ورود فاضلاب گام مخرب پتروشیمی برای میانکاله / پتروشیمی میانکاله 90 هکتار از مراتع حاشیه تالاب را خشک می کند

از 20 اسفند 1400 که احمد وحیدی، وزیر کشور در مراسم کلنگ زنی پتروشیمی میانکاله شرکت کرد، ساخت این مجتمع صنعتی سرعت گرفت، تا این که در هفته های گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با پروژه پتروشیمی میانکاله اعلام مخالفت کرد و صدور دستور رئیس جمهور به همراه ارسال نامه معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست به مسئولان مجتمع پتروشیمی امیرآباد مازندران منجر به توقف احداث پتروشیمی میانکاله در 4 کیلومتری حاشیه تالاب میانکاله شد.

توقف احداث پتروشیمی میانکاله با دستور رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های اخیر ماجرای ساخت مجتمع پتروشیمی امیرآباد مازندران به چالشی ترین موضوع زیست محیطی کشور تبدیل شده است و بسیاری از فعالان محیط زیست، اساتید دانشگاه و هنرمندان با پیوستن به کارزار «نه به پتروشیمی میانکاله» تلاش کرده اند که جلوی احداث این مجتمع صنعتی در حاشیه یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده محیط زیست کشور را بگیرند.

در این میان هفته گذشته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کلنگ زنی پتروشیمی میانکاله را که مراسم آن در روز 20 اسفند 1400 با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور برگزار شد، بی اعتبار دانست و رسانه های نزدیک به دولت تاکید کردند که این کلنگ زنی براساس مصوبه دولت قبل انجام شده است.

بعد از آن هم با اعلام مخالفت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری با پروژه پتروشیمی میانکاله و ارسال نامه سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست به مدیرعامل این مجتمع پتروشیمی، این پروژه متوقف شد، اما هنوز هم فعالان محیط زیست از احتمال آغاز مجدد پتروشیمی میانکاله نگرانی دارند، زیرا احتمال دارد بعد از پایان ارزیابی های زیست محیطی، سازمان محیط زیست تحت فشار عوامل مختلف با ادامه ساخت این مجتمع پتروشیمی در نزدیکی تالاب بین المللی میانکاله موافقت کند.

ورود فاضلاب واحدهای صنعتی منطقه به تالاب میانکاله

در این میان نکته مهمی که کمتر به آن توجه شده، این است که تکمیل پروژه پتروشیمی میانکاله نه تنها منجر به تخریب اراضی مرتعی حاشیه منطقه حفاظت شده میانکاله می شود، بلکه در آینده منجر به افزایش ورود فاضلاب صنعتی به تالاب میانکاله خواهد شد. این در حالی است که همین حالا بخش زیادی از پساب خانگی، زهاب کشاورزی، پساب واحدهای دامی و فاضلاب صنعتی واحدهای مختلف فعال در این منطقه وارد تالاب میانکاله می شود و از نظر بسیاری از فعالان محیط زیست مازندران، ورود همین فاضلاب ها در زمستان های 98 و 99 مجموعا منجر به کشته شدن حدود صد هزار قطعه پرنده در این تالاب شد.

این نکته ای است که محمد علی یکتانیک، فعال محیط زیست مازندران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: با وجود این که مسئولان سازمان های محیط زیست و دامپزشکی در سال های اخیر تلاش کرده اند که ایجاد بوتولیسم در تالاب میانکاله را به عنوان عامل اصلی مرگ پرندگان میانکاله معرفی کنند و این اتفاق را طبیعی جلوه دهند، اما خوشبختانه با بررسی های انجام شده توسط متخصصان دانشگاه صنعتی شریف و موسسه رازی ثابت شده که ورود فاضلاب به تالاب میانکاله عامل اصلی مرگ پرندگان مهاجر در سال های 98 و 99 بوده است.

وی افزود: اساسا حوضه آبریز خلیج گرگان و تالاب میانکاله، دریافت کننده تمام فاضلاب های شهری، صنعتی، دامی و کشاورزی منطقه است و تمام این فاضلاب ها در تالاب میانکاله تجمیع می شود. در چنین شرایطی با توجه به پسروی آب دریا در خلیج گرگان در سه سال گذشته، حجم آب تالاب میانکاله در سال های اخیر کمتر شده است و به همین دلیل می توان گفت در چند سال گذشته حجم فاضلاب های تجمیع شده در تالاب میانکاله بسیار بیشتر از سال های قبل شده است.

سرنوشتی شبیه هورالعظیم در انتظار تالاب میانکاله

یکتانیک با تاکید بر کاهش میزان ورود فاضلاب به تالاب میانکاله در سال 1400 عنوان کرد: خوشبختانه با پیگیری های جدی فعالان محیط زیست، در سال گذشته میزان ورود فاضلاب تصفیه نشده به تالاب میانکاله کاهش یافت و به همین دلیل، ماجرای تلف شدن ده ها هزار پرنده بر اثر ابتلا به بیماری وبای پرندگان ناشی از ورود فاضلاب به این تالاب تکرار نشد. اگرچه در زمستان 1400 جمعیت پرندگان مهاجر میانکاله به شکل محسوسی از سال گذشته کمتر شده بود.

این فعال محیط زیست مازندران ادامه داد: در صورت راه اندازی مجتمع پتروشیمی میانکاله نه تنها فاضلاب این مجتمع وارد تالاب ارزشمند میانکاله خواهد شد، بلکه عرصه 90 هکتاری مربوط به این پتروشیمی نیز به طور کامل خشک خواهد شد. این در حالی است که این عرصه، بخشی از اراضی حاشیه تالاب میانکاله محسوب می شود که سطح ایستابی بالایی دارد و حتی در نیمه دوم سال آبگیری می شود.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان مجتمع پتروشیمی امیرآباد مازندران برای این که تاسیسات خود را در حاشیه این تالاب تکمیل کنند، مانند تالاب هورالعظیم ناچار خواهند شد که بخشی از اراضی جلگه ای اطراف میانکاله را به طور کامل خشک کنند و با توجه به بالا بودن سطح آب در این قسمت از اراضی حاشیه ای میانکاله، شکی نیست که بعد از ساخت پتروشیمی امیرآباد، حجم بالایی از فاضلاب این مجتمع صنعتی وارد تالاب میانکاله خواهد شد.

کدخبر: 771384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟