افزایش صندلی دانشجوی پزشکی بدون بیمارستان آموزشی بازی با جان مردم است/  حضور پزشکان در مناطق محروم مشوق ندارد

علیرضا شمس طالقانی، فوق تخصص قلب و عروق بزرگسالان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تصریح کرد: متاسفانه مدتی است یکی از رسانه های کشور فشار زیادی را به وزارت بهداشت  می آورد که چرا هر چه سریع تر صندلی کلاس های درس دانشکده پزشکی و ظرفیت آموزش متخصص و پزشک عمومی را افزایش نمیدهید.

وی افزود: این فشار بر افزایش فله ای ظرفیت پذیرش پزشک و متخصص بدون وجود زیرساخت های آموزش پزشکی مانند بیمارستان آموزشی دارای بیمار و اتاق تشریح کافی به نسبت جمعیت دانشجو عواقب خطرناکی مثل کاهش کیفیت آموزشی و افزایش قصورات و خطاهای پزشکی را در آینده در پی خواهد داشت.

فوق تخصص قلب و عروق بزرگسالان تصریح کرد: متاسفانه برخی از رسانه ها درباره لزوم افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی خطاب به وزارت بهداشت مطالبی را منتشر می کنند و این رسانه ها متوجه این مساله نیستند که تربیت پزشک با دانشجوی رشته های علوم انسانی و حتی مهندسی و علوم پایه فرق دارد.

شمس طالقانی اضافه کرد: اینجا بحث آموزش پزشک است و یک دانشجوی پزشکی باید در دوره های داخلی و اطفال و پوست و جراحی و زنان و ارتوپدی و عفونی وغیره بیماری های شایع هر دوره را از نزدیک ببیند و معاینه کند و از نزدیک با تمامی حوزه ها آشنا باشد.

وی ادامه داد: اگر وزارت بهداشت بدون افزایش بیمارستان آموزشی و بدون دسترسی به آمار دقیق بیماران در نقاط مختلف، فقط اقدام به افزایش دانشجو کند، دانشجوی پزشکی در دوره آموزشی بسیاری از بیماری ها را از نزدیک نخواهند دید و ما شاهد نسلی از پزشکان دانش آموخته خواهیم بود که فقط سرماخوردگی را از نزدیک دیده اند.

فوق تخصص قلب و عروق بزرگسالان تاکید کرد: این پزشکان کم سواد و کم تجربه با جان بیماران بازی خواهند کرد بنابراین من به عنوان یک فعال حوزه پزشکی درخواست می کنم که به وزارت بهداشت فشار نیاورید تا با سرعت صندلی دانشکده پزشکی را زیاد کند.

شمس طالقانی با اشاره به اینکه کمیت بالا بدون کیفیت به سلامت مردم در درازمدت زیان های جبران ناپذیری خواهد زد، تاکید کرد: پزشکانی که فقط روی کاغذ پزشک باشند به درد جامعه ما نخواهد خورد و ایجاد تعارض منافع بین جامعه پزشکی و وزارت بهداشت می تواند به این مساله دامن بزند.

وی افزود: افزایش صندلی دانشکده پزشکی باید همراه با عدم کاهش کیفیت آموزش پزشکی باشد زیرا اینجا بحث جان مردم در میان است اگر در مناطق محروم پزشک نیست اشکال از تعداد پزشک نیست بلکه اشکال در توزیع پزشک است و پزشک به اجبار طرح بیشتر از 2 سال در منطقه محروم نمی ماند.

فوق تخصص قلب و عروق بزرگسالان گفت: باید به دنبال تشویق پزشکان به حضور در مناطق محروم بود و در این خصوص باید مکانیسمی تعریف شود که پزشک بداند اگر به دنبال استخدام در مناطق برخوردار است باید تعداد مشخصی سال در مناطق محروم خدمت کند و بعد به مناطق برخوردار منتقل شود‌ راه تشویقی این است نه اینکه ظرفیت را بی حساب افزایش دهند و معضل جدید درست کنند.

انگیزه پزشکان برای تحصیل در مقطع تخصصی پایین آمده است

شمس طالقانی مسئولین امر بجای افزایش ظرفیت که مطمعنا با کاهش کیفیت آموزش همراه خواهد بود باید به فکر عدالت در توزیع و جذب باشند زیرا اگر اینگونه پیش برود که تعدادی فقط در مناطق برخوردار استخدام شوند و مابقی نیروهای درمان بعد از دو سال طرح وارد بخش خصوصی شوند، شاهد تورم پزشک در مراکز استانها و نبود پزشک در مناطق محروم خواهیم بود‌.

وی اذعان داشت: با این شرایط پیش آمده انگیزه پزشکان برای ادامه تحصیل در مقاطع تخصص و فوق تخصص هم پایین آمده و اگر وزارت بهداشت نگرش خود را به نیروی انسانی تغییر ندهد به زودی با انقراض چندین رشته تخصصی در کشور مواجه خواهیم شد.

فوق تخصص قلب و عروق بزرگسالان گفت: رشته های طب اورژانس و بیهوشی در خطر خالی ماندن متقاضی تحصیل قرار دارند چون بهای لازم را وزارت بهداشت در جذب و استخدام به نیروی متخصص  نمیدهد و نیروی انسانی درمان کشور احترام لازم را از متولیان سلامت کشور نمیبیند.

وی افزود: حداقل احترام یک قرارداد کاری بعد از اتمام طرح بر اساس قانون کار با حقوق مشخص است که در سطح متخصص این رابطه کاری بین بیمارستانها و متخصصین وجود ندارد.

فوق تخصص قلب و عروق بزرگسالان با انتقاد از قرارداد ماده ۸۸ بین بیمارستان و متخصص  تصریح کرد: این ماده می گوید حقوق پزشکان بر اساس درصدی از ویزیت که سازمان بیمه چند ماه دیگر به بیمارستان پرداخت میکند، لحاظ شود مانند این است که شهرداری به آتشنشان ها بر اساس تعداد خانه های آتش گرفته مبلغی پرداخت کند و این نشدنی است.

کدخبر: 917623 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟