شکاف بین طبقات اقتصادی در حال تبدیل شدن به گسل است/شرایط اقتصادی کشور از شرایط جنگ نیز استثنایی تر است

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به شرایط استثنایی کشور در طول 4 دهه گذشته، بیان داشت: هم اکنون شرایط اقتصادی کشور از شرایط جنگ نیز استثنایی تر است زیرا اقتصاد کشور همزمان با چندین مساله داخلی و خارجی درگیر است که باعث به وجود آمدن یک شرایط ویژه شده است.

وی با اشاره به اینکه کشور در سیاست گذاری های اقتصادی در دولت های بعد از انقلاب دارای یک سیاست واحد یا حداقل همسو نبوده است، افزود: اتخاذ تصمیمات سلیقه ای اقتصادی در دولت ها و بی توجهی به اسناد بالادستی از جمله برنامه های توسعه نمونه بارزی از این تصمیمات سلیقه ای بود که اکنون با تبعات آن با شدت و نمود بیشتری رو به رو هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما باید در سالهای بعد از انقلاب زیر ساخت های توسعه ای مانند راه، صنایع مادر، تکنولوژی و زیرساخت های فرهنگی و آموزشی را مطابق با ظرفیت های سرزمینی در استان های مختلف کشور گسترش می دادیم و متاسفانه به جای اینکار دولت ها را فربه تر و هزینه های جاری را افزایش دادیم.

باید بپذیریم که نتوانسته ایم انتظارات اقتصادی مردم را برآورده کنیم

بدری با تاکید بر آسیب های اتخاذ تصمیمات سلیقه ای در اقتصاد کشور، عامل تحریم را در عدم پیشبرد سیاست های اقتصادی کشر بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این مساله درست است که تحریم ها باعث افزایش نبوغ و خلاقیت و پیدا کردن راه حل های جدید برا برون رفت از شرایط پیش آمده در کشور شد اما مشکلات جدی برای دولت ها و به ویژه مردم به وجود آورد که بار روانی اجتماعی آن برای مردم بیشتر از فشارهای اقتصادی آن بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: باید بپذیریم که نتوانسته ایم انتظارات مردم را حتی در حداقل ترین شرایط تامین کنیم و عمده دلیل نارضایتی بخش قابل توجهی از مردم در شرایط سیاسی-اجتماعی حال حاضر کشور به نارضایتی از شرایط اقتصادی فردی و خانوادگی برمی گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمامی این موارد به همراه فضای غیرشفاف اقتصادی کشور دست به دست هم داده است تا شکاف ها بین طبقات اقتصادی جامعه افزایش یابد و اکنون در مرحله ای قرار داریم که این شکاف بین طبقات در حال تبدیل شدن به گسل است.

بدری اضافه کرد: نباید اجازه دهیم فاصله طبقاتی اقتصادی در کشور که امری عادی در تمامی جوامع است و منجر به پویایی و تحرک اقتصادی می شود تبدیل به گسل و دو دستگی شود و جامعه را به دو بخش اقتصادی کاملا برخوردار و کم برخوردار تقسیم کند زیرا در صورت وقوع این اتفاق انگیزه های بخش بزرگی از جامعه برای مشارکت در توسعه اقتصادی کشور از بین خواهد رفت.

اتاق فکر اقتصادی دولت نسنجیده عمل می کند 

وی با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم، عنوان کرد: این دولت با ابر شعار بهبود شرایط اقتصادی روی کار آمد و این مهم را در حالتی پذیرفت که مدعی بود با علم به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور این وظیفه بزرگ را بر عهده گرفته است اما اکنون شاهد این هستیم که اعضای اتاق فکر اقتصادی دولت هر از گاهی با اظهارنظرهای نسنجیده عدم حل گره های اقتصادی کشور را به تقلید از دولتمردان گذشته بر گردن تحریم و دولت های قبل از خود می اندازند و این پاسخ دیگر برای مردم پذیرفتنی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: اقتصاد کشور در آسیب پذیرترین شرایط خود قرار دارد و مردم و بخش خصوصی توان فشارهای اقتصادی بیش از این را ندارند و دقیقا به همین دلیل دولت باید از مشورت پذیری با اقتصاد دانان و کارشناسان اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس هراسی نداشته باشد زیرا همه ما در بهبود یا عدم بهبود شرایط کشور ذی نفع هستیم.

بدری در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم برای بهبود شرایط اقتصادی کشور چه اقدامات مهمی را انجام داده است، یادآور شد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ارایه لایحه از سوی دولت یا طرح از جانب نمایندگان مجلس و روند بررسی آن در کمیسیون های تخصصی و تصویب آن در مجلس یک بخش از مساله است و اجرایی کردن آن توسط دولت و دستگاه اجرایی مربوطه یک بخش دیگر و در اغلب موارد تبصره هایی که وزارتخانه مربوطه برای اجرای آن قانون ابلاغ می کنند با روح قانون و هدف نهایی آن در تضاد است و همین امر باعث می شود تا نتیجه نهایی حاصل نشود.

دبیر هیات رئیسه کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: مجلس یازدهم طبق اذعان کارشناسان امر و فعالان این حوزه با تصویب قوانینی همچون قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، طرح جهش تولید و تامین مسکن، قانون جهش تولید دانش‌بنیان و همچنین ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری سعی داشت تا از فاصله گرفتن اقشار کم درآمد با اقشار پردرآمد جلوگیری کند اما ضعف دولت در پیشبرد این قوانین و گاهی اوقات مقاومت در اجرایی کردن آنها گرهی بر گره های اقتصادی گذشته مردم شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اشکالاتی هم به برخی از اقدامات مجلس وارد است که از جمله آنها می توان به عدم مشورت پذیری برخی از کمیسیون ها به ویژه کمیسیون های تخصصی از کارشناسان امر برای اصلاح هرچه بهتر و هدفمند کردن طرح ها و لوایح اشاره کرد که این امر در کمیسیون هایی مانند کمیسیون اقتصادی مجلس و اتاق فکر اقتصادی دولت کاملا مشهود است.

وی بیان کرد: تلاش های دستگاه دیپلماسی کشور برای آزاد کردن منابع ارزی در کشورهای مختلف با توجه به شرایط فعلی کشور اقدام بسیار ارزشمندی است اما دستگاه دیپلماسی باید بخشی از توان خود را برای توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای مختلف صرف کند زیرا سود پایداری منافع اقتصادی آن بیشتر از سایر موارد است.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 919492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟