها در قالب مجمع عمومی اتوبوسرانی در شورا هستیم. امیدواریم برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که معلولان احساس نکنند در این شهر غریبند و کسی حامی آنها نیست.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما هم آرزو داریم که همه چیز در شهر تهران برای معلولان مناسب باشد؛ اقداماتی پیش از این برای معلولان انجام شده و در همین هفته ایستگاه مخصوص معلولان شروع به کار کرد و این نمونه ای از اقدامات برای آنها است.

امکانات شهرداری دو دستی نباید تقدیم دیگران شود

به گزارش ایسنا، تشکری هاشمی پس از استماع سخنان شهردار با بیان اینکه گفتند پیش فرض سوال غلط است و بر همان اساس دیگر سوالات نیز غلط است، باید بگوییم که اولین مکاتبه مرکز تهران هوشمند در ۲۲ مردادماه سال ۱۴۰۱ است و مکاتبات دیگر نیز در ماه‌های بعد از آن انجام شده و اینگونه نبوده که کسی خواب نما شده باشد و این موارد در خلال زمان اتفاق افتاده است گفت: سوالات ما بی اساس نبوده بگونه‌ای که در یکی از نامه‌ها قید شده که واگذاری سامانه معلولان و جانبازان شرکت اتوبوسرانی به سازمان تاکسیرانی و با توجه به توافقات حاصله، این صورت جلسه در ۲۷ تیرماه سال ۱۴۰۲ تنظیم شده و بعد از گذشت ۱۱ ماه از دستور اولیه شهردار تهران دستور واگذاری داده می‌شود اما اینکه شهردار تهران از این موضوع صرف نظر کرده و تصمیم قبلی را ابطال کرده، ممنونیم.

وی  با بیان اینکه تقدیم دو دستی امکانات به دیگران قابل قبول نیست ادامه داد: اینکه می گویند چون زمین سند ندارد متعلق به شرکت اتوبوسرانی نیست، دلیل نمی شود که به دیگران تقدیم کرد. بسیاری از املاک شرکت اتوبوسرانی سند ندارد و از شهرداری می خواهیم برای این زمین‌ها سند بگیرند و این زمین مادامی که زمین‌های جدید پیش بینی نشده واگذار نشود و یکی از پنج نقطه پیش بینی شده باید همین زمین باشد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تقاضای ما این است که بودجه‌ها به کار گرفته شود و خودروهای غیرفعال نیز بازسازی و وارد ناوگان شود گفت: سامانه ۲،۳،۴ و ۶ از قبل بوده و حالا کشف نشده است. امیدواریم انتظارات معلولان از شهردار که به عنوان شهردار جانباز معروف است، عملیاتی شود و خوشحال شوند؛ البته شهردار تهران می گوید که دستور انتقال مدیریت به سازمان تاکسیرانی منحل شده و بر اساس آن دیگر سوالات سندیت ندارد که بابت پاسخگویی و شفاف سازی از سوی شهردار ممنونیم.

وی با تأکید بر اینکه تقاضا می کنیم که اماکن جدید مشخص شود، اظهار کرد: سالیانه باید تعدادی وسیله به ناوگان اضافه شود.

کدخبر: 921801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟