احداث پتروشیمی در میانکاله جنایت علیه بشریت است/ پتروشیمی ها کمترین نقش رادر ایجاد اشتغال در واحدهای صنعتی دارند

به گزارش خبرنگار اجتماع رکنا، فعالان و دوستداران محیط زیست، حقوقدانان، کارشناسان، روزنامه نگاران و نمایندگان بومیان تالاب میانکاله در یک نشست دور هم جمع شدند و ابعاد حقوقی، زیست محیطی و اجتماعی احداث پتروشیمی در ذخیره گاه بین المللی زیستکره میانکاله را بررسی کردند.

در این نشست پیمان حاج محمود عطار، حقوقدان با اشاره به ابعاد حقوقی داخلی و بین المللی احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله اشاره کرد و افزود: در سال 1354 کشور ما به دو کنوانسیون و یا میثاق بین المللی پیوست که یکی از آنها میثاق حقوق مدنی و سیاسی است و دیگری میثاق اقتصادی و اجتماعی و این یک توافق نامه عادی نیست بلکه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده و کشورها ملزم به رعایت آن هستند.

وی تصریح کرد: این دو مساله اشاره به همان اصولی دارد که در فصل سوم قانون اساسی ما نیز پیش بینی شده است و در آن زمان قانون الحاق ایران به این دو قانون نیز به تصویب رسیده است.

این حقوق دان  کشور اضافه کرد: برابر مواد ابتدایی این دو میثاق دولت ها موظف هستند قوانین خود را با آنها تطبیق دهند و بر اساس قانون آمره شهروندان می توانند دولت های خود را ملزم به رعایت قوانین بین الملل کنند.

حاج محمود عطار ادامه داد: سازمان های مردم نهاد می توانند در مورد نقض حقوق شهروندی از جمله حقوق محیط زیست نسبت به نهادهایی که این حقوق را پایمال می کنند، شکایت کنند و در جریان روند رسیدگی نیز قرار گیرند.

وی گفت: پایمال کردن حقوق محیط زیست و هرگونه اقدام علیه محیط زیست جایت علیه بشریت محسوب می شود و دادستان دادگاه کیفری بین المللی معتقد است که فارغ از مرزهای جغرافیایی هرگونه اقدامی که زیست بوم یک منطقه را تخریب کند مستلزم پیگرد خواهد بود.

همچنین در این جلسه حر منصوری، فعال محیط زیست میانکاله با اشاره به اینکه نمی توان به قول مدیران دولتی اعتماد کرد، بیان داشت: یک ترسی در من وجود دارد در مورد اینکه آقای سلاجقه یک روز صبح در تلویزیون اعلام کند که مشکل فنی و حقوقی پتروشیمی میانکاله رفع شده است و مشکلی برای استقرار آن در این منطقه وجود ندارد و مانند سد چمشیر از مواضع خود عقب نشینی کند.

وی یادآور شد: ترس این وجود دارد که کنشی که از حدود 2 سال پیش آغاز شده است رو به سردی بگذارد و از این فضا سواستفاده شود و فشارهای سیاسی برای اعلام موافقت سازمان محیط زیست افزایش یابد و به نظر می رسد لازم است اکنون باید فعالیت های بیشتری در مورد اطلاع رسانی در خحصوص میانکاله داشته باشیم.

فعال محیط زیست میانکاله بیان کرد: ما باید با یک برنامه مشخص تا حصول نتیجه داشته باشیم و اکنون اگر بگوییم کار متوقف است یک خبر خوب محسوب نمی شود به همین دلیل هر لحظه این احتمال وجود دارد که با یک خبر شوکه کننده مواجه شویم.

منصوری اضافه کرد: مطابق اعلام کارشناسان  به دلیل عمق زیاد سنگ بستر نمی توان سازه سنگینی را در آن محل مستقر کرد و حدس ما این است که اقدامات برای معرفی این منطقه به عنوان محل استقرار منطقه آزاد جدی تر از احداث پتروشیمی است.

وی افزود: بسیاری از اهالی بومی که زمینی در اطراف زمین پتروشیمی فعلی در منطقه حسین آباد دارند اگر این پتروشیمی احداث شود سود مالی بسیاری خواهند داشت اما خوشبختانه همه آنها مخالف احداث این واحد صنعتی هستند و سلامت زیست بوم منطقه را به توسعه ناهمگون ترجیح می دهند.

در این جلسه همچنین نمایندگان مرتع داران و کشاورزان منطقه نیز به بحث پیرامون اقدامات انجام یافته توسط نمایندگان پتروشیمی برا قانع کردن جوانان و وعده نادرست ایجاد شغل اشاره کردند و از مردم منطقه خواستند که فریب ادعاهای دروغ آنها را نخورند.

در پایان محمد درویش، کنشگر محیط زیست کشور با اشاره به اینکه مدیران ما توان ایستادن در مقابل مصلحت اندیشی ها ضد محیط زیست را ندارند، بیان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات ما در کشور این است که این مدیران میز ریاست را به محیط زیست ترجیح می دهند و مجموعه ای از این رفتارها ما را اکنون با وضعیت فعلی در حوزه محیط زیست در کشور روبه رو کرده است.

این کنشگر برجسته محیط زیست کشور گفت: بسیاری از واحدهای پتروشیمی در کشور اکنون بعد از سالهای فعالیت اعتراف می کنند که میزان اشتغالزایی آنها مطابقتی با ادعاهای مطرح شده در حال حاضر ندارد و آمار ها نیز نشان می دهد که پتروشیمی ها کمترین نقش ها را ایجاد اشتغال در واحدهای صنعتی دارند.

درویش افزود: به نظر می رسد اگر نظام تدبیری در کشور وجود دارد نباید زیر بار احداث پتروشیمی در این منطقه برود و شاید این پوششی برای چیز دیگری است.

وی تاکید کرد: شاید آن بلایی که بر سر تالاب بین المللی انزلی آمد در نهایت در مورد میانکاله نیز تکرار شود و آن منطقه تبدیل به مکانی برای سوداگری زمین شود و به نظر نمی رسد که فردی در اوج ناآگاهی این حجم از سرمایه را در این منطقه حیف و میل کند تا پتروشیمی احداث کند.

به گزارش رکنا، سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران محیط زیست درباره احتمال نقش محمد باقر قالیباف در تاکید بر ایجاد واحد پتروشیمی در منطقه میانکاله، گفته بود: آقای قالیباف بعد از مطرح شدن موضوع میانکاله در دو سال گذشته تیمی متشکل از چهره های دانشگاهی تشکیل داد تا به بررسی ابعاد زیست محیطی ماجرا بپردازند و بعد از اینکه به این نتیجه رسیدند که به لحاظ محیط زیستی احداث پتروشیمی در این منطقه بسیار آسیب زا خواهد بود، آقای قالیباف نیز با این مساله مخالفت کردند.

گزارش: مسعود لاهوت

کدخبر: 917294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟